Scooter banden

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ltz400
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 15 jul, 2013 11:40
Locatie: bekkevoort

Scooter banden

Bericht door ltz400 »

Zou graag scooter banden van maxxis steken.
maar houden deze goed baan als het nat is?
Heb nu fastrax steken maar als het nat is ga ik recht door in de bochten.
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 2780
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 18:24

Re: Scooter banden

Bericht door WJB#222 »

zal met scooterbanden alleen maar erger worden :wink:
die dingen zijn levensgevaarlijk onder een quad als je het mij vraagt :verymad:
2017 raptor 700 SE
Gebruikersavatar
r4pt0r
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 mei, 2013 11:08
Locatie: 't zuiden

Re: Scooter banden

Bericht door r4pt0r »

Ik zou het ook niet doen. Ik vind het persoonlijk ook behoorlijk onveilig om met die bandjes op een quad te rijden. En zeker met een nat wegdek of op van die leuke natte kinderkopjes. Kun je net zo goed meteen een dienblad van de McDonalds onder je wielen leggen :wink:

Als je het voor de "looks" wil doen, zou ik toch echt voor veiligheid gaan. Regen kan immers onverwachts verschijnen. En daar sta je dan met de verkeerde bandjes op het verkeerde moment :p
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Scooter banden

Bericht door Jason McCoy »

In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
r4pt0r
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 12 mei, 2013 11:08
Locatie: 't zuiden

Re: Scooter banden

Bericht door r4pt0r »

Omdat scooters ook overhellen in de bochten, daardoor krijg je natuurlijk ook meer gripvlak op die scooterbandjes. Ik zou me eventueel voor kunnen stellen, dat je als je de Camber helemaal versteld, zodat ze juist meer op de zijkant pakken, dat je dan misschien meer grip hebt. Maar dat blijkt in de theorie altijd makkelijker in het hoofd dan de werkelijkheid. Tevens zal de quad dan ook heel anders reageren met zo'n abnormaal camber. Op een nat wegdek zal de situatie over het algemeen hetzelfde blijven. Een quad is immers geen scooter :D
Gebruikersavatar
international1046
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 08 jan, 2012 13:28
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Scooter banden

Bericht door international1046 »

Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Scooter banden

Bericht door yamahakoppel »

ik heb een klein 10.000km met scooter banden gereden en vond dat die toch redelijk grip hadden in weer en wind alles hangt er ook vanaf welk soort rubber je hebt hoe zachter de band hoe beter de grip maar slijten ook weer harder

die fastrax zijn redelijk hard van rubber zover ik ze ken kunt misschien eens kijken voor de blauwe of rode goldspeed banden
http://www.aaa-racing.com/home.php?cat=109" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: Scooter banden

Bericht door tjobbie »

hier weinig problemen met scooterbandjes :D
denk dat je met geen 1 type band echt goed grip hebt in regen,
dit puur door de hoeveelheid grip en starre as achter.
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Scooter banden

Bericht door Jason McCoy »

international1046 schreef:
Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Wrijvingsweerstand?? Waar heb jij t nou ineens over. Ik zal wat voorbeelden geven. Een winterband op de auto is smaller als een zomerband. Omdat hij meer druk per cm2 heeft. Als je een rally auto neemt dan staan die altijd op smalle banden om exact dezelfde reden.
Nou is een quad al licht qua gewicht van zichzelf dus hoe breder de band hoe minder druk per cm2 en dus minder grip
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
ltz400
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 115
Lid geworden op: ma 15 jul, 2013 11:40
Locatie: bekkevoort

Re: Scooter banden

Bericht door ltz400 »

bedankt voor de info. :bier:
denk toch dat ik is scooter banden ga steken.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Scooter banden

Bericht door Minyi »

Jason, beide factoren zijn van toepassing. Misschien kan ik het zo uitleggen: als je 2 telefoongidsen in elkaar vouwt heb je heel veel weerstand als je ze uit elkaar wil trekken, maar per bladzijde is dit relatief weinig ( brede band ) als ik hetzelfde doe met 2 dikke kranten is dit een stuk minder. Echter als ik een steen erop leg om het gewicht gelijk te trekken is de weerstand weer erg hoog. ( meer weerstand per bladzijde maar minder bladzijde ). En het licht ook nog aan het materiaal, is het erg ruw ( zacht rubber ) of glad ( hard rubber ).
En zelf denk ik dat het laatste nog het meeste uitmaakt, maar weet zo even niet meer de formules hierachter.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk
Marijn
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 956
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 12:08
Locatie: LOMMEL

Re: Scooter banden

Bericht door Marijn »

Ik heb nog een set goede scooterbanden liggen van maxxis !

Is amper mee gereden.. Ze liggen in de weg dus mogen voor een zachte prijs weg.

interesse? pm me !
One life, live it !
Gebruikersavatar
international1046
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 08 jan, 2012 13:28
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Scooter banden

Bericht door international1046 »

Jason McCoy schreef:
international1046 schreef:
Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Wrijvingsweerstand?? Waar heb jij t nou ineens over. Ik zal wat voorbeelden geven. Een winterband op de auto is smaller als een zomerband. Omdat hij meer druk per cm2 heeft. Als je een rally auto neemt dan staan die altijd op smalle banden om exact dezelfde reden.
Nou is een quad al licht qua gewicht van zichzelf dus hoe breder de band hoe minder druk per cm2 en dus minder grip
Wrijvingsweerstand inderdaad ja. Dat is de weerstand die ervoor zorgt dat je banden niet slippen maar op het asfalt "plakken".

Zoals ik al zei; in theorie.

Wat jij zegt klopt. Als je de oppervlakte halveert, verdubbel je de druk per cm2. Maar je halveert het oppervlak, dus de totale druk blijft gelijk. De wrijvingsweerstand ook.

In de praktijk speelt een en ander zoals bandendruk en soort rubber en diameter inderdaad een rol, maar in theorie is het zoals hierboven.
Da Vinci stelde dat:

1. de grootte van het contact oppervlak is niet van invloed op de wrijving.
2. als de belasting van een voorwerp wordt verdubbeld zal de wrijving verdubbelen.
Merk op dat de eerste stelling tegen je gevoel in gaat. De meeste mensen denken dat wrijving afhankelijk is van de grootte van het contactoppervlak.
Bron: http://www.tribologie.nl/abc/history.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie