Pagina 1 van 1
Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 15:02
door ltz400
Zou graag scooter banden van maxxis steken.
maar houden deze goed baan als het nat is?
Heb nu fastrax steken maar als het nat is ga ik recht door in de bochten.
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 16:49
door WJB#222
zal met scooterbanden alleen maar erger worden
die dingen zijn levensgevaarlijk onder een quad als je het mij vraagt
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 17:11
door r4pt0r
Ik zou het ook niet doen. Ik vind het persoonlijk ook behoorlijk onveilig om met die bandjes op een quad te rijden. En zeker met een nat wegdek of op van die leuke natte kinderkopjes. Kun je net zo goed meteen een dienblad van de McDonalds onder je wielen leggen
Als je het voor de "looks" wil doen, zou ik toch echt voor veiligheid gaan. Regen kan immers onverwachts verschijnen. En daar sta je dan met de verkeerde bandjes op het verkeerde moment
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 17:15
door Jason McCoy
In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 18:04
door r4pt0r
Omdat scooters ook overhellen in de bochten, daardoor krijg je natuurlijk ook meer gripvlak op die scooterbandjes. Ik zou me eventueel voor kunnen stellen, dat je als je de Camber helemaal versteld, zodat ze juist meer op de zijkant pakken, dat je dan misschien meer grip hebt. Maar dat blijkt in de theorie altijd makkelijker in het hoofd dan de werkelijkheid. Tevens zal de quad dan ook heel anders reageren met zo'n abnormaal camber. Op een nat wegdek zal de situatie over het algemeen hetzelfde blijven. Een quad is immers geen scooter
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 18:32
door international1046
Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 18:44
door yamahakoppel
ik heb een klein 10.000km met scooter banden gereden en vond dat die toch redelijk grip hadden in weer en wind alles hangt er ook vanaf welk soort rubber je hebt hoe zachter de band hoe beter de grip maar slijten ook weer harder
die fastrax zijn redelijk hard van rubber zover ik ze ken kunt misschien eens kijken voor de blauwe of rode goldspeed banden
http://www.aaa-racing.com/home.php?cat=109" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 19:32
door tjobbie
hier weinig problemen met scooterbandjes
denk dat je met geen 1 type band echt goed grip hebt in regen,
dit puur door de hoeveelheid grip en starre as achter.
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 21:09
door Jason McCoy
international1046 schreef:Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Wrijvingsweerstand?? Waar heb jij t nou ineens over. Ik zal wat voorbeelden geven. Een winterband op de auto is smaller als een zomerband. Omdat hij meer druk per cm2 heeft. Als je een rally auto neemt dan staan die altijd op smalle banden om exact dezelfde reden.
Nou is een quad al licht qua gewicht van zichzelf dus hoe breder de band hoe minder druk per cm2 en dus minder grip
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 21:52
door ltz400
bedankt voor de info.
denk toch dat ik is scooter banden ga steken.
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 22:02
door Minyi
Jason, beide factoren zijn van toepassing. Misschien kan ik het zo uitleggen: als je 2 telefoongidsen in elkaar vouwt heb je heel veel weerstand als je ze uit elkaar wil trekken, maar per bladzijde is dit relatief weinig ( brede band ) als ik hetzelfde doe met 2 dikke kranten is dit een stuk minder. Echter als ik een steen erop leg om het gewicht gelijk te trekken is de weerstand weer erg hoog. ( meer weerstand per bladzijde maar minder bladzijde ). En het licht ook nog aan het materiaal, is het erg ruw ( zacht rubber ) of glad ( hard rubber ).
En zelf denk ik dat het laatste nog het meeste uitmaakt, maar weet zo even niet meer de formules hierachter.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk
Re: Scooter banden
Geplaatst: di 27 mei, 2014 22:29
door Marijn
Ik heb nog een set goede scooterbanden liggen van maxxis !
Is amper mee gereden.. Ze liggen in de weg dus mogen voor een zachte prijs weg.
interesse? pm me !
Re: Scooter banden
Geplaatst: ma 02 jun, 2014 20:56
door international1046
Jason McCoy schreef:international1046 schreef:Jason McCoy schreef:In theorie zou je met scooterbandjes meer grip moeten hebben. Je hebt immers meer druk per cm2, hoe breder de band hoe minder grip. (minder druk per cm2) Als je kijkt naar de wielen van jongens die superquad wedstrijden rijden dan zijn dat relatief smalle banden.
In theorie is wrijvingsweerstand niet afhankelijk van het oppervlak.
Wrijvingsweerstand?? Waar heb jij t nou ineens over. Ik zal wat voorbeelden geven. Een winterband op de auto is smaller als een zomerband. Omdat hij meer druk per cm2 heeft. Als je een rally auto neemt dan staan die altijd op smalle banden om exact dezelfde reden.
Nou is een quad al licht qua gewicht van zichzelf dus hoe breder de band hoe minder druk per cm2 en dus minder grip
Wrijvingsweerstand inderdaad ja. Dat is de weerstand die ervoor zorgt dat je banden niet slippen maar op het asfalt "plakken".
Zoals ik al zei; in theorie.
Wat jij zegt klopt. Als je de oppervlakte halveert, verdubbel je de druk per cm2. Maar je halveert het oppervlak, dus de totale druk blijft gelijk. De wrijvingsweerstand ook.
In de praktijk speelt een en ander zoals bandendruk en soort rubber en diameter inderdaad een rol, maar in theorie is het zoals hierboven.
Da Vinci stelde dat:
1. de grootte van het contact oppervlak is niet van invloed op de wrijving.
2. als de belasting van een voorwerp wordt verdubbeld zal de wrijving verdubbelen.
Merk op dat de eerste stelling tegen je gevoel in gaat. De meeste mensen denken dat wrijving afhankelijk is van de grootte van het contactoppervlak.
Bron:
http://www.tribologie.nl/abc/history.htm" onclick="window.open(this.href);return false;