A-armen
A-armen
Even een paar vraagjes voor de mensen met aftermarket A-armen:
Wat is de afstand tussen het veerpunt (dus waar je de veer aan vastmaakt) en het bevestigingspunt van de arm aan het frame?
(Bij de mensen met Deliege armen zijn dit 3 afstanden)
En vraag 2, hoe dik zijn de buizen waarvan de armen gemaakt zijn?
Heb de info nodig voor knutselprojectje
Wat is de afstand tussen het veerpunt (dus waar je de veer aan vastmaakt) en het bevestigingspunt van de arm aan het frame?
(Bij de mensen met Deliege armen zijn dit 3 afstanden)
En vraag 2, hoe dik zijn de buizen waarvan de armen gemaakt zijn?
Heb de info nodig voor knutselprojectje
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quadrider
- Berichten: 479
- Lid geworden op: do 13 mei, 2004 17:55
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Re: A-armen
seg Teun, als je het op die manier gaat kopieren dan zal je zeker andere reigers mogen kopen. Je moet zorgen dat de hefbomen zoals standaard een beetje gerespecteerd worden, maw de veerbevestigingspunten mogen niet zomaar op dezelfde afstand gezet worden als die bij de deliege armen.Teunie schreef:Even een paar vraagjes voor de mensen met aftermarket A-armen:
Wat is de afstand tussen het veerpunt (dus waar je de veer aan vastmaakt) en het bevestigingspunt van de arm aan het frame?
(Bij de mensen met Deliege armen zijn dit 3 afstanden)
En vraag 2, hoe dik zijn de buizen waarvan de armen gemaakt zijn?
Heb de info nodig voor knutselprojectje
White LTZ-450 - powered by MSD -
idd, als je de veerpunten gaat overnemen, gaan je veren te slap zijn, zag je ook aan mijn standaard veren. als je ze dan gaat bijstellen, en je komt niet toe omdat je al hebt moeten bijstellen om ze hard te krijgen, dan heb je wel probleem.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Eigenlijk zou ik mn veren dan op de armen van Hans moeten proberen.
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een probleem is, sommige mensen rijden met standaardveren en deliege armen, bovendien kan ik mijn reigers een stuk langer maken waardoor ze harder komen te staan.
Zou iemand evengoed kunnen kijken wat de afstand is tussen de bevestigingspunten en de aanhechting met het frame?
Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een probleem is, sommige mensen rijden met standaardveren en deliege armen, bovendien kan ik mijn reigers een stuk langer maken waardoor ze harder komen te staan.
Zou iemand evengoed kunnen kijken wat de afstand is tussen de bevestigingspunten en de aanhechting met het frame?
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
belangrijk is de verhouding (afstand scharnier tot veerbevestigingspunt)/(afstand scharnier tot balljoint)
Hou je die hetzelfde dan hoef je geen andere veren te steken.
Mijn Reigers zijn bijvoorbeeld aan de lange kant voor standaard armen. En ik veronderstel bij jou juist hetzelfde.
Slaag je erin van die verhouding te behouden, en de armen te laten knikken zoals de long travel armen van bijvoorbeeld lonestar, dan kom je volgens mij perfect uit qua rijhoogte en veersterkte, idem voor de demping. Je hoeft ze wel niet zoveel te laten knikken, maar een beetje, niet zoals de armen van deliege die recht zijn.
Maar zoals je zegt: het beste dat je kan doen om je idee zowat te vormen is je veren testen op de armen van Hans.
Kijk in welk gat je de veren moet steken om op de juiste rijhoogte te komen, en controleer dan of ze niet te zacht zijn, ook als je aan de afstelling (comp, rebound en preload) prutst.
Zijn ze te zacht dan zal je de veerpunten bij jouw armen naar buiten moeten verhuizen. Zijn ze te hard, dan moet je je veren meer naar binnen monteren. Als ie dan te hoog staat, dan moet je je armen daar laten knikken zodat de montagepunten verlagen.
Zo kan je volgens mij tot een goed ontwerp komen.
onthou wel, hoe meer de veren naar buiten staan op je armen hoe korter de veerweg.
Bijgevolg zijn +3" armen volgens mij geen goed idee voor je standaardveren. Je kan je armen zo maken dat je veren perfect werken voor deze armen, maar dan zullen je montagepunten dicht tegen je wiel komen te zitten, zodat de veerweg klein wordt. En dat rijdt dan weer iets harder natuurlijk.
En dat laatste is ook niet 200 procent waar, maar redeneer hiermee verder.
Hoeveel breder zou je ze willen maken? Ik had gedacht aan 4 cm aan elke kant. Aardig wat en toch blijft ie smal genoeg om op smalle paadjes te blijven.
Vertel me eens hoeveel breder jij ze wil, dan probeer ik nog eens een paar voorspellingen te doen omtrent de veerweg en de positie van de bevestigingspunten.
Hou je die hetzelfde dan hoef je geen andere veren te steken.
Mijn Reigers zijn bijvoorbeeld aan de lange kant voor standaard armen. En ik veronderstel bij jou juist hetzelfde.
Slaag je erin van die verhouding te behouden, en de armen te laten knikken zoals de long travel armen van bijvoorbeeld lonestar, dan kom je volgens mij perfect uit qua rijhoogte en veersterkte, idem voor de demping. Je hoeft ze wel niet zoveel te laten knikken, maar een beetje, niet zoals de armen van deliege die recht zijn.
Maar zoals je zegt: het beste dat je kan doen om je idee zowat te vormen is je veren testen op de armen van Hans.
Kijk in welk gat je de veren moet steken om op de juiste rijhoogte te komen, en controleer dan of ze niet te zacht zijn, ook als je aan de afstelling (comp, rebound en preload) prutst.
Zijn ze te zacht dan zal je de veerpunten bij jouw armen naar buiten moeten verhuizen. Zijn ze te hard, dan moet je je veren meer naar binnen monteren. Als ie dan te hoog staat, dan moet je je armen daar laten knikken zodat de montagepunten verlagen.
Zo kan je volgens mij tot een goed ontwerp komen.
onthou wel, hoe meer de veren naar buiten staan op je armen hoe korter de veerweg.
Bijgevolg zijn +3" armen volgens mij geen goed idee voor je standaardveren. Je kan je armen zo maken dat je veren perfect werken voor deze armen, maar dan zullen je montagepunten dicht tegen je wiel komen te zitten, zodat de veerweg klein wordt. En dat rijdt dan weer iets harder natuurlijk.
En dat laatste is ook niet 200 procent waar, maar redeneer hiermee verder.
Hoeveel breder zou je ze willen maken? Ik had gedacht aan 4 cm aan elke kant. Aardig wat en toch blijft ie smal genoeg om op smalle paadjes te blijven.
Vertel me eens hoeveel breder jij ze wil, dan probeer ik nog eens een paar voorspellingen te doen omtrent de veerweg en de positie van de bevestigingspunten.
Laatst gewijzigd door Fré op vr 12 nov, 2004 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ok, dat begrijp ik.
Mijn veren zijn ook een stuk te lang voor de standaardarmen. Heb hem nu zover laten zakken dat de veer eigenlijk vrij zacht is zodat de quad vanvoor lager ligt.
Als ik hem wat langer maak kom ik makkelijk aan de lengte van Hans zn veren, dus ik zie dan niet direct het probleem?
Mijn veren zijn ook een stuk te lang voor de standaardarmen. Heb hem nu zover laten zakken dat de veer eigenlijk vrij zacht is zodat de quad vanvoor lager ligt.
Als ik hem wat langer maak kom ik makkelijk aan de lengte van Hans zn veren, dus ik zie dan niet direct het probleem?
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
de lengte van de veren zijn niet het probleem, maar wel de veerweg en de "pompen"en de veer zelf van de veer.
Daniël van reiger vertelde dat ze andere pompen en veren gebruikte voor veren voor bredere a-armen, daardat de a-armen breder zijn, komt er meer kracht op de veren waardoor er een sterkere veer nodig is en sterkere "pompen". Meestal zijn de veren die dienen voor standaard afmetingen niet sterk genoeg om de klappen van bredere a-armen op te vangen, waardoor je door je veren gaat.
ik hoop dat het mee valt, anders laten aanpassen!
Daniël van reiger vertelde dat ze andere pompen en veren gebruikte voor veren voor bredere a-armen, daardat de a-armen breder zijn, komt er meer kracht op de veren waardoor er een sterkere veer nodig is en sterkere "pompen". Meestal zijn de veren die dienen voor standaard afmetingen niet sterk genoeg om de klappen van bredere a-armen op te vangen, waardoor je door je veren gaat.
ik hoop dat het mee valt, anders laten aanpassen!
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
dat is nog altijd aan te passen door de veermontagepunten te verschuiven. Je verliest hierdoor wat veerweg, maar de kleppen en de schokdemperveer hoeven niet aangepast te worden.Hanzie schreef:de lengte van de veren zijn niet het probleem, maar wel de veerweg en de "pompen"en de veer zelf van de veer.
Daniël van reiger vertelde dat ze andere pompen en veren gebruikte voor veren voor bredere a-armen, daardat de a-armen breder zijn, komt er meer kracht op de veren waardoor er een sterkere veer nodig is en sterkere "pompen". Meestal zijn de veren die dienen voor standaard afmetingen niet sterk genoeg om de klappen van bredere a-armen op te vangen, waardoor je door je veren gaat.
ik hoop dat het mee valt, anders laten aanpassen!
White LTZ-450 - powered by MSD -