Pagina 1 van 1

Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 21:06
door Steff1970
Can am ds650 bj 2005. Na een geweldig middag rijden sloeg de motor af tijdens de rit naar huis.
Rode lampje van koeling/olie Brande. Olie en koelvloeistofpeil oké. Na paar minuten stilstaan starte hij weer maar na 5 min.wederom lampje branden en afslaan. Zag wel spetters koelvloeistof hier en daar.
Wie heeft hier ervaring mee om mij op weg te helpen.
Volgende week willen we naar Staphorst nl.
Gr. Hans

Re: Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 21:34
door Jazzy
Waarschijnlijk wordt de motor te heet, dat kan allerlei oorzaken hebben. Van een elektisch probleem waardoor de fan niet aan gaat tot een kapotte koppakking. Als je een dealer in de buurt hebt kun je hem even uit laten lezen.

Re: Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 21:59
door scorpion
waar heb je gereden?
als de radiator vol modder hangt koelt hij ook niet meer.
werkt de ventilator nog?

Re: Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 22:16
door Steff1970
Gereden op de weg dus geen vieze radiator.
Als de van niet werkt waar komen dan die spettersvandaan?
Bij overdruk door te warme motor gooit deze het terug in het vat toch?
Alvast bedankt voor reactie

Re: Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 22:51
door Minyi
Het koel systeem is altijd een soort Open systeem, want als de koelvloeistof warm wordt zet het uit en moet het ergens heen anders wordt de druk te hoog en knapt er iets.

Re: Storing quad

Geplaatst: zo 21 dec, 2014 23:44
door AC67
Heb je al eeens naar de kleur van je olie bekeken?
Soms kan je aan de kleur daarvan zien of je koppaking het begeven heeft.Dan lijkt het wat op mayonaise.
Is niet gezegd dat het nu ook zo is maar wie weet kun je er wat aan aflezen.

Re: Storing quad

Geplaatst: ma 22 dec, 2014 12:22
door Paul Snip
Een DS valt niks aan uit te lezen Jazzy, daar zit een oud-Hollandsche carburateur op en dat is alles.

Ook zit er geen beveiliging in die er voor zorgt dat de motor afslaat als hij te heet wordt.

Op het moment dat de motor afslaat en het contact nog aan is, zal altijd het rode lampje van de oliedruk en temperatuur branden. Dit betekent niet dat dat dan ook het probleem is. Als het lampje eerst gaat branden, en dan pas slaat de motor af, dan heb je een serieus probleem.

Spetters koelvloeistof zijn nooit goed, daar moet je dus wel naar kijken!

Ik denk aan een niet goed werkende benzinekraan of vlotter in de carburateur. Danwel een CDI unit die door gaat slaan als hij warm wordt.

En dan nog iets heel simpels, het zou ook de tankbeluchting kunnen zijn. Dan zou hij met de dop eraf of een beetje los wel moeten blijven lopen. De tankbeluchting is gewoon een slangetje bovenop de tank, onder de tankcover, die los naar beneden hangt.

Re: Storing quad

Geplaatst: ma 22 dec, 2014 12:28
door Jason McCoy
Minyi schreef:Het koel systeem is altijd een soort Open systeem, want als de koelvloeistof warm wordt zet het uit en moet het ergens heen anders wordt de druk te hoog en knapt er iets.
Koelsysteem in een gesloten systeem juist. Bij een te hoge druk gaat je Overloopklep open. Doordat het een gesloten systeem is kan de koelvloeistof meer dan 100 graden worden zonder aan de kook te raken.

Re: Storing quad

Geplaatst: ma 22 dec, 2014 12:42
door Paul Snip
Niet helemaal waar. De meeste quads hebben een "half-open" systeem en een koud expansievat. En niet zoals auto's een volledig gesloten systeem met een warm expansievat.

Bij opwarmen wordt de vloeistof via de overdrukdop in het expansievatje gedrukt. (Bij een volledig open systeem gewoon naar buiten). Bij afkoelen wordt de vloeistof weer uit het expansievatje getrokken. De vloeistof zet uit als hij warm wordt namelijk, en krimpt weer als hij afkoelt.

Bij een volledig gesloten systeem maakt het expansievat deel uit van de koelvloeistof kringloop. Sommige modernere quads hebben dit ook.

De DS heeft een koud expansievat.

Re: Storing quad

Geplaatst: ma 22 dec, 2014 13:28
door Minyi
Dat bedoelde ik ook eigenlijk.
En het komt soms voor de het expansie vaatje niet alles aan kan en dus het er maar helemaal uit gooit.

En de koelvloeistof die mijn oude baas gebruikt kookt pas bij 120 graden. Dit komt omdat er in de hedendaagse koelvloeistof geen water meer in zit.

Re: Storing quad

Geplaatst: vr 26 dec, 2014 21:26
door mafdaf
Ik denk aan een thermostaat die niet open gaat. Als je thermostaat niet opent heb je geen flow en als je geen flow hebt gaat je kvs in het blok aan de kook. Koken veroorzaakt bellen en drukt de kvs dan naar buiten in je vaatje. Dat vaatje is ook een keer vol en laat af via het beluchtingsgaatje in de dop. Als de motor koelt trekt hij het vaatje weer leeg en vervolgens heb je te weinig kvs in je systeem.