JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Geplaatst: za 10 jan, 2015 12:26
Aangezien ik in m'n voorsteltopic toch al veel vragen erover kreeg zal ik hier maar meteen een project topic maken zodat jullie het hier kunnen volgen of vragen erover stellen.
Even een korte samenvatting van het hele project tot nu toe. Zo kwam de quad in november 2012 hier binnen, in een krat.
Toen even opgebouwd om te kijken of alles compleet was en wou het natuurlijk ook even zien voordat die weer helemaal uit elkaar zou gaan.
Op deze manier deed ik even meten of alles zou passen. Uiteindelijk zijn het wel een ander formaat accu's geworden maar de indeling nog grotendeels hetzelfde.
De elektromotor past perfect in de achterbrug. Is ook de hoofdrede dat ik voor de JLA Loncin heb gekozen.
Ondertussen maar een beetje geleerd hoe ik met sketchup tekeningen kon maken, zo kon ik heel makkelijk zien hoe ik uiteindelijk alles moest gaan bouwen.
De motorplaat in het echt, CNC gefreesd uit 25 mm dik aluminium. Komt vast te zitten op 2 hele dikke blokken staal die op de achterbrug zijn gelast. Ook een adapter laten draaien voor het voortandwiel. Hier zitten 2 groeven in voor de RPM sensor.
Passen van de accu's in het frame, ging allemaal goed.
Begonnen met het bouwen van behuizingen uit 3 mm ABS plastic voor de accu's.
Een groot achtertandwiel van de GSX-R met een gefreesde adapter aangezien er voor de steekmaat die de JLA Loncin's gebruiken niet veel te krijgen was. Past echt maar net. Maak me niet echt druk dat ooit een bout los komt en vast komt te zitten tegen de achterbrug, zit vast met nord-lock's.
Aangezien de rest ook zo mooi gefreesd is geworden heb ik een paar mooie steunen laten frezen voor de controller (deze regelt hoeveel vermogen er van de accu's naar de motor gaat). Ook weer uit 25 mm aluminium aangezien ik dat nog had liggen van de motorplaat.
Alles even aangesloten op 2 12V startaccu's voor een korte test op laag vermogen om te kijken of er problemen zouden zijn in de aandrijving.
Maar het ging allemaal perfect. Duurde alleen niet lang helaas, kwam er later pas achter dat een van de startaccu's een beetje kapot was. Deze was al helemaal leeg, de andere was nog bijna helemaal vol. Maar heeft toch een leuk filmpje opgeleverd.
Link
De nieuwe 12V accu. Lichter, kleiner en ook nog eens meer capaciteit dan de originele. Is net als de accu's voor de aandrijving lithium-ion (LiFePo4).
Steunen laten maken voor een topkoffer en de verlichting achter. In de topkoffer komen ook nog delen te zitten voor de aandrijving en 12V.
Een plaat laten maken voor alle tellers en schakelaars en nog een voor de laad inlet.
Frames en bevestingspunten zelf op maat gemaakt en laten lassen voor alle accu behuizingen.
Nog een nieuwe beschermkap voor de motor gemaakt waarmee de verbindingen aanraakveilig zijn, was met de standaard kap niet het geval.
Alle stalen delen laten stralen. Ziet er best leuk uit zo.
Daarna heeft mijn zus alles gespoten (zij is autoschadehersteller). Zijn beetje veel foto's dus laat het eindresultaat wel zien met het frame weer in elkaar. Is een heel aparte kleur van Lamborghini, Bianco Canopus. Soort van mat wit met pearl. Ook alle aluminium delen hebben deze kleur gekregen. De plastic delen zijn allemaal mat zwart geworden.
Alle accu's met behuizingen en de lader in het frame.
Nog 2 extra behuizingen gevuld met relais en andere componenten voor het 12V systeem.
En nog een andere voor een sensor, hoofdzekering en contactor voor de hoogspanning.
Alle oranje hoogspannings kabels aangesloten. Met in de topkoffer nog 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden.
Een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met waterdichte stekkers en alles van 12V wat nodig is voor de aandrijving alvast aangesloten.
En alle draden naar de topkoffer netjes weg gewerkt en de contactors afgeschermd met een beschermkap, ook weer zelf gemaakt met dat ABS plastic. Zekeringkastjes pasten hier ook nog net in.
DC-DC omvormer erbovenop. Deze is om de spanning van de accu's (voor de aandrijving) om te vormen naar 12V om de 12V accu te kunnen opladen. Zelfde principe als een dynamo dus eigenlijk.
En daar ook nog een beschermkap overheen want zit ook hoogspanning aan een kant.
En dat was het wel zo'n beetje. Zo staat het er nu dus bij. Ofja ben inmiddels alweer iets verder, dat zien jullie vanavond of morgen wel. Ik zal jullie nu wel op de hoogte blijven houden.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel, ik probeer altijd alles te beantwoorden.
Even een korte samenvatting van het hele project tot nu toe. Zo kwam de quad in november 2012 hier binnen, in een krat.
Toen even opgebouwd om te kijken of alles compleet was en wou het natuurlijk ook even zien voordat die weer helemaal uit elkaar zou gaan.
Op deze manier deed ik even meten of alles zou passen. Uiteindelijk zijn het wel een ander formaat accu's geworden maar de indeling nog grotendeels hetzelfde.
De elektromotor past perfect in de achterbrug. Is ook de hoofdrede dat ik voor de JLA Loncin heb gekozen.
Ondertussen maar een beetje geleerd hoe ik met sketchup tekeningen kon maken, zo kon ik heel makkelijk zien hoe ik uiteindelijk alles moest gaan bouwen.
De motorplaat in het echt, CNC gefreesd uit 25 mm dik aluminium. Komt vast te zitten op 2 hele dikke blokken staal die op de achterbrug zijn gelast. Ook een adapter laten draaien voor het voortandwiel. Hier zitten 2 groeven in voor de RPM sensor.
Passen van de accu's in het frame, ging allemaal goed.
Begonnen met het bouwen van behuizingen uit 3 mm ABS plastic voor de accu's.
Een groot achtertandwiel van de GSX-R met een gefreesde adapter aangezien er voor de steekmaat die de JLA Loncin's gebruiken niet veel te krijgen was. Past echt maar net. Maak me niet echt druk dat ooit een bout los komt en vast komt te zitten tegen de achterbrug, zit vast met nord-lock's.
Aangezien de rest ook zo mooi gefreesd is geworden heb ik een paar mooie steunen laten frezen voor de controller (deze regelt hoeveel vermogen er van de accu's naar de motor gaat). Ook weer uit 25 mm aluminium aangezien ik dat nog had liggen van de motorplaat.
Alles even aangesloten op 2 12V startaccu's voor een korte test op laag vermogen om te kijken of er problemen zouden zijn in de aandrijving.
Maar het ging allemaal perfect. Duurde alleen niet lang helaas, kwam er later pas achter dat een van de startaccu's een beetje kapot was. Deze was al helemaal leeg, de andere was nog bijna helemaal vol. Maar heeft toch een leuk filmpje opgeleverd.
Link
De nieuwe 12V accu. Lichter, kleiner en ook nog eens meer capaciteit dan de originele. Is net als de accu's voor de aandrijving lithium-ion (LiFePo4).
Steunen laten maken voor een topkoffer en de verlichting achter. In de topkoffer komen ook nog delen te zitten voor de aandrijving en 12V.
Een plaat laten maken voor alle tellers en schakelaars en nog een voor de laad inlet.
Frames en bevestingspunten zelf op maat gemaakt en laten lassen voor alle accu behuizingen.
Nog een nieuwe beschermkap voor de motor gemaakt waarmee de verbindingen aanraakveilig zijn, was met de standaard kap niet het geval.
Alle stalen delen laten stralen. Ziet er best leuk uit zo.
Daarna heeft mijn zus alles gespoten (zij is autoschadehersteller). Zijn beetje veel foto's dus laat het eindresultaat wel zien met het frame weer in elkaar. Is een heel aparte kleur van Lamborghini, Bianco Canopus. Soort van mat wit met pearl. Ook alle aluminium delen hebben deze kleur gekregen. De plastic delen zijn allemaal mat zwart geworden.
Alle accu's met behuizingen en de lader in het frame.
Nog 2 extra behuizingen gevuld met relais en andere componenten voor het 12V systeem.
En nog een andere voor een sensor, hoofdzekering en contactor voor de hoogspanning.
Alle oranje hoogspannings kabels aangesloten. Met in de topkoffer nog 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden.
Een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met waterdichte stekkers en alles van 12V wat nodig is voor de aandrijving alvast aangesloten.
En alle draden naar de topkoffer netjes weg gewerkt en de contactors afgeschermd met een beschermkap, ook weer zelf gemaakt met dat ABS plastic. Zekeringkastjes pasten hier ook nog net in.
DC-DC omvormer erbovenop. Deze is om de spanning van de accu's (voor de aandrijving) om te vormen naar 12V om de 12V accu te kunnen opladen. Zelfde principe als een dynamo dus eigenlijk.
En daar ook nog een beschermkap overheen want zit ook hoogspanning aan een kant.
En dat was het wel zo'n beetje. Zo staat het er nu dus bij. Ofja ben inmiddels alweer iets verder, dat zien jullie vanavond of morgen wel. Ik zal jullie nu wel op de hoogte blijven houden.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel, ik probeer altijd alles te beantwoorden.