Welk sportquad kiezen?
Welk sportquad kiezen?
Ik ben een beetje rond gaan snuffelen op het internet voor wat informatie en ervaringen met de eerder genoemde quads.
De Raptor 350 haal ik van mijn lijstje af, zowel het koppel als de topsnelheid liggen te laag.
Een YFZ 450 blijft wel erg interessant, vooral dankzij de goede prestaties en de lage prijs.
Qua prestaties is de Raptor 700 natuurlijk ook mooi en deze neem ik ook zeker mee in overweging.
Komt er eigenlijk op neer dat het vooral een keuze gaat worden tussen de YFZ 450 en de Raptor 700.
Suzuki LTZ400 heb ik ook overwogen maar deze lijkt qua topsnelheid niet helemaal aan mijn eisen te voldoen. 110 km/u met overtoeren is niet wat ik zoek. Het hoeft ook geen 150 te rijden maar daartussen (of iets meer) mag van mij wel.
Wat ook een grote rol speelt is het budget van €5000,- (die ik absoluut niet wil verhogen) want voor dat geld is het lastige om een nette en goed onderhouden Raptor 700 te vinden. Een YFZ daarintegen is wel goed te vinden voor dat bedrag, misschien zelfs wel wat lager.
Ik ben opzoek geweest naar een duidelijk overzicht van het onderhoud van een Yamaha (Raptor of YFZ), nu kan ik die niet goed vinden. Kan iemand mij daarbij helpen? Ik wil graag weten tot in de puntjes wat ik moet verwachten bij het onderhoud aangezien ik wel nieuw ben in het wereldje van quads. Is voor mij ook weer leerzaam.
Wat nog wel een probleempje word is het stallen. Ik woon niet meer bij m'n ouders en heb nu nog maar een schuurtje van 3m². Daar gaat hij niet passen, maar om hem nu dag en nacht buiten te laten staan heeft ook echt mijn voorkeur niet. Tips?
De Raptor 350 haal ik van mijn lijstje af, zowel het koppel als de topsnelheid liggen te laag.
Een YFZ 450 blijft wel erg interessant, vooral dankzij de goede prestaties en de lage prijs.
Qua prestaties is de Raptor 700 natuurlijk ook mooi en deze neem ik ook zeker mee in overweging.
Komt er eigenlijk op neer dat het vooral een keuze gaat worden tussen de YFZ 450 en de Raptor 700.
Suzuki LTZ400 heb ik ook overwogen maar deze lijkt qua topsnelheid niet helemaal aan mijn eisen te voldoen. 110 km/u met overtoeren is niet wat ik zoek. Het hoeft ook geen 150 te rijden maar daartussen (of iets meer) mag van mij wel.
Wat ook een grote rol speelt is het budget van €5000,- (die ik absoluut niet wil verhogen) want voor dat geld is het lastige om een nette en goed onderhouden Raptor 700 te vinden. Een YFZ daarintegen is wel goed te vinden voor dat bedrag, misschien zelfs wel wat lager.
Ik ben opzoek geweest naar een duidelijk overzicht van het onderhoud van een Yamaha (Raptor of YFZ), nu kan ik die niet goed vinden. Kan iemand mij daarbij helpen? Ik wil graag weten tot in de puntjes wat ik moet verwachten bij het onderhoud aangezien ik wel nieuw ben in het wereldje van quads. Is voor mij ook weer leerzaam.
Wat nog wel een probleempje word is het stallen. Ik woon niet meer bij m'n ouders en heb nu nog maar een schuurtje van 3m². Daar gaat hij niet passen, maar om hem nu dag en nacht buiten te laten staan heeft ook echt mijn voorkeur niet. Tips?
-
- Toeschouwer
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 22 okt, 2017 14:37
Re: Welk rijbewijs kiezen?
Uit jouw verhaal maak ik op dat jij de quad vooral voor straatgebruik neemt?
Ik heb nooit op een raptor of yfz gereden maar Mijn gevoel zegt dat de yfz450 echt een baanquad is, (hoogtoerig, licht en snel en voor rap bochtenwerk) dmv. goede vering, een yfz heeft ook geen achteruit versnelling volgensmij ..
Raptor vind ik wat meer allround, lekker vermogen onderin dus minder vaak schakelen, achteruitversnelling etc..
Qua onderhoud Is het gewoon tijdig je
olie en oliefilter vervangen (15-20 uur).
Je luchtfilter schoonhouden.
tandwielen en ketting af en toe checken
Af en toe klepspeling controleren (2 a 3 keer per jaar)
Bij een Raptor zou het allemaal wat minder vaak hoeven, maar beter wat te veel dan te weinig onderhoud denk ik dan..
Tja qua stalling is dat wel lastig, ik zou hem wel uit weer en wind houden, (hokje timmeren of waterafstotend kleed er overheen als het echt niet anders kan.
Succes!
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Ik heb nooit op een raptor of yfz gereden maar Mijn gevoel zegt dat de yfz450 echt een baanquad is, (hoogtoerig, licht en snel en voor rap bochtenwerk) dmv. goede vering, een yfz heeft ook geen achteruit versnelling volgensmij ..
Raptor vind ik wat meer allround, lekker vermogen onderin dus minder vaak schakelen, achteruitversnelling etc..
Qua onderhoud Is het gewoon tijdig je
olie en oliefilter vervangen (15-20 uur).
Je luchtfilter schoonhouden.
tandwielen en ketting af en toe checken
Af en toe klepspeling controleren (2 a 3 keer per jaar)
Bij een Raptor zou het allemaal wat minder vaak hoeven, maar beter wat te veel dan te weinig onderhoud denk ik dan..
Tja qua stalling is dat wel lastig, ik zou hem wel uit weer en wind houden, (hokje timmeren of waterafstotend kleed er overheen als het echt niet anders kan.
Succes!
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Re: Welk sportquad kiezen?
Ik heb je vraag even een eigen topic gemaakt, het stond nu in het rijbewijs-topic.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Welk sportquad kiezen?
een yfz450 is niet echt geschikt voor woon werk verkeer
daar is een raptor 700 echt meer voor bedoelt!
het kan wel met een 450 maar je zit gewoon vaker tegen een revisie te kijken
als ik kijk dat mijn ltr450 (die langer mee gaan als een yfz) elk jaar moest reviseren kwa zuiger en versnellingsbak
en nu mijn raptor 700 al bijna 3 jaar mee gaat met de eerste zuiger
zowel bij de 450 als bij de 700 geld onderhoud is mega belangrijk!
en kwa buiten stallen is dat ook niet aan te raden gezien een quad gewoon erg diefstal gevoelig is!
een garage box of stalling in de buurt huren zou ik zeker adviseren
daar is een raptor 700 echt meer voor bedoelt!
het kan wel met een 450 maar je zit gewoon vaker tegen een revisie te kijken
als ik kijk dat mijn ltr450 (die langer mee gaan als een yfz) elk jaar moest reviseren kwa zuiger en versnellingsbak
en nu mijn raptor 700 al bijna 3 jaar mee gaat met de eerste zuiger
zowel bij de 450 als bij de 700 geld onderhoud is mega belangrijk!
en kwa buiten stallen is dat ook niet aan te raden gezien een quad gewoon erg diefstal gevoelig is!
een garage box of stalling in de buurt huren zou ik zeker adviseren
2017 raptor 700 SE
Re: Welk sportquad kiezen?
Had hier niet meer op gereageerd zie ik..
Ondertussen zijn er een aantal dingen veranderd, en gaan nog veranderen. Zo krijg ik vanaf 2021 een grote schuur waar gemakkelijk een quad gestald kan worden dus dat probleem is niet meer aan de orde.
Financieel word het allemaal wel wat krapper, en zal het budget bijgesteld moeten worden. In hoeverre dat nog mogelijk is...
De quad zal hobbymatig en alleen op de openbare weg gebruikt worden. Niet voor dagelijks vervoer. Dat is in ieder geval niet de intentie.
Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat de Yamaha Raptor eigenlijk het meest gangbare is. Onderhoud is en blijft natuurlijk van groot belang, kleine dingen zoals olie/filters vervangen etc. wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Revisies besteed ik uit. Hoeveel uur/km rekenen jullie voor een nieuwe revisie bij een YFZ en Raptor?
En wat vinden jullie van een aanschaf bij particulieren? Het blijft een risico, en ik ben al verschillende keren flink genaaid waardoor ik wat huiveriger ben geworden.
Welke quad geschikt is hangt eigenlijk volledig af van mijn budget die helaas steeds lager word.
Als ik 3500/4000 euro zeg, is dat nog een beetje realistisch voor een gebruikte sportquad? Het gaat mij niet om het nieuwste model of de meeste luxe/comfort, dat zal ik met dit budget ook niet moeten eisen.
Suggesties voor een geschikt model zijn nog steeds welkom!
Afijn, binnen een (half) jaar heb ik nog géén quad dus ik heb nog de tijd om hierover te denken maar ik ga liever goed voorbereid een quad kopen dan achteraf tegen de problemen te lopen. Waar ik natuurlijk wel rekening mee zal moeten houden, maar dat zij zo.
Dank voor het meedenken!
Ondertussen zijn er een aantal dingen veranderd, en gaan nog veranderen. Zo krijg ik vanaf 2021 een grote schuur waar gemakkelijk een quad gestald kan worden dus dat probleem is niet meer aan de orde.
Financieel word het allemaal wel wat krapper, en zal het budget bijgesteld moeten worden. In hoeverre dat nog mogelijk is...
De quad zal hobbymatig en alleen op de openbare weg gebruikt worden. Niet voor dagelijks vervoer. Dat is in ieder geval niet de intentie.
Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat de Yamaha Raptor eigenlijk het meest gangbare is. Onderhoud is en blijft natuurlijk van groot belang, kleine dingen zoals olie/filters vervangen etc. wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Revisies besteed ik uit. Hoeveel uur/km rekenen jullie voor een nieuwe revisie bij een YFZ en Raptor?
En wat vinden jullie van een aanschaf bij particulieren? Het blijft een risico, en ik ben al verschillende keren flink genaaid waardoor ik wat huiveriger ben geworden.
Welke quad geschikt is hangt eigenlijk volledig af van mijn budget die helaas steeds lager word.
Als ik 3500/4000 euro zeg, is dat nog een beetje realistisch voor een gebruikte sportquad? Het gaat mij niet om het nieuwste model of de meeste luxe/comfort, dat zal ik met dit budget ook niet moeten eisen.
Suggesties voor een geschikt model zijn nog steeds welkom!
Afijn, binnen een (half) jaar heb ik nog géén quad dus ik heb nog de tijd om hierover te denken maar ik ga liever goed voorbereid een quad kopen dan achteraf tegen de problemen te lopen. Waar ik natuurlijk wel rekening mee zal moeten houden, maar dat zij zo.
Dank voor het meedenken!
Re: Welk sportquad kiezen?
Als je rond de €5000 zou gaan kijken, zou je nog een leuke Can am Renagade kunnen vinden.. of een outlander 450
Succes met je keuze
Succes met je keuze
Can-am outlander L 570 max
Re: Welk sportquad kiezen?
voor enkel straat gebruik zou ik de yfz echt uit je hoofd zetten!
een raptor of ltz400 ga je zo veel langer plezier mee hebben
ik heb nu in 3 jaar tijd met mijn raptor 7000km gemaakt dat is iets van 200-250 uur ofzo en nog altijd met de eerste zuiger! wel veel olie wissels gedaan! verse olie en rustig weg rijden met koude motor scheelt zo veel in slijtage!
met mijn 450 haalde ik dit nooit zonder revisie van de bak of de zuiger!
dus zeker voor een budget van 3500-4000 lekker naar een ltz400 of maby een raptor 700 gaan kijken
maar ook daar moet nog wat geld in gestopt worden om er lekker mee over de straat te kunnen rijden!
verbreden
wegbanden
verlagen (als je toch nooit off road gaat)
dus probeer liever een half jaartje door te sparen dan nu vlug vlug een quad aan te schaffen
een raptor of ltz400 ga je zo veel langer plezier mee hebben
ik heb nu in 3 jaar tijd met mijn raptor 7000km gemaakt dat is iets van 200-250 uur ofzo en nog altijd met de eerste zuiger! wel veel olie wissels gedaan! verse olie en rustig weg rijden met koude motor scheelt zo veel in slijtage!
met mijn 450 haalde ik dit nooit zonder revisie van de bak of de zuiger!
dus zeker voor een budget van 3500-4000 lekker naar een ltz400 of maby een raptor 700 gaan kijken
maar ook daar moet nog wat geld in gestopt worden om er lekker mee over de straat te kunnen rijden!
verbreden
wegbanden
verlagen (als je toch nooit off road gaat)
dus probeer liever een half jaartje door te sparen dan nu vlug vlug een quad aan te schaffen
2017 raptor 700 SE
-
- Toeschouwer
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 22 okt, 2017 14:37
Re: Welk sportquad kiezen?
Voor 3500-4000 heb je een goede ltz400, ik denk niet dat je voor dat geld een frisse raptor 700 voor krijgt. Met wat kleine mods zijn die ltz400's net zo rap!
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Re: Welk sportquad kiezen?
Can-am outlander L 570 max
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 05 jan, 2013 22:50
- Locatie: Omg. Rotterdam
Re: Welk sportquad kiezen?
Vergeet de big old bombardier ds650 ook niet mee te nemen in je keuze! Super dikke quads welke je voor niet al te veel geld kan kopen. Deze quads zijn echt gemaakt voor het rijden van lange afstanden en de blokken zijn bomproef!
Re: Welk sportquad kiezen?
Is wel zo, veel quad voor weinig geld.08brothers schreef: ↑wo 24 jun, 2020 13:24 Vergeet de big old bombardier ds650 ook niet mee te nemen in je keuze! Super dikke quads welke je voor niet al te veel geld kan kopen. Deze quads zijn echt gemaakt voor het rijden van lange afstanden en de blokken zijn bomproef!
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Welk sportquad kiezen?
Hee mannen, rijbewijs zit in de pocket dus we kunnen op het gemakje gaan kijken naar een leuke en geschikte quad.
Ik zie in mijn omgeving een mooie LTZ staan, willen jullie even meekijken met de advertentie en een mening/visie delen voor zover dat mogelijk is?
https://link.marktplaats.nl/m1605812868 ... nt=app_ios
Ik zie in mijn omgeving een mooie LTZ staan, willen jullie even meekijken met de advertentie en een mening/visie delen voor zover dat mogelijk is?
https://link.marktplaats.nl/m1605812868 ... nt=app_ios
Re: Welk sportquad kiezen?
Ondertussen zijn we geruime tijd verder, 6 maanden rijontzegging gehad ivm gezondheidsklachten maar dat is gelukkig allemaal voorbij. Ik word december 21 jaar en wilde graag mijn motorrijbewijs gaan halen ipv een quad, puur vanwege de verhalen die ik hoor over de (on)veiligheid van een quad. Maar dat gaat me (door alle keuringen die ik dan zou moeten doen) teveel geld kosten. Eindstand, de zoektocht naar een quad gaat weer verder.
Mijn interesse gaat vooral naar de LTZ 400, en de Raptor 700 maar die laatste valt eigenlijk weg vanwege het budget van max 4500 euro.
De Suzuki lijkt me daarom de meest verstandige en betrouwbare keuze. Zouden jullie een beetje willen meekijken voor een LTZ binnen dit budget?
Zijn er voor specifiek deze quad nog aandachtspunten waarbij ik op moet letten bij een aankoop?
Verder nog bepaalde aspecten die ik moet controleren? Ik zie regelmatig quads aangeboden die zonder teller worden verkocht, maar waarschijnlijk zegt het aantal uur/km die gemaakt zijn niet belangrijk. Onderhoudshistorie lijkt me belangrijker?
Mijn interesse gaat vooral naar de LTZ 400, en de Raptor 700 maar die laatste valt eigenlijk weg vanwege het budget van max 4500 euro.
De Suzuki lijkt me daarom de meest verstandige en betrouwbare keuze. Zouden jullie een beetje willen meekijken voor een LTZ binnen dit budget?
Zijn er voor specifiek deze quad nog aandachtspunten waarbij ik op moet letten bij een aankoop?
Verder nog bepaalde aspecten die ik moet controleren? Ik zie regelmatig quads aangeboden die zonder teller worden verkocht, maar waarschijnlijk zegt het aantal uur/km die gemaakt zijn niet belangrijk. Onderhoudshistorie lijkt me belangrijker?