ohlins vraagje

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

ohlins vraagje

Bericht door Robby »

heb me onlangs een stel ohlins dempers gekocht met reiger veren, maar zou nu alles degelijk willen instellen, heeft er iemand een manual of een degelijke uitleg voor mij. Ik zou er zelf aan beginnen zonder uitleg en het zelf uitvissen,maar heb geen zin in brokken
greetz
motorfret
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 232
Lid geworden op: wo 11 aug, 2004 07:38
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Bericht door motorfret »

komt van een motor, maar principe is grotendeels hetzelfde. misschien heb je er wat aan:

Achterschokbreker:

Achterzijde veert te snel in bij acceleratie
Lijkt snel uit te breken
Geeft weinig feedback
Doorslaan

= Te weinig ingaande demping

Slecht aansprekende vering
Oncomfortabel
Stuiterige achterzijde
Slecht wegcontact op hobbelig wegdek
Slechte grip bij uitaccelereren

= Te veel ingaande demping

Deinerige achterzijde
Sterk omhoogkomende achterkant bij hard remmen
Motor niet strak bij uitaccelereren van bochten
Achterkant wipt op na passeren van grote hobbels
Stuurreactie bij gas afsluiten in bochten
Motor in zijn geheel deinerig

= Te weinig uitgaande demping

Stugge achterzijde
Wiel volgt oneffenheden slecht
´Omlaag pompen´ van achterzijde bij snel opeenvolgende hobbels
Trager sturen door lage achterzijde

= Te veel uitgaande demping

Achterzijde zakt statisch te diep in
Te weinig positieve veerweg
Verhoogde kans op doorslaan
Traag sturen en/of ondersuur
Vering voelt stug aan (bij progressief hevelsysteem)

= Te weinig veervoorspanning

Te weinig negatieve veerweg
Wiel verliest wegcontact op hobbelig wegdek
Bij hard remmen komt achterwiel snel los
Oncomfortabel
Motor is nerveus door hoge achterzijde
Mogelijke reacties in stuur

= Te veel veervoorspanning

Achterzijde zakt te ver in
Te veel veerbeweging bij lastwisselingen
Doorslaan
Deinbewegingen niet goed met demping te onderdrukken
Geen goede afstelling te vinden

= Te zachte veer

Stugge achterzijde
Wiel volgt oneffenheden slecht
Minder demping helpt niet
Wiel volgt slecht en dus oncomfortabel plus te weinig grip bij acceleratie vauit bocht
Is springerig
Geen goede afstelling te vinden

= Te harde veer

Onderstuur
Vaag stuurgedrag
Geen gevoel in voorkant

= Te kleine rijhoogte

Nerveus stuurgedrag
Motor valt bocht in
Wringen om balhoofd in bochten

= Te grote rijhoogte

Voorvork:
Te snel en daardoor te diep duiken bij het remmen
Onrustige voorkant bij gas afsluiten
Weinig feedback van het voorwiel/vaag gevoel
Doorslaan

= Te weinig ingaande demping

Slecht aansprekende vering
Oncomfortabel
Onrustige voorzijde op oneffenheden
Voorwiel zetstapjes opzij in hobbelige bochten
Slaan met stuur

= Te veel ingaande demping

Voorzijde is deinerig
Beweegt te veel bij plotseling gasgeven en in hetalgemeen bij belastingwisselingen
Motor is onnauwkeurig in te sturen, loopt wijd wanneer de rem wordt losgelaten

= Te weinig uitgaande demping

Te traag uitveren
Voorwiel volgt hobbels niet meer
Verlies van wegcontact
Voorzijde voelt stug en oncomfortabel
Onrustig op slecht wegdek
´Omlaag pompen´ van de voorvork bij opeenvolgende hobbels

= Te veel uitgaande demping

Voorvork zakt te diep in
Te weinig positieve veerweg
Verhoogde kans op doorslaan
Voorzijde ligt te diep waardoor motor nerveus gaat sturen
Verminderde rechtuit stabiliteit
Achterwiel komt snel los bij remmen

= Te weinig veervoorspanning

Te weinig negatieve veerweg
Voorvork kan slechts weinig uitveren en verliest daardoor snel wegcontact (onder acceleratie, bij kuilen maar ook na hobbels)
Voorvering kan hierdoor stugger lijken
Voorzijde staat te hoog waardoor motor trager stuurt

= Te veel veervoorspanning

Voorvork veert te ver in
Te diep duiken bij remmen
Te grote veerbeweging bij lastwisselingen
Vering lijkt of te zacht of (bij voldoende demping) te stug
Geen goede balans te vinden

= Te zachte veren

Voorvork is stug en springerig
Absorbeert oneffenheden niet goed
Slaan met stuur
Geen geode balans met demping te vinden

= Te harde veren

Nerveus sturen
Verminderde stabiliteit
Wringen om balhoofd in bochten

= Te kleine rijhoogte

Onderstuur
Vage voorkant

= Te grote rijhoogte
Laatst gewijzigd door motorfret op za 26 mar, 2005 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
MC_Orie

Bericht door MC_Orie »

:shock: Wow!Mooie uitleg!
bansheefreak
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51

Bericht door bansheefreak »

dat noem ik nu eens een uitleg :shock:
kan ze zelf ook goed gebruiken :wink:
====>team DQT<====

trx450r
Willems David

Bericht door Willems David »

Hé knap werk ! :lol:
Nuttige info.
Plaats reactie