Pagina 1 van 2

blaster motorprobleem

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 15:04
door tuc
hallo jongens, heb verleden maand mijn blaster naar de garage gebracht om hem volledig te laten afstellen en een onderhoudsbeurt. Ben nu gisteren terwijl ik van mijn werk kwam stilgevallen. Heb mijn bougie eruit gehaald en hij heeft een witte kleur. Ik weet dat dit betekent dat hij te arm staat. Maar nu hoor ik mijn piston nog op en neer gaan maar heb verder niets van compressie meer. Wat kan dit zijn? En hoe ernstig is het?

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 15:14
door Fré
misschien een domme vraag, maar euh, heb je de bougie er terug goed ingedraaid voor je nakeek of ie nog compressie had?

want een motor zonder bougie betekent geen compressie

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 16:19
door Teunie
Gesteld dat je bougie er goed in zit zijn waarschijnlijk je zuigerveren kapot...

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 20:28
door Ludovic 250
kan ook vast gelopen zijn,hij heeft nog compressie maar te weinig,ik heb juist hetzelfde probleem gehad.cylinder opendoen en kijken of er geen krassen in zitten

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 20:30
door elsinore
witte bougie en geen kompressie.
ik heb nog een nieuwe wiseco 020 overbore zuiger staan, want die ga je nodig hebben.
boren/hohnen en nieuwe zuiger, en jetting omhoog dat laat hem weer lopen.
kontroleer bigend speling want de kans bestaat dat bigend en krukaslagers ook speling hebben gekregen.

smallend lager (pistonpen lager) zowieso vernieuwen. heb ik ook nog wel liggen ergens.

succes
mark :mrgreen:

Geplaatst: di 11 nov, 2003 00:00
door Ralph
Dan mag je die garage wel het hele zooitje laten betalen. Welke garage was dat als ik het weten mag?

Geplaatst: di 11 nov, 2003 02:46
door tuc
de bougie zat er goed in gedraait. en de garage is schiettecatte in vichte.

Geplaatst: di 11 nov, 2003 09:28
door Ralph
Weten we dus ook weer dat we daar niet heen moeten gaan :)

Geplaatst: di 11 nov, 2003 09:32
door B@ckBone
waarschijnlijk gat in de zuiger gebrand ...

Geplaatst: di 11 nov, 2003 09:37
door Fré
Ralph schreef:Weten we dus ook weer dat we daar niet heen moeten gaan :)
... dat we daar juist wel moeten gaan, om er es mee af te rekenen :twisted:

nog ff w8en natuurlijk, we zijn nog niet zeker wat het is...

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 08:47
door elsinore
als er een gat in zuiger is gebrand, moet je blok uitelkaar, het gruis zit achter je krukaslagers en vernielen je keerringen zeer snel, gevolg is dat vanuit het rechtercarter gedeelte je bakolie in het krukcarter komt en zal ie weer vastlopen.

ik heb dit zeer regelmatig gerepareerd bij blaster blokken en geloof me zo werkt het en niet anders.
succes.
mark

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 12:42
door tuc
merci jongens voor de info. nu ik hem toch moet opendoen zou ik mijn motor ook laten vlakken maar wat zijn hier de voordelen en de nadelen van?

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 12:56
door Teunie
Zou ik wel doen, want dan ben je zeker dat je kop vlak is en je pakking alles mooi afsluit.

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 17:17
door Street_Shee
Over het feit of de kop vlak is of niet zou ik me geen zorgen maken. Kleine ongelijkheden werkt de pakking wel weg (daar is hij immers voor).
Door materiaal weg te halen wordt de dome kleiner en daar zit hem bij het vlakken van een 2-takt kop de winst (hogere compressie) in. Voor de extra vermogenswinst zou ik het wel doen. De kosten zijn het niet (zeker gezien het feit dat de boel toch al uit elkaar ligt) en de winst is duidelijk merkbaar.
Voordelen zijn de vermogenswinst (zeker bij lage toeren goed merkbaar) en het feit dat je motor een stuk sneller in z'n toeren trekt. Nadelen zijn er niet echt, zolang je er maar niet teveel vanaf haalt. Dan moet je octaanbooster gaan gebruiken, wat weer extra kosten met zich meebrengt. Mark kan je ongetwijfeld precies vertellen hoeveel je er maximaal af kan halen.

Succes.

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 17:51
door Teunie
Ik zou het juist wel doen om ongelijkheden weg te halen anders doe je enkele maanden later misschien hetzelfde werk opnieuw omdat de cilinder/kop alsnog krom was.
De pakking haalt wel iets weg maar ik speel het, zeker na wat ik heb meegemaakt met de Honda, op safe.

De compressie wordt inderdaad hoger maar er is een verschil tussen vlakken om het gelijk te maken of echt een flink stuk eraf halen om meer compressie te krijgen.