Distributieketting vervangen (met foto instructies)
Geplaatst: do 05 mei, 2005 22:06
Vandaag dus begonnen met het steken van een nieuwe distributieketting.
Gisteren heel Vlaanderen afgebeld wie er ene had op voorraad. Enkel een verdeler in Ruddervoorde had er nog 1 op stock. Waarschijnlijk van in der tijd dat fre er ene heeft gestoken. Dan maar vlug eens gebeld naar fre of ik langs kon gaan voor de momentsleutel (10 tot 50Nm). Dat bleek natuurlijk geen probleem te zijn.
Ben dus begonnen met de olie af te laten alsook de koelvloeistof. Eens dit gedaan was kon ik beginnen met het demonteren (de rode cirkels dienen gelost te worden).
Als eerste heb ik het pompje (1e foto) voor de achterrem gelost met de veren (2e foto) zodat het rechter carter gedeelt gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de derde foto zie je een pijl staan. Hier moet je rekening houden dat je die bout terug op deze plaats steekt. Er zit namelijk een dichtingsringetje op.
Op de vierde foto zie je ook groene cirkels staan. Dit zijn clipsen om de leiding vast te houden. Ook verwijderen dus.
Eens dit gedaan heb je dan aan de rechterkant de koppeling met het tanwieltje voor je distibutieketting. Op de koppeling bevinden zich 6 bouten met daarachter een veer. Die spannen dus een klein beetje tijdens het uitdraaien door de veer.
Dit bekom je dan als je de koppeling verwijderd hebt.
OPGEPAST dat je de koppeling niet door elkaar gooit anders...
neem die voorzichtig eruit en leg die ergens veilig zoals hier op de foto.
Eens dit gedaan gaan we dan die borging rechten om de moer dan te kunnen lossen. Je doet dit eerst door ff met schroevendraaien te rechten en nadien met doorslagje klein beetje recht kloppen.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer. We gaan er een handdoek tss spannen (idee van engineer fre) en lossen maar...
Dit is dan het resultaat met verwijderde koppeling.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer op de krukas. Je plaats zoal op de eerste foto een potsleutel van 27 met wringsleutel erop aan de linkerzijde en aan de rechterzijde los je dan die moer van 27 zoals op foto 2. OPGEPAST het is averrechtse draad die erop getrokken is.
Nu heb ik wel een klein gaatje met gebrek aan foto's aangezien ik er met mijn gedachten moest bijzijn.
Eens je de moer gelost hebt zal je dan het tandwieltje kunnen verwijderen. Let op dat je de clavet niet verliest die op de as zit. Verwijder die.
Nu zal je het tandwieltje van de distibutieketting kunnen verwijderen, maar dit is niet nodig. Beweeg het een klein beetje zodat je de ketting over de as kan halen.
Om dit te kunnen doen moet je wel de cams verwijderen alsook de ketting spanner verwijderen.
De ketting zal je dan kunnen verwijderen. Plaats de nieuwe ketting in tegenovergestelde volgorde.
Je zult zien dat de ketting dan telkens dubbel komt te liggen, geen nood doe dit dan zoals op de foto zo blijft je ketting uit je weg.
Daarna plaats je alles terug in tegenovergestelde volgorde op de krukas. Span de moer aan dan met momentsleutel tot op 140Nm. Vergeet geen olie aan moer te doen.
Eens alles er terug inzit (koppeling en dergelijke) Kunnen we al het linkse cartergedeelte gaan dichten.
Veeg alles proper zodat er geen stof en vuiligheid op de randen van de dichting komen te liggen.
Doe een beetje olie aan de dichting en sluit het deksel. Span de boutjes kruislings aan en span ze op het gevoel af. Opgepast dat je ze niet zot draait want het is maar aluminium.
Dan komt het juist plaatsen van de nokken.
Eerst moet je het TDC punt juist zetten. Zie foto
Op de 2e foto kan je een potsleutel van 17 stoppen zodat je het TDC punt kan verdraaien tot hij juist staat.
Plaats nu de nokken en kijk 4 keer goed voor je zegt van ok tis juist. Tss de 2 verticale pijltjes moet je 15 puntjes tellen. De horizontale pijltjes moeten naar elkaar wijzen. Eens dit goed mag je zeggen dat het ok is.
Ook moeten de nokken naar buiten wijzen zoals op de foto.
Nu kan je de cams al gaan vastzetten door elk de 4 boutjes te gaan aanspannen op 10Nm.
Breng de kettingspanner aan. Zorg ervoor dat de ketting spanner volledig in zijn 0 positie is. Span die in het motorblok en breng de veer en bout in de kettingspanner. Je hoort enkele klikken en dan is het ff prutswerk om die bout vast te krijgen doordat de veer een beke veel tegendrukt.
Eens die erop zit doe je een beke olie aan de nokken en draai dan enkele malen manueel met potsleutel of er niets hapert of blokkeerd. Als je zegt van ok tis in orde mag je het kleppendeksel gaan dichten.
Zorg er ook voor dat de dichting proper is en doe er dan olie aan.
Span de 3 bouten eerst met 10Nm en nadien met 14Nm.
Nu mag de rechtercarter deel ook dicht. Doe dit op dezelfde manier als de linkerzijde.
Morgen ga ik de koelvloeistof inbrengen en volledig ontluchten alsook olie indoen. Ff laten draaien en olie aflaten en verse indoen om eventuele vuiligheid eruit te halen. Niet dat je het zal zien ma kom een beke olie kost geen geld.
Gisteren heel Vlaanderen afgebeld wie er ene had op voorraad. Enkel een verdeler in Ruddervoorde had er nog 1 op stock. Waarschijnlijk van in der tijd dat fre er ene heeft gestoken. Dan maar vlug eens gebeld naar fre of ik langs kon gaan voor de momentsleutel (10 tot 50Nm). Dat bleek natuurlijk geen probleem te zijn.
Ben dus begonnen met de olie af te laten alsook de koelvloeistof. Eens dit gedaan was kon ik beginnen met het demonteren (de rode cirkels dienen gelost te worden).
Als eerste heb ik het pompje (1e foto) voor de achterrem gelost met de veren (2e foto) zodat het rechter carter gedeelt gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de derde foto zie je een pijl staan. Hier moet je rekening houden dat je die bout terug op deze plaats steekt. Er zit namelijk een dichtingsringetje op.
Op de vierde foto zie je ook groene cirkels staan. Dit zijn clipsen om de leiding vast te houden. Ook verwijderen dus.
Eens dit gedaan heb je dan aan de rechterkant de koppeling met het tanwieltje voor je distibutieketting. Op de koppeling bevinden zich 6 bouten met daarachter een veer. Die spannen dus een klein beetje tijdens het uitdraaien door de veer.
Dit bekom je dan als je de koppeling verwijderd hebt.
OPGEPAST dat je de koppeling niet door elkaar gooit anders...
neem die voorzichtig eruit en leg die ergens veilig zoals hier op de foto.
Eens dit gedaan gaan we dan die borging rechten om de moer dan te kunnen lossen. Je doet dit eerst door ff met schroevendraaien te rechten en nadien met doorslagje klein beetje recht kloppen.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer. We gaan er een handdoek tss spannen (idee van engineer fre) en lossen maar...
Dit is dan het resultaat met verwijderde koppeling.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer op de krukas. Je plaats zoal op de eerste foto een potsleutel van 27 met wringsleutel erop aan de linkerzijde en aan de rechterzijde los je dan die moer van 27 zoals op foto 2. OPGEPAST het is averrechtse draad die erop getrokken is.
Nu heb ik wel een klein gaatje met gebrek aan foto's aangezien ik er met mijn gedachten moest bijzijn.
Eens je de moer gelost hebt zal je dan het tandwieltje kunnen verwijderen. Let op dat je de clavet niet verliest die op de as zit. Verwijder die.
Nu zal je het tandwieltje van de distibutieketting kunnen verwijderen, maar dit is niet nodig. Beweeg het een klein beetje zodat je de ketting over de as kan halen.
Om dit te kunnen doen moet je wel de cams verwijderen alsook de ketting spanner verwijderen.
De ketting zal je dan kunnen verwijderen. Plaats de nieuwe ketting in tegenovergestelde volgorde.
Je zult zien dat de ketting dan telkens dubbel komt te liggen, geen nood doe dit dan zoals op de foto zo blijft je ketting uit je weg.
Daarna plaats je alles terug in tegenovergestelde volgorde op de krukas. Span de moer aan dan met momentsleutel tot op 140Nm. Vergeet geen olie aan moer te doen.
Eens alles er terug inzit (koppeling en dergelijke) Kunnen we al het linkse cartergedeelte gaan dichten.
Veeg alles proper zodat er geen stof en vuiligheid op de randen van de dichting komen te liggen.
Doe een beetje olie aan de dichting en sluit het deksel. Span de boutjes kruislings aan en span ze op het gevoel af. Opgepast dat je ze niet zot draait want het is maar aluminium.
Dan komt het juist plaatsen van de nokken.
Eerst moet je het TDC punt juist zetten. Zie foto
Op de 2e foto kan je een potsleutel van 17 stoppen zodat je het TDC punt kan verdraaien tot hij juist staat.
Plaats nu de nokken en kijk 4 keer goed voor je zegt van ok tis juist. Tss de 2 verticale pijltjes moet je 15 puntjes tellen. De horizontale pijltjes moeten naar elkaar wijzen. Eens dit goed mag je zeggen dat het ok is.
Ook moeten de nokken naar buiten wijzen zoals op de foto.
Nu kan je de cams al gaan vastzetten door elk de 4 boutjes te gaan aanspannen op 10Nm.
Breng de kettingspanner aan. Zorg ervoor dat de ketting spanner volledig in zijn 0 positie is. Span die in het motorblok en breng de veer en bout in de kettingspanner. Je hoort enkele klikken en dan is het ff prutswerk om die bout vast te krijgen doordat de veer een beke veel tegendrukt.
Eens die erop zit doe je een beke olie aan de nokken en draai dan enkele malen manueel met potsleutel of er niets hapert of blokkeerd. Als je zegt van ok tis in orde mag je het kleppendeksel gaan dichten.
Zorg er ook voor dat de dichting proper is en doe er dan olie aan.
Span de 3 bouten eerst met 10Nm en nadien met 14Nm.
Nu mag de rechtercarter deel ook dicht. Doe dit op dezelfde manier als de linkerzijde.
Morgen ga ik de koelvloeistof inbrengen en volledig ontluchten alsook olie indoen. Ff laten draaien en olie aflaten en verse indoen om eventuele vuiligheid eruit te halen. Niet dat je het zal zien ma kom een beke olie kost geen geld.