Ketting, smering en zand

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Ketting, smering en zand

Bericht door Fré »

Ben gisteren een hele dag met mijn nieuwe ketting (RK XW) en tandwielen in het zand gaan rijden, en ik begin me vragen te stellen over het nut van kettingsmeermiddelen.

Dat het smeert wil ik wel geloven, maar het zand plakt er zo verschrikkelijk erg aan dat ik er niet bij kan komen dat dit goed zou zijn voor de ketting. Elk smeermiddel dat ik tot nu toe gebruikt heb kleeft wel een beetje, het een al meer dan het andere (Shell dry lube, bellray, motul, ...)

Heb mijn ketting nu met wd40 gereinigd en ben van plan er droog mee te rijden, zo is het wel staal op staal, maar liever dat dan staal op zand op staal.

Zijn er nog mensen die hier zo over denken? Of is het toch aan te raden om toch kettingsmering te gebruiken?

Btw, het gaat hier over het smeren van de binnenkant van de rollers en het contact tandwiel-roller, niet over de schakels zelf, die zijn toch afgedicht.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Rik350
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Bij de mountainbike gaat deze theorie ook op qua tandwielen en zand ed.
De meeste daar kiezen ervoor na het schoonmaken de ketting in te spuiten met teflon en voor het volgend gebruik de ketting even af te nemen met een doek. De spray heeft dan tijd in te trekken maar overdadig vloeistof word nog verwijderd zodat zand zo min mogelijk kans krijgt vast te plakken.

Voordeel van teflonspray boven andere smeer middelen is dat teflonspray op basis van een kunstof(teflon dus) wordt gemaakt en wordt opgelost in de spray. de teflon maakt eigenlijk een onzichtbaar laagje kunstof wat ook nog werkt in droge vorm Bijna alle andere smeermiddelen zijn op basis van olie(synthetisch of mineraal maakt niet uit) en die smeren gewoon vanwege het feit dat er een laagje vloeistof onstaat wat niet echt opdroogd.

Dat is wat mountainbikers ervan denken maar ik heb ook al geluiden gehoord over droog rijden en goed schoonhouden helpt ook al veel.

Een ander droog smeermiddel is grafiet maar das zo zwart ik geloof niet in de werking van deze eigenlijk keidikke olie
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

waar haal je die teflon spray Rik?

En is die vloeibaar zodat het overal tussen kruipt, en droogt het nadien?"

Tnx!
Rik350
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Bij de fietsenmaker maar ook gewoon bij de ijzerhandel denk ik. spray is haast gelijk aan wd 40 qua uiterlijk dunne vloeistof dus het is alleen zuiverder.Het trekt wel een soort in maar wel even afnemen voor overbodig kleefsel weg te nemen. buitenkant vd ketting hoef je ook niet te smeren he.
Ik heb bij die verbredingsbussen wel es de naam erleton horen vallen kan het zo zijn dat het bij jullie erleton word genoemd of is dat meer nylon??

Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ertalon? nee das een nauwelijks smerende kunsstof, teflon of PTFE is iets anders, das hetgeen men als smeermiddel gebruikt.
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

teflon zou ik lijk nie direct gebruiken voor de quad want na enkele malen wrijven is de teflon parti. Ik gebruik dit produkt ook op het werk en je kan zien dat dit maar een tijdelijke oplossing is voor mss 30min tegen hoge belasting.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Dutje#82 »

yu,

Ik ben eens weesten rijdne in duinkerke... was daar'n franse kampioen aan het trainen ! intussen wat vragen stellen over het quadten etc... die heeft dan aan ouders verteld wat ik allemaal ''nodig'' had voor MX te doen :lol: :lol: !!

en vertelde da je ketting in zand LOSSER dan gwn moet zijn en NIET smeren !! omdat er zand tss ketting en tandwielen kruipt.. spant hij te hard knalt je ketting uit elkaar :wink: !!

grtzzzzzzzzz
BERT'S RACING SHOP

For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
Yamaster
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Bericht door Yamaster »

Idderdaad, maar niet smeren?
Ik gebruik smeermiddel van Castrol voor alle kettingen en daar blijft niet veel zand aan hangen hoor!
!Project YFZ 500 2t!
==> www.bojar-racing.be <==
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Het klopt nu idd wat Banschee--lover zegt... want afgelopen zondag heb ik het zelf meegemaakt in de blubbak in Gemert. Had wedstrijd, maar moest verkenningsronde doen. Omdat het gas bleef hangen trok ik de killswitch eruit maar daarna wilde die niet meer in de vrij. Wij dachten dat de bak eruit lag, maar naderhand bleek dat er zoveel zand tussen zat dat die de vrije slag helemaal 'opgevuld' had.
Gewoon smeren is het beste denk ik, en met zand gewoon iets losser zetten.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Wij gebruiken ook Teflon spray om de ketting in te vetten, is super spul. We hebben er ook een hele boel van, 1 schap in het magazijn staat er helemaal vol mee :D :D :lol: :lol: 8)
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Dutje#82 »

SlOoT schreef:Wij gebruiken ook Teflon spray om de ketting in te vetten, is super spul. We hebben er ook een hele boel van, 1 schap in het magazijn staat er helemaal vol mee :D :D :lol: :lol: 8)
wat hebbe jullie niet ?? 8) 8)

grtzzzzzz
BERT'S RACING SHOP

For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
yamaha king
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door yamaha king »

geen ketting spray gebruiken dat plakt inderdaad teveel!!!!!!!!!!!!!!
gewoon teflon spray ik gebruik het van eurol ze noemen het dacht ik ook wel ptf spray ofzo
gesponzord door:eurol,prox racing parts,technoflex,ton maessen quads,straal bedrijf jansen,quadtunning,speed center molenaar
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

voor de mtb op zandwedstrijden gebruiken ze droogsmeer, zal is het merk vragen aan een colega van mij,misschien is testen op de quad;
greetz
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

tnx, ik zal nog es een busje gaan halen dan!
Rik350
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Robby schreef:voor de mtb op zandwedstrijden gebruiken ze droogsmeer, zal is het merk vragen aan een colega van mij,misschien is testen op de quad;
greetz
Is ook op basis van teflon maar wat sg6 zegt is ook weer waar onder de belasting op een quad is teflon niet echt standvastig. Maja dat of niet smeren het scheelt allicht en plakt niet.

Plaats reactie