A-Arm projectje voor Z/KFX400, deel I
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
A-Arm projectje voor Z/KFX400, deel I
Deel I, omdat dit de XC versie is, 3.5 a 4 cm breder aan elke kant vooraan.
We hebben er lang genoeg over gepraat, 2 weken geleden zijn we (sg6 en ikke) dan eindelijk begonnen met de praktijk, wegens congé voor ons alletwee.
Geresumeerd, wat wilden we:
- niet te breed, ergens tussen +1 en +2, de extra brede versie volgt later
- armen op maat van de Reigers die we nu zitten hadden
- geen sub-ground wheeltravel zoals er een paar circuleren
- nette lassen en mooi uiterlijk
- sterk
- onderhoudsvriendelijk en duurzaam
- camber makkelijk regelbaar
- 'makkelijk' te maken, maw minimaal plooiwerk
Dit vertaalt zich in:
- 25CrMo4 armen met TIG samegelast
- lagers met smeernippels in plaats van onmogelijk te onderhouden bussen
- balljoints met rubber afdichting
- positie, helling van balljoints dankzij PC bepaald
- 1 veerpunt, al snel werd duidelijk dat we bij meerdere veerpunten compromissen moesten maken. Dus 1 goed veerpunt.
- gepoedercoat
- ...
Bon dus nu volgt de fotoreportage (zeer beperkte selectie van foto's) van om en bij de 2 weken werk. Noem het investeringskosten en leergeld/tijd
Hier begint het in feite allemaal mee:
Goede locatie met deftig materiaal en vakmensen:
Stevige mallen/kalibers om de buizen die de armen vormen tijdens het bewerken goed op hun plaats te houden:
met de hulp van de PC uiteraard
een plooidinges om de buizen te plooien, handige versie:
work in progress:
Vergelijking:
Klaar voor poedercoaten:
Op foto is volgende te zien:
armen (boven en onder), balljoints, lagers, vetnippels, dichtingen, borgcirclipsen, extra stofkapjes voor boven, geharde en geslepen lagerassen, stuurstangen (EDIT: zie net dat de geharde asjes er niet bij staan, nuja volgt wel foto van, is ongeveer gelijk aan standaard, enkel andere afmetingen)
Net terug van PC
Wordt vervolgd, de armen staan er ondertussen al onder en hebben hun eerste testjes doorgemaakt.
We zijn in ieder geval extreem tevreden, stay tuned!
We hebben er lang genoeg over gepraat, 2 weken geleden zijn we (sg6 en ikke) dan eindelijk begonnen met de praktijk, wegens congé voor ons alletwee.
Geresumeerd, wat wilden we:
- niet te breed, ergens tussen +1 en +2, de extra brede versie volgt later
- armen op maat van de Reigers die we nu zitten hadden
- geen sub-ground wheeltravel zoals er een paar circuleren
- nette lassen en mooi uiterlijk
- sterk
- onderhoudsvriendelijk en duurzaam
- camber makkelijk regelbaar
- 'makkelijk' te maken, maw minimaal plooiwerk
Dit vertaalt zich in:
- 25CrMo4 armen met TIG samegelast
- lagers met smeernippels in plaats van onmogelijk te onderhouden bussen
- balljoints met rubber afdichting
- positie, helling van balljoints dankzij PC bepaald
- 1 veerpunt, al snel werd duidelijk dat we bij meerdere veerpunten compromissen moesten maken. Dus 1 goed veerpunt.
- gepoedercoat
- ...
Bon dus nu volgt de fotoreportage (zeer beperkte selectie van foto's) van om en bij de 2 weken werk. Noem het investeringskosten en leergeld/tijd
Hier begint het in feite allemaal mee:
Goede locatie met deftig materiaal en vakmensen:
Stevige mallen/kalibers om de buizen die de armen vormen tijdens het bewerken goed op hun plaats te houden:
met de hulp van de PC uiteraard
een plooidinges om de buizen te plooien, handige versie:
work in progress:
Vergelijking:
Klaar voor poedercoaten:
Op foto is volgende te zien:
armen (boven en onder), balljoints, lagers, vetnippels, dichtingen, borgcirclipsen, extra stofkapjes voor boven, geharde en geslepen lagerassen, stuurstangen (EDIT: zie net dat de geharde asjes er niet bij staan, nuja volgt wel foto van, is ongeveer gelijk aan standaard, enkel andere afmetingen)
Net terug van PC
Wordt vervolgd, de armen staan er ondertussen al onder en hebben hun eerste testjes doorgemaakt.
We zijn in ieder geval extreem tevreden, stay tuned!
Laatst gewijzigd door Fré op ma 18 jul, 2005 23:51, 5 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quadrunner
- Berichten: 933
- Lid geworden op: ma 08 mar, 2004 07:38
- Locatie: geraardsbergen
- Contacteer:
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
misschien wel, hangt ervan af. Het zal alleszins aan de prijs te zien zijn, lagers, dichtingen, geharde en geslepen assen, komt er allemaal bij.banshee--lover schreef:mooi werk !
ik zie dat je mallen hebt... van plan om ''productie'' te starten ??
grtzzzzzzzzz
Maar de vormen hadden we zowieso nodig omdat we met de TIG geen grote spleten kunnen dichtplakken. En die moet je dan in de machines inspannen en dat kan enkel goed met vormen. Leidt ook tot mooiere lasnaden.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
tzal nie veel schelenIvoman schreef:Julie zijn er 2 weken geleden mee gestart. Hebben julie er ook 2 weken over gedaan?
maja als amateurs...
En nieuwe problemen, ge kent da, vanalle miserie, probs oplossen, wachten, bijsturen...
dat samen met het maken van de vormen.
Maar nu weten we hoe het moet, welke materialen, waar, ... gaat het fast as lightning
Laatst gewijzigd door Fré op ma 18 jul, 2005 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ivoman schreef:Julie zijn er 2 weken geleden mee gestart. Hebben julie er ook 2 weken over gedaan?
Nee,
de eerste arm heeft het langst vanal geduurt. Denk ongeveer 2 dagen als ik me nie vergis. Dit was dan nog een test arm als het ware voor we werkelijk 4 onderarmen gingen maken. De 4 armen hebben we naar mijn gedacht in 1 dag gemaakt gefreest en gepunt.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
-
- Quadrunner
- Berichten: 873
- Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
- Locatie: grimbergen
- Contacteer: