A-Arm projectje voor Z/KFX400, deel I
Geplaatst: ma 18 jul, 2005 20:25
Deel I, omdat dit de XC versie is, 3.5 a 4 cm breder aan elke kant vooraan.
We hebben er lang genoeg over gepraat, 2 weken geleden zijn we (sg6 en ikke) dan eindelijk begonnen met de praktijk, wegens congé voor ons alletwee.
Geresumeerd, wat wilden we:
- niet te breed, ergens tussen +1 en +2, de extra brede versie volgt later
- armen op maat van de Reigers die we nu zitten hadden
- geen sub-ground wheeltravel zoals er een paar circuleren
- nette lassen en mooi uiterlijk
- sterk
- onderhoudsvriendelijk en duurzaam
- camber makkelijk regelbaar
- 'makkelijk' te maken, maw minimaal plooiwerk
Dit vertaalt zich in:
- 25CrMo4 armen met TIG samegelast
- lagers met smeernippels in plaats van onmogelijk te onderhouden bussen
- balljoints met rubber afdichting
- positie, helling van balljoints dankzij PC bepaald
- 1 veerpunt, al snel werd duidelijk dat we bij meerdere veerpunten compromissen moesten maken. Dus 1 goed veerpunt.
- gepoedercoat
- ...
Bon dus nu volgt de fotoreportage (zeer beperkte selectie van foto's) van om en bij de 2 weken werk. Noem het investeringskosten en leergeld/tijd
Hier begint het in feite allemaal mee:
Goede locatie met deftig materiaal en vakmensen:
Stevige mallen/kalibers om de buizen die de armen vormen tijdens het bewerken goed op hun plaats te houden:
met de hulp van de PC uiteraard
een plooidinges om de buizen te plooien, handige versie:
work in progress:
Vergelijking:
Klaar voor poedercoaten:
Op foto is volgende te zien:
armen (boven en onder), balljoints, lagers, vetnippels, dichtingen, borgcirclipsen, extra stofkapjes voor boven, geharde en geslepen lagerassen, stuurstangen (EDIT: zie net dat de geharde asjes er niet bij staan, nuja volgt wel foto van, is ongeveer gelijk aan standaard, enkel andere afmetingen)
Net terug van PC
Wordt vervolgd, de armen staan er ondertussen al onder en hebben hun eerste testjes doorgemaakt.
We zijn in ieder geval extreem tevreden, stay tuned!
We hebben er lang genoeg over gepraat, 2 weken geleden zijn we (sg6 en ikke) dan eindelijk begonnen met de praktijk, wegens congé voor ons alletwee.
Geresumeerd, wat wilden we:
- niet te breed, ergens tussen +1 en +2, de extra brede versie volgt later
- armen op maat van de Reigers die we nu zitten hadden
- geen sub-ground wheeltravel zoals er een paar circuleren
- nette lassen en mooi uiterlijk
- sterk
- onderhoudsvriendelijk en duurzaam
- camber makkelijk regelbaar
- 'makkelijk' te maken, maw minimaal plooiwerk
Dit vertaalt zich in:
- 25CrMo4 armen met TIG samegelast
- lagers met smeernippels in plaats van onmogelijk te onderhouden bussen
- balljoints met rubber afdichting
- positie, helling van balljoints dankzij PC bepaald
- 1 veerpunt, al snel werd duidelijk dat we bij meerdere veerpunten compromissen moesten maken. Dus 1 goed veerpunt.
- gepoedercoat
- ...
Bon dus nu volgt de fotoreportage (zeer beperkte selectie van foto's) van om en bij de 2 weken werk. Noem het investeringskosten en leergeld/tijd
Hier begint het in feite allemaal mee:
Goede locatie met deftig materiaal en vakmensen:
Stevige mallen/kalibers om de buizen die de armen vormen tijdens het bewerken goed op hun plaats te houden:
met de hulp van de PC uiteraard
een plooidinges om de buizen te plooien, handige versie:
work in progress:
Vergelijking:
Klaar voor poedercoaten:
Op foto is volgende te zien:
armen (boven en onder), balljoints, lagers, vetnippels, dichtingen, borgcirclipsen, extra stofkapjes voor boven, geharde en geslepen lagerassen, stuurstangen (EDIT: zie net dat de geharde asjes er niet bij staan, nuja volgt wel foto van, is ongeveer gelijk aan standaard, enkel andere afmetingen)
Net terug van PC
Wordt vervolgd, de armen staan er ondertussen al onder en hebben hun eerste testjes doorgemaakt.
We zijn in ieder geval extreem tevreden, stay tuned!