Hotcams - inbouw, afstelling en testen -

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Hotcams - inbouw, afstelling en testen -

Bericht door Teunie »

Aangezien de nokkenasjes van Hanzie geen eigenaar vonden heb ik besloten om mij erover te ontfermen.

Ik was in het begin een beetje bang, dat afstellen van die kleppen enzo, dat vond ik maar wat riskant.
Stel dat ze te strak staan of te los!

Maargoed ik had mijn 400ex al een paar keer uit elkaar gehad en daar ook steeds de timing weer kloppend gekregen.
Bovendien hebben we de intake hotcam bij Hans ook geplaatst een tijd geleden.

Met goede moed dus bij Marco een doos shims geleend om de juiste maat te hebben voor de kleppen.
Daarna quadje eerst gepoetst om hem daarna open te gooien.

Tja makkie.
EERST de kijk-dopjes van het blok af.
Je kunt de krukas zo draaien, tot je door het kijkgaatje bovenop (het kleinere dus) een T ziet (van TOP) en het streepje bij de T gelijk staat met het pijltje.

Plastic eraf.
Tank eraf.
Slangetjes los.
Zwarte doosje dat de automatische nokkenasketting (camchain) spanner blokkeert eraf gehaald en verder kon alles blijven zitten.
Kleppendeksel losgeschroefd, maar eerst de automatische kettingspanner eruit om te kijken hoeveel stelruimte er nog beschikbaar was.
Niet echt veel meer, nog een klik of 3 en dan moet er een nieuwe ketting in.
Voor binnenkort dus.
Kleppendeksel eraf ( 3 boutjes ).

Kijk goed of de motor op de TDC staat (zuiger op hoogste punt van de compressieslag, de nokkenassen liggen dan zoals op de foto, wijzen allebei naar buiten, ook de markeringen liggen dan goed, 2 streepjes horizontaal en eentje naar boven wijzend.)

Dan zitten er een soort van kapjes over de nokkenassen om ze op hun plek te houden. Zitten vast met 4 boutjes (inbus).
De boutjes zitten ERG vast, komt omdat er nog locktite aanzit.
Maargoed wat vast kan kan ook los en met wat geweld zijn alle boutjes los.
Even een paar foto's gemaakt om te kijken hoe alles in elkaar zat, en natuurlijk de nodige bladzijdes van de werkplaatshandleiding uitgeprint.

Eerst de intake nokkenas (zit aan de kant van de carb) eruit.
De hotcam intake erin.
Timing gecontroleerd, kapje erop en de speling meten.
De intake moet tussen de 0,10 en 0,20 mm zitten.
Hij zit onder de 0,15 en boven de 0,10 dus eigenlijk is dat gewoon prima.

Daarna de exhaust nokkenas. (die uiteraard dus aan de andere kant zit :) )
Erin, timing controleren, afdekkapje erop en..... geen speling.
Gewoon nul ruimte tussen de kleppen en de nokkenas.
Was te verwachten, op internet hoor je soortgelijke verhalen.
Nokkenas weer eruit.

Gelukkig komt mijn vriendinnetje helpen. Is wel fijn als iemand de distributieketting vast kan houden terwijl jij de nokkenas eruit haalt.

Nu moeten de shims eruit. Een shim is een klein, rond, vrij dun afstandshoudertje. Je plaatst deze op je klep, en daarop een soort van afdekhuisje. Doordat er verschillende diktes zijn in deze shims kun je het afdekhuisje (waar dus ook de nokkenassen tegen drukken) hoger of lager verstellen.
Maar hoe krijg je dit zaakje los?
Een magneetje blijkt erg handig te zijn.
Magneet op het afdekkapje en alles komt eruit.
De shim eruit halen, zit bij mij maat 320 in.

Op de kaart in de handleiding gekeken.
Staat alles mooi uitgelegd.
Volgens de handleiding zou er 310 in moeten.

Zo gezegd, zo gedaan.
310 onder beide afdekkapjes en nu past de nokkenas er niet meer in!

Blijkt dat ik op de verkeerde chart gekeken heb....moest de EXHAUST chart zijn ipv de intake chart. Zijn dat verschillende? Ja dus :D
Teuntje niet goed opgelet.

Nokkenas er weer uit, shims eruit, en ditmaal moet er volgende de goede chart 300 in.
Ik hou de ketting vast terwijl mijn vriendinnetje de shims wisselt.
Ik slaak een kreet wanneer ik zie dat de shim uit het huisje valt, ploep door het bougiegat de cilinder in..............

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!

Roep ik.
Na weer tot rust te zijn gekomen schijn ik met de zaklamp in het gat........en wat zie ik, de shim is net te groot om door het gaatje te passen waar de kop van de bougie doorheen steekt.
Ligt dus net niet in de cilinder........
Magneetje aan een schroevendraaier getaped en voorzichtig naar beneden door het bougiegat in de hoop de shim mee naar boven te nemen............

ZUCHT! Operatie geslaagd.

Toch goed afgelopen.
LET HIER DUS ALLEMAAL MEE OP, OPENINGEN AFDICHTEN! ;)

300 erin, aan de ene kant is de klepspeling nu goed maar aan de andere klep te strak.
295 erin, ditmaal gaat het soepel, begint routine te worden ;)

Speling is perfect. (naar mijn mening dan :)
Alles dicht, overal flink olie aan.
Kleppendeksel erop (let op dat je de pakking niet sloopt!!!)
Boutjes erin, slangetjes, tank, plastic etc.

En dan komt het moment........starten!
Met schrik druk ik op de startknop...............de motor slaat aan bij de eerste slag.
Zucht van verlichting.

Hiermee begin je dus (en eindig je ook :D )
Afbeelding

De ACCT met nog een paar clicks speling
Afbeelding

Kleppendeksel eraf
Afbeelding

Timing van de originele nokkenassen
Afbeelding

Zo liggen ze op TDC en moet je ze vervangen en de kleppen meten
Afbeelding

Linkse is een hotcam, rechtse nog de originele.
Let erop (dit staat ook in de manual) dat er tussen de markeringen 15 kettingpuntjes staan. Het is makkelijk om dit verkeerd te doen, dan staan er maar 13 tussen!
Afbeelding

Even warm laten draaien, helm op en testritje maken.

WOW.
De quad reageert veel aggressiever, trekt lekker.
Meer koppel over het hele bereik, maar vooral bovenin de toeren blinken de nokkenassen uit.
Stukje gereden, quad lekker warm.
Merk niets vreemds. Sommige mensen klagen dat Hotcams veel herrie maken.
Denk dat dit toch aan de klepstelling ligt. Bij mij rammelt er in ieder geval niets.

Nog een keer flink het gas erop en je merkt goed dat de motor de toeren in wil. Elke keer is het weer dud-dud-dud als je alweer in de begrenzer hangt.

Even gestopt, andere curve geselecteerd op de CDI......OH MY GOD wat is dit.....
Ik geef gas, de razrs graven en de voorkant wipt steeds een stukje omhoog bij het gas geven.
Hij trekt lekker de toeren in, klimt met gemak, hoe meer toeren hoe liever. Een stukje voor de begrenzer verandert het geluid, je hoort de nokkenassen grommen en de quad wil gewoon nog steeds vooruit!!!
Dan is de begrenzer er weer en komt er een einde aan de vreugde.

Het is duidelijk dat er meer toeren gedraaid moeten worden.
Dit ga ik echter niet riskeren zonder andere klepveren.
Zal dus volgende mod worden -> DRZ400E base pakking, DRZ400E klepveren en een nieuwe distributieketting.

Ik laat jullie zo snel mogelijk meer weten over hoe de quad rijdt, deze snelle rit is natuurlijk niet ideaal om een goed beeld te schetsen van het effect dat de asjes hebben........bovendien moet ik ook de jetting nog controleren.
Je merkt in ieder geval goed het samenspel tussen bijv CDI en nokkenassen. Andere curve maakt er meteen een andere quad van, terwijl dit met de standaard nokkenassen veel minder effect had...

Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Teunie op vr 29 apr, 2005 23:00, 7 keer totaal gewijzigd.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

spannend verhaaltje Teun :D

Mooi! 8)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Fré schreef:spannend verhaaltje Teun :D

Mooi! 8)
Ben nog bezig met typen :D
Niet te snel Fre!

Edit: verhaaltje is nu klaar. 8)
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

:P

vanaf dat je in de kleppentopic had aangekondigd dat je ging reviewen was het hier constant refresh duwen :P :)

Je hebt dus andere CDI en Hotcams? Wordt dit niet een beetje gevaarlijk voor valve float? Van hetgeen ik lees op z400central, zijn drz-e klepveren of vergelijkbare echt wel een must als je een andere CDI samen met Hotcams steekt. Bij de drz-e zitten ze er ook niet voor niets natuurlijk :?


EDIT: Oh I see, je hebt de begrenzer nog altijd rond de 9000 tpm ingesteld op je CDI
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

De CDI die ik nu heb is nog afgesteld op 9000rpm.

Ik ga niet hoger omdat ik het dan te link vind.
9000 toeren is in ieder geval niet of nauwelijks hoger dan standaard.

Het is de curve waarvan ik nu het verschil pas goed merk.

EDIT: Jouw edit was sneller dan mijne ;)

De normale DRZ400E blokken draaien iets van 11 000 toeren, is wel de moeite denk ik als er straks andere klepveertjes in steken.
Met die andere pakking erbij durf ik er niet meer mee te rijden ben ik bang :twisted:
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Banshee-Boy
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 12:01
Locatie: maaseik
Contacteer:

Bericht door Banshee-Boy »

mooi teunie niet te veel meer doen wil nog volge :P
::::::: team dqt ::::::::::::

www.dqt.be
www.jumpingjet.be
www.technoflex.be DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2407
Lid geworden op: ma 30 aug, 2004 10:50

Bericht door epix no-fear »

mooie review teun een verhaal waar veel mensen iets aan zullen hebben.
CustomCoatingsHelvoirt
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2352
Lid geworden op: ma 10 mei, 2004 11:15
Locatie: das tezien wa weer da tis ;)

Bericht door Vincenzo »

puik werk man!
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

Teun zou je mij dat werkplaatshandboek eens kunnen doorsture?

man, hoop da ik da ook ooit alleen kan! zou nog ni eens weten waar te beginne!

great review!
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 20:47
Locatie: West-Vl

Bericht door Dutje#82 »

zolang hij start als je klaar bent vindt ik het simpel!! als hij niet start dan heb je'n probleem.... :roll:

grtzzzzzzzzz :wink:
BERT'S RACING SHOP


For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Skicks schreef:Teun zou je mij dat werkplaatshandboek eens kunnen doorsture?

man, hoop da ik da ook ooit alleen kan! zou nog ni eens weten waar te beginne!

great review!
Het valt goed mee als je er eenmaal aan begonnen bent.
Gewoon de tijd ervoor nemen, alles paar keer extra nakijken en goed de handleiding en tips op internet lezen (vb z400central.com).

Zal eens kijken hoe ik het makkelijkst die handleiding kan sturen, misschien kan ik hem tijdelijk op de DQTserver zetten.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

banshee--lover schreef:zolang hij start als je klaar bent vindt ik het simpel!! als hij niet start dan heb je'n probleem.... :roll:

grtzzzzzzzzz :wink:
Het starten is altijd het spannendste.
Probleem is dat als je met de nokkenassen en timing iets verkeerd doet de eerste start al fataal kan zijn.

Nauwkeurig werken dus, heb de timing en de klepspanning wel 10x gecontroleerd!

Blijft dus spannend maar het geeft wel voldoening als hij dan van de eerste keer vlekkeloos start :)
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

yup en eens goed je motor met de hand ronddraaien, goed bestuderen en luisteren.

Dan kan er al niet veel meer verkeerd lopen.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

ik zei toch dat het een bommetje was met die nokkenassen, niemand gelooft hanzie :wink:
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Hanzie schreef:ik zei toch dat het een bommetje was met die nokkenassen, niemand gelooft hanzie :wink:
Ik geloof je nu kameraad ;)

Testritje maken? :P
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Plaats reactie