Ik was in het begin een beetje bang, dat afstellen van die kleppen enzo, dat vond ik maar wat riskant.
Stel dat ze te strak staan of te los!
Maargoed ik had mijn 400ex al een paar keer uit elkaar gehad en daar ook steeds de timing weer kloppend gekregen.
Bovendien hebben we de intake hotcam bij Hans ook geplaatst een tijd geleden.
Met goede moed dus bij Marco een doos shims geleend om de juiste maat te hebben voor de kleppen.
Daarna quadje eerst gepoetst om hem daarna open te gooien.
Tja makkie.
EERST de kijk-dopjes van het blok af.
Je kunt de krukas zo draaien, tot je door het kijkgaatje bovenop (het kleinere dus) een T ziet (van TOP) en het streepje bij de T gelijk staat met het pijltje.
Plastic eraf.
Tank eraf.
Slangetjes los.
Zwarte doosje dat de automatische nokkenasketting (camchain) spanner blokkeert eraf gehaald en verder kon alles blijven zitten.
Kleppendeksel losgeschroefd, maar eerst de automatische kettingspanner eruit om te kijken hoeveel stelruimte er nog beschikbaar was.
Niet echt veel meer, nog een klik of 3 en dan moet er een nieuwe ketting in.
Voor binnenkort dus.
Kleppendeksel eraf ( 3 boutjes ).
Kijk goed of de motor op de TDC staat (zuiger op hoogste punt van de compressieslag, de nokkenassen liggen dan zoals op de foto, wijzen allebei naar buiten, ook de markeringen liggen dan goed, 2 streepjes horizontaal en eentje naar boven wijzend.)
Dan zitten er een soort van kapjes over de nokkenassen om ze op hun plek te houden. Zitten vast met 4 boutjes (inbus).
De boutjes zitten ERG vast, komt omdat er nog locktite aanzit.
Maargoed wat vast kan kan ook los en met wat geweld zijn alle boutjes los.
Even een paar foto's gemaakt om te kijken hoe alles in elkaar zat, en natuurlijk de nodige bladzijdes van de werkplaatshandleiding uitgeprint.
Eerst de intake nokkenas (zit aan de kant van de carb) eruit.
De hotcam intake erin.
Timing gecontroleerd, kapje erop en de speling meten.
De intake moet tussen de 0,10 en 0,20 mm zitten.
Hij zit onder de 0,15 en boven de 0,10 dus eigenlijk is dat gewoon prima.
Daarna de exhaust nokkenas. (die uiteraard dus aan de andere kant zit
Erin, timing controleren, afdekkapje erop en..... geen speling.
Gewoon nul ruimte tussen de kleppen en de nokkenas.
Was te verwachten, op internet hoor je soortgelijke verhalen.
Nokkenas weer eruit.
Gelukkig komt mijn vriendinnetje helpen. Is wel fijn als iemand de distributieketting vast kan houden terwijl jij de nokkenas eruit haalt.
Nu moeten de shims eruit. Een shim is een klein, rond, vrij dun afstandshoudertje. Je plaatst deze op je klep, en daarop een soort van afdekhuisje. Doordat er verschillende diktes zijn in deze shims kun je het afdekhuisje (waar dus ook de nokkenassen tegen drukken) hoger of lager verstellen.
Maar hoe krijg je dit zaakje los?
Een magneetje blijkt erg handig te zijn.
Magneet op het afdekkapje en alles komt eruit.
De shim eruit halen, zit bij mij maat 320 in.
Op de kaart in de handleiding gekeken.
Staat alles mooi uitgelegd.
Volgens de handleiding zou er 310 in moeten.
Zo gezegd, zo gedaan.
310 onder beide afdekkapjes en nu past de nokkenas er niet meer in!
Blijkt dat ik op de verkeerde chart gekeken heb....moest de EXHAUST chart zijn ipv de intake chart. Zijn dat verschillende? Ja dus
Teuntje niet goed opgelet.
Nokkenas er weer uit, shims eruit, en ditmaal moet er volgende de goede chart 300 in.
Ik hou de ketting vast terwijl mijn vriendinnetje de shims wisselt.
Ik slaak een kreet wanneer ik zie dat de shim uit het huisje valt, ploep door het bougiegat de cilinder in..............
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
Roep ik.
Na weer tot rust te zijn gekomen schijn ik met de zaklamp in het gat........en wat zie ik, de shim is net te groot om door het gaatje te passen waar de kop van de bougie doorheen steekt.
Ligt dus net niet in de cilinder........
Magneetje aan een schroevendraaier getaped en voorzichtig naar beneden door het bougiegat in de hoop de shim mee naar boven te nemen............
ZUCHT! Operatie geslaagd.
Toch goed afgelopen.
LET HIER DUS ALLEMAAL MEE OP, OPENINGEN AFDICHTEN!
300 erin, aan de ene kant is de klepspeling nu goed maar aan de andere klep te strak.
295 erin, ditmaal gaat het soepel, begint routine te worden
Speling is perfect. (naar mijn mening dan
Alles dicht, overal flink olie aan.
Kleppendeksel erop (let op dat je de pakking niet sloopt!!!)
Boutjes erin, slangetjes, tank, plastic etc.
En dan komt het moment........starten!
Met schrik druk ik op de startknop...............de motor slaat aan bij de eerste slag.
Zucht van verlichting.
Hiermee begin je dus (en eindig je ook

De ACCT met nog een paar clicks speling

Kleppendeksel eraf

Timing van de originele nokkenassen

Zo liggen ze op TDC en moet je ze vervangen en de kleppen meten

Linkse is een hotcam, rechtse nog de originele.
Let erop (dit staat ook in de manual) dat er tussen de markeringen 15 kettingpuntjes staan. Het is makkelijk om dit verkeerd te doen, dan staan er maar 13 tussen!

Even warm laten draaien, helm op en testritje maken.
WOW.
De quad reageert veel aggressiever, trekt lekker.
Meer koppel over het hele bereik, maar vooral bovenin de toeren blinken de nokkenassen uit.
Stukje gereden, quad lekker warm.
Merk niets vreemds. Sommige mensen klagen dat Hotcams veel herrie maken.
Denk dat dit toch aan de klepstelling ligt. Bij mij rammelt er in ieder geval niets.
Nog een keer flink het gas erop en je merkt goed dat de motor de toeren in wil. Elke keer is het weer dud-dud-dud als je alweer in de begrenzer hangt.
Even gestopt, andere curve geselecteerd op de CDI......OH MY GOD wat is dit.....
Ik geef gas, de razrs graven en de voorkant wipt steeds een stukje omhoog bij het gas geven.
Hij trekt lekker de toeren in, klimt met gemak, hoe meer toeren hoe liever. Een stukje voor de begrenzer verandert het geluid, je hoort de nokkenassen grommen en de quad wil gewoon nog steeds vooruit!!!
Dan is de begrenzer er weer en komt er een einde aan de vreugde.
Het is duidelijk dat er meer toeren gedraaid moeten worden.
Dit ga ik echter niet riskeren zonder andere klepveren.
Zal dus volgende mod worden -> DRZ400E base pakking, DRZ400E klepveren en een nieuwe distributieketting.
Ik laat jullie zo snel mogelijk meer weten over hoe de quad rijdt, deze snelle rit is natuurlijk niet ideaal om een goed beeld te schetsen van het effect dat de asjes hebben........bovendien moet ik ook de jetting nog controleren.
Je merkt in ieder geval goed het samenspel tussen bijv CDI en nokkenassen. Andere curve maakt er meteen een andere quad van, terwijl dit met de standaard nokkenassen veel minder effect had...
Ik houd jullie op de hoogte!