A-Arm projectje voor Z/KFX400, deel I

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Ook moet je erbij vertellen dat die lagerbussen zo zijn uitgedraaid om minder trillingen te veroorzaken tijdens het uitdraaien ervan. Eigenlijk zou er ene moeten gedraaid word op de volledige lengte, maarja ......

foto's volgen binnenkort als ik met mijne quad tot bij fre geraak :P

@yamaha tri Z:

nogal een geluk van die cnc machines of het was allemaal met de hand te doen.
Ik ben niet van plan om mij met andere modellen van quads bezig te houden.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Sg6 schreef:Ook moet je erbij vertellen dat die lagerbussen zo zijn uitgedraaid om minder trillingen te veroorzaken tijdens het uitdraaien ervan. Eigenlijk zou er ene moeten gedraaid word op de volledige lengte, maarja ......
Dat van die trillingen heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij. We draaien die zonder probleem uit over de volledige lengte.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Fré schreef:
Sg6 schreef:Ook moet je erbij vertellen dat die lagerbussen zo zijn uitgedraaid om minder trillingen te veroorzaken tijdens het uitdraaien ervan. Eigenlijk zou er ene moeten gedraaid word op de volledige lengte, maarja ......
Dat van die trillingen heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij. We draaien die zonder probleem uit over de volledige lengte.
pb zou ik zeggen dan weten we het direct.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

No Limit YFZ schreef:Fré, je hebt nog niet verklapt van waar het voorbeeld kwam :wink:

Nog één vraagje over de rollementen in de armen. Als je dat perfect wil, moet je die in kleinere binnendiameter lassen en pas als armen klaar zijn, uitdraaien op de juiste dia van de rollementen. Zo liggen de twee sets rollementen aan beide kanten van de armen ook perfect in één lijn.


Super werk !
Wete nog dak zitten loeren heb naar je balljoint montage :lol: :lol:

als je een buske in een bus last en die daarna uitdraait tot de gewenste dia voor lager en die dan nogmaals last aan de arm zelf krijg je toch ook vervorming??? Dus naar mijn gedacht blijft dit hetzelfde enkel dat de wand dikker is, maar vervormen gaat ze zeker doen. Alle in mijne gedacht toch.

mvg
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Persoonlijk zou ik afstappen van het lassen met TIG en met degelijke halfautomaat lassen. Zal minder vervorming geven en als het gedaan is door iemand die kan lassen zal het ook in orde zijn. Qua sterkte is het identiek. Zeker voor grote productie is TIG niet betaalbaar denk ik.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

No Limit YFZ schreef:Persoonlijk zou ik afstappen van het lassen met TIG en met degelijke halfautomaat lassen. Zal minder vervorming geven en als het gedaan is door iemand die kan lassen zal het ook in orde zijn. Qua sterkte is het identiek. Zeker voor grote productie is TIG niet betaalbaar denk ik.
daar zitte recht op. Met tig is het onderdeel enorm heet en moet je die stapsgewijs laten afkoelen (niet laten schrikken met koud water of wind). Met Tig ga je 3 keer zolang lassen dan met half automaat. Waarom geen bagetten nemen, dit zou normaal sterker moeten zijn dan halfautomaat en de las kunde nog schoner leggen.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ik ben voorstander van TIG, omwille van de grote controle die je hebt over de inbranding, en bij dergelijk dunne buizen is dat volgens mij toch belangrijk.

Het is niet enkel het uiterlijk, die TIG lassen zijn zowieso sterker dan het halfautomaat gedoe.

Dikke platen zijn voor halfautomaat, fijne buizen doorlassen doe je met TIG.

De las mag er nog zo mooi uitzien, als het vanachter in een kerf uitmondt ben je volgens mij niet goed bezig.

De vervorming is nu onder controle, lasvolgorde doet er veel aan.

Bij ons primeert de kwaliteit nog altijd boven de kwantiteit, NET zoals bij Houser.

Lasten die trouwens ook niet met TIG? Zal effe opzoeken.
White LTZ-450 - powered by MSD -
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Houser is gelast met lasrobot :shock:
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

yup, een TIG lasrobot!

EDIT: ow w8, kijk (vanop Houser website):
They now have state-of-the-art equipment like CNC (computer numerical controlled) lathes, CNC mills, powder coat paint system, a robotic welder, and TIG welders.

Waarschijnlijk dus een halfautomaat robot voor het grotere rechte werk, en TIG manuele installatie voor het fijne werk zoals de armen.

Het is trouwens niet eenvoudig om met een robot dergelijke ronde wilde lassen te leggen
White LTZ-450 - powered by MSD -
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

heb nog een set asjes in reserve, hier fotootje:

Afbeelding
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Hoeveel geld denk je ongeveer kwijt te zijn voor alles bij elkaar?
Zal vast niet goedkoop zijn als ik zie hoe degelijk het gedaan is.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

redelijk veel voorlopig, surtout omdat het maar een eerste paar sets betreft.

de zaken die de prijs bepalen zijn de volgende:

- lagers
- dichtingen
- geslepen en geharde asjes cfr foto
- balljoints
- materiaal
- kleinere zaken zoals smeernippels, circlipsen
- werkuren voor de armen zelf (lassen, frezen, draaien)
- transportkosten voor de onderdelen en het materiaal
- stofkapjes zoals standaard onderaan
- moeren en rondelletjes, werden meestal zelf op maat gemaakt wegens niet op voorraad bij ons
- poedercoaten
- de zaken die ik vergeten ben en die tot normale kosten voor bedrijf gerekend worden


eenmalige kosten zijn:

- leergeld voor de ervaring en dergelijke, bijsturingen (1 arm werd 'afgekeurd' en staat nu bij Andries op de kast)
- materiaal om de lagers en balljoints in te brengen
- vormen
- ontwerp, hoewel ik dat niet zou meerekenen omdat dit voor mijn hobby was en ik beschouw het als opgedane kennis voor later, maar in feite moet men dat meerekenen
- instelkosten voor CNC
- de zaken die ik vergeten ben en die tot normale kosten voor bedrijf gerekend worden

Het duurste is die laatste opsomming.

Is altijd zo, stel je laat een onnozel stukje maken in een dergelijk bedrijf, dan kom je tot grote kosten. Maar eens je er een stuk of 10 laat maken daalt de totale prijs al snel tot 1/3e.

We schatten dat we een volledige set in minder dan 2 dagen kunnen maken. Als we dan over zouden gaan tot seriewerk (alle busjes in 1 keer, alle balljointmontages in 1 keer, buizen plooien in 1 keer, noem maar op), dus niet bijna alles zelf doen maar zoveel mogelijk door getrainde vaklui laten doen, dan denk ik dat we minstens een stuk of 8 sets in 2 dagen doen. Dan moet ook alles klaar liggen, lagers, materiaal,... zoals het hoort in feite.
Wij (Andries en ikke) hebben ook niet de tijd om ons full-time met dit te gaan bezighouden, dus zou het dan overgelaten worden aan de vaklui ginder. Planning en instructies en dergelijke kunnen we zelf doen.

Dan pas zullen we een mooie prijs hebben, voorlopig is het niet interessant.


We zullen nog eens samenzitten met het rekenmachientje, het hangt van vele factoren af of we voor gelijk wie armen beginnen maken. Op dit moment zal het bij een uitzonderlijke vriendendienst blijven.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Sg6 schreef:als je een buske in een bus last en die daarna uitdraait tot de gewenste dia voor lager en die dan nogmaals last aan de arm zelf krijg je toch ook vervorming??? Dus naar mijn gedacht blijft dit hetzelfde enkel dat de wand dikker is, maar vervormen gaat ze zeker doen. Alle in mijne gedacht toch.

mvg
idd, maar ik denk nu dat men het op deze manier doet:

lagerhuisjes maken, volledige arm samenlassen in de volgorde zoals wij het gedaan hebben, daarna volledig doorruimen.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Domi
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 29 feb, 2004 23:35

Bericht door Domi »

Ziet er echt wel super uit hoor! :shock: Toppie :wink:
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1412
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 17:47
Locatie: --
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

ja ziet er erg mooi uit :shock:
Plaats reactie