Probleem met Yamaha Warrior: schiet uit versnelling

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Probleem met Yamaha Warrior: schiet uit versnelling

Bericht door Fré »

Even voor mijn oom en neef vragen:

Heeft iemand dit al meegemaakt? Wat hij precies doet: te pas en te onpas, onafhankelijk van de versnelling waar ie in zit, schiet hij uit versnelling, net alsof je even naar neutraal zou gaan. Even ontkoppelen en schakelen zorgt ervoor dat je weer verder kan, maar het wordt naar het schijnt zeer vervelend.

Wat zou het kunnen zijn?

Bedankt!
White LTZ-450 - powered by MSD -
raptorke
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door raptorke »

ik denk dat dit een ziekte is van warrior en raptor 350 want ik heb dit ook af en toe en het is idd heel vervelend
niet dat het dagelijks voorkomt maar toch
van mij gebeurt het meer als ik overschakel van vittesse dat hij niet mooi pakt en dan het effect neutraal is
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

bij ons is dat soms ook maar wel tussen de 1ste en 2de versnelling hij springt dan op neutraal en moet ik nog eens schakelen. Maar wat ik dan ook meestal heb is wanneer ik stop en hem in neutraal wil doen dat hij dan niet wil dan springt hij naar de tweede enzo
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Ik heb dit vroeger op mijn moto ZXR-750 ook voor gehad.

Was toen probleem met tandwiel en vork van de vitessen bak.
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Is een vast probleem bij Warrior/Raptor 350. Heb het ook regelmatig voor...
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

meh das bescheten :?

maar vroeger had ie het nooit, en nu meer en meer. :?

In ieder geval bedankt voor de replies!
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

dit is niet de ziekte,hoe oud is hij? en heeft hij al veel afgezien? anders word het is tijd om je vorken te veranderen. Is normaal,elke moto of quad heeft daar vroeg of laat mee te maken. de warriorziekte is gewoon slecht in neutraal gaan bij warme motor
de slijtage op de vorken komt door slecht gebruik van de koppeling of iemand die constant met zen voet tegen de versnellingspook komt
groetjes
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

hij is in ieder geval minder intensief gebruikt dan mijn Z, is een goeie 2 jaar oud.
doubletracing
Quadracer
Quadracer

Bericht door doubletracing »

een maat van mijn pa had het zelfde op zijn warrior.
zijn inderdaad de vorken die van de tandwielen schieten bij het schakelen.heb die oude vorken gezien nadat hij open was geweest en was echt slijtage.
gas geven is niets , tis er blijven opzitten!

www.depannagedoublet.be
tbpot
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door tbpot »

doubletracing schreef:een maat van mijn pa had het zelfde op zijn warrior.
zijn inderdaad de vorken die van de tandwielen schieten bij het schakelen.heb die oude vorken gezien nadat hij open was geweest en was echt slijtage.
de vorken die van de tandwielen schieten?

beetje raar, als dat gebeurt is het schakelen helemaal over.
meestal is de vork "dunner" geworden in axiale bewegingsrichting, hierdoor wordt het tandwiel bij het schakelen niet ver genoeg naar links of rechts in of over een "meenemer" (nok aan andere as of tandwiel) geschoven, waardoor bij belasting (het afremmen op de motor, of gasgeven) het tandwiel uit deze vergrendeling komt.
het probleem wordt steeds erger omdat de nok die voor de blokkering zorgt in het tandwiel of op de as "rond" afslijt door deze gebeurtenissen, en zo steeds meer voor het "er uit schieten" zorgt.

Ook kan het zijn dat de schakelbanen (gleuven) in de schakelwals zijn uitgesleten, waardoor hetzelfde probleem ontstaat, met als gevolg dat men tandwielen en andere beschadigde onderdelen moet vervangen.
zelfs de "nok" die door de schakelbaan voor de beweging van de schakelvork zorgt slijt soms uit, dit ook met hetzelfde resultaat.

Last but not least (en het goedkoopst) de bokkeerinrichting van de schakelwals is niet strak genoeg waardoor deze kan verdraaien, oplossing is de veer wat strakker maken of vernieuwen.

om slijtage van de schakelvorken zoveel mogelijk tot een minimum te beperken is het aan te raden om een half, of volsynthetische olie toe te passen eventueel aangevuld met een speciale toevoeging in de schakelbak.
!!! let op!!! mocht dit om technische redenen niet mogelijk zijn (niet toepasbaar ivm sommige natte plaat en centrifugaal koppelingen) dan kan het raadzaam zijn de vorkeinden extra te laten "harden" indien mogelijk.

Maar al met al een hele ingreep waar niemand op staat te springen.
:shock:
Ja ja dat kan DE BESTE overkomen, anders kan het MIJ niet overkomen.
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Dutje#82 »

is gwn u koppeling die versleten is...

ik heb er 4 gehad in mijn warrior... en kheb er maar 1 jaar mee gereden :roll:

is gwn de ziekte die koppelingen zijn nx waart !
grtzzzzzzzz
BERT'S RACING SHOP

For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Mijn Yamaha Badger had dit ook, tussen de 2e en 3e versnelling deed hij dit wel eens.
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

banshee--lover schreef:is gwn u koppeling die versleten is...

ik heb er 4 gehad in mijn warrior... en kheb er maar 1 jaar mee gereden :roll:

is gwn de ziekte die koppelingen zijn nx waart !
grtzzzzzzzz

:lol: :lol: :lol:
dat wil dan zeggen dat jij niet kan koppelen, voor 4 koppelingen op een warrior te verslijten moet je al heel wat doen,of gewoon slechte olie gebruiken. Kdenk als er 1 quad is die een stevige koppeling heeft, dan zal het wel de warrior zijn.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ik zou denken dat je bij een versleten koppeling min of meer slippen voelt, maar niet dat hij ineens volle toeren maakt?
Plaats reactie