Banshee en MX?
Banshee en MX?
Ok, we weten allemaal dat de Banshee wat minder presteert op een parcours, maar hoe slecht is dat in werkelijkheid?
Wie heeft er ervaring met Banshees op het parcours? Zoja, met welke mods?
Opzich is het voor mij niet zo'n ramp aangezien ik meer op asfalt ga rijden, en daar schittert de Banshee.
Maar ik wil wel een beetje met de mannen mee kunnen in Budel
(ik ga er geen competitie mee rijden)
Wie heeft er ervaring met Banshees op het parcours? Zoja, met welke mods?
Opzich is het voor mij niet zo'n ramp aangezien ik meer op asfalt ga rijden, en daar schittert de Banshee.
Maar ik wil wel een beetje met de mannen mee kunnen in Budel
(ik ga er geen competitie mee rijden)
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
banshee is super op de baan, vlakke parcours gaat ook nog. maar als ik zo hoor van shee eigenaars, die echt super grote en gripvolle banden aanschaffen omdat het gewoon niet te rijden is op parcours of dergelijke, ze hebben nogal last van wheelspin. vraag aan henkie, hij kocht razr's voor meer grip op z'n shee, maar heeft NOG niet genoeg grip.
shee is zeer goed voor de power en snelheid, maar op het parcours zal hij toch de zware 4takten voor moeten laten gaan, tenzij je die super gaat tunen met andere veren en dergelijken.
ik weet dat de keuze HEEL moeilijk is tussen een banshee en een zware 4takt, en daar zal je nog veel over moeten nadenken, maar elke keuze die je maakt... je zal op geen van beide quads ongelukkig zijn! er is ook een zeer groot prijsverschil. maar de 4takten houden hun waarde, de shee niet...
als je met een shee beetje wil volgen op het parcours, zul je zeker andere veren moeten kopen. ik wil hier geen shee-rijders mee op hun tenen trappen ofzo... maar dit is gewoon mijn mening.
just MY 235532 cents
de shee kun je goed tunen en kun je zeer veel dingen voor krijgen, nadeel is de herrie. 4takt kun je minder tunen, maar hebben standaard ook al behoorlijk wat pk's in huis en hebben natuurlijk ook wat minder geluidsgolven.
bij een shee zul je op het parcours of op de baan ook veel moeten schakelen, dit is bij een 4takt niet echt het geval, je hebt zeer veel pk's onderin, en dat vindt ik echt de moeite waard. maar natuurlijk, een shee heeft power. maar als ik een 4takt moest vergelijken met mijn schakelgedrag in budel... had ik toch wel vrij snel beslist. ik heb een keuze gemaakt. een shee of een 400 4takt, ik heb de Z gekozen en heb er nog geen minuut spijt van gehad. zoals je al eerder zei, de Z of andere 4takten zijn wendbaar, echte fun-quads, de shee is meer een prestatie-quad en zul je ook heel anders op zitten dan een 4takt. het is gewoon een persoonlijke keuze die je maakt.
met een 2takt kun je ook niet zo rustig cruisen als een 4takt, bij een shee ligt dit wat anders, die valt reuze mee op de baan, maar toch is er nog altijd een zeer duidelijke grens tussen cruisen met een 4takt of een 2takt.
shee is zeer goed voor de power en snelheid, maar op het parcours zal hij toch de zware 4takten voor moeten laten gaan, tenzij je die super gaat tunen met andere veren en dergelijken.
ik weet dat de keuze HEEL moeilijk is tussen een banshee en een zware 4takt, en daar zal je nog veel over moeten nadenken, maar elke keuze die je maakt... je zal op geen van beide quads ongelukkig zijn! er is ook een zeer groot prijsverschil. maar de 4takten houden hun waarde, de shee niet...
als je met een shee beetje wil volgen op het parcours, zul je zeker andere veren moeten kopen. ik wil hier geen shee-rijders mee op hun tenen trappen ofzo... maar dit is gewoon mijn mening.
just MY 235532 cents
de shee kun je goed tunen en kun je zeer veel dingen voor krijgen, nadeel is de herrie. 4takt kun je minder tunen, maar hebben standaard ook al behoorlijk wat pk's in huis en hebben natuurlijk ook wat minder geluidsgolven.
bij een shee zul je op het parcours of op de baan ook veel moeten schakelen, dit is bij een 4takt niet echt het geval, je hebt zeer veel pk's onderin, en dat vindt ik echt de moeite waard. maar natuurlijk, een shee heeft power. maar als ik een 4takt moest vergelijken met mijn schakelgedrag in budel... had ik toch wel vrij snel beslist. ik heb een keuze gemaakt. een shee of een 400 4takt, ik heb de Z gekozen en heb er nog geen minuut spijt van gehad. zoals je al eerder zei, de Z of andere 4takten zijn wendbaar, echte fun-quads, de shee is meer een prestatie-quad en zul je ook heel anders op zitten dan een 4takt. het is gewoon een persoonlijke keuze die je maakt.
met een 2takt kun je ook niet zo rustig cruisen als een 4takt, bij een shee ligt dit wat anders, die valt reuze mee op de baan, maar toch is er nog altijd een zeer duidelijke grens tussen cruisen met een 4takt of een 2takt.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 26 aug, 2003 18:57
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
ik ben bezig om een swingarm van een banshee in te korten om het effect hiervan uit te vinden (persoonlijk dan, er zijn tal van verkorte swingarms te koop maar om voor 500 euro te proberen vind ik een beetje te gek ik ben nu ongeveer 200 euro kwijt )
je kunt sowieso beter wheely's maken met zo'n swingarm
als dit resulteert in een betere grip en controle zowel in het veld als in mx
kan ik als het goed uit pakt meerdere swingarms laten inkorten
maar als ik alles klaar heb breng ik er verslag van
je kunt sowieso beter wheely's maken met zo'n swingarm
als dit resulteert in een betere grip en controle zowel in het veld als in mx
kan ik als het goed uit pakt meerdere swingarms laten inkorten
maar als ik alles klaar heb breng ik er verslag van
denk er ook aan dat je op mengsmering rijdt hé teun. dat was ik vergeten te vermelden. en 2takt vergt zowiezo al meer onderhoud, MAAR als je hoort dat er zeer weinige zijn die stukken krijgen aan een standaard shee, is dat onderhoud snel vergeten. verbruik van een shee ligt ook pakken hoger dan een 4takt.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Inderdaad het is een moeilijke keuze.
Even reageren op enkele punten:
- Een shee MET papieren blijft wel degelijk zijn waarde behouden
- veel onderhoud is er niet aan een Banshee, enkel mengsmering in orde maken en gassen, het blok is bijna bullet proof
- rustig cruisen gaat ideaal met een shee vanwege de 2cilinder
- verbruik ligt niet overdreven veel hoger als bij een 4takt, heb met Dirk door de Ardennen gereden en op een dikke 130km verbruikt hij een 2liter meer (ongeveer 11liter tegen 9 liter bij de Honda), dit na een rit volgas.
- mengsmering is inderdaad een nadeeltje, maar daar ben ik me wel van bewust.
- als je een 4takt gaat tunen krijg je ook herrie, luister maar eens naar een 4takt met aftermarket uitlaat
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de ervaringen van Henkie!!
Even reageren op enkele punten:
- Een shee MET papieren blijft wel degelijk zijn waarde behouden
- veel onderhoud is er niet aan een Banshee, enkel mengsmering in orde maken en gassen, het blok is bijna bullet proof
- rustig cruisen gaat ideaal met een shee vanwege de 2cilinder
- verbruik ligt niet overdreven veel hoger als bij een 4takt, heb met Dirk door de Ardennen gereden en op een dikke 130km verbruikt hij een 2liter meer (ongeveer 11liter tegen 9 liter bij de Honda), dit na een rit volgas.
- mengsmering is inderdaad een nadeeltje, maar daar ben ik me wel van bewust.
- als je een 4takt gaat tunen krijg je ook herrie, luister maar eens naar een 4takt met aftermarket uitlaat
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de ervaringen van Henkie!!
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
dit heb ik gevonden, er zijn al veel discussie's geweest tussen een 4takt of een shee, dit zei daan, neem ipv de 400ex, bv een Z ofzo.
ik wil de shee niet afbreken, ik wil gewoon dat jij een goede keuze maakt zodat we eindelijk zorgeloos kunnen gaan cruisen en achter de meisjes kunnen gaan hé teun, en weer zo'n zomer als deze beleven!Daan schreef:Als ik het gewoon objectief bekijk zou ik nog steeds de 400EX kiezen.
Banshee
ontworpen voor: brandwegen, open stukken, woestijn- en strandraces
meer vermogen dan 400EX, vermogen ligt vooral bij hoge toeren
veel last van wheelspin
vering is standaard niet geschikt voor de sprongen bij MX
er is redelijk makkelijk vermogen uit te persen, maar de meeste kosten zijn dubbel aangezien je 2 uitlaten, 2 carbs, 2 cylinders, 2 reedcages, etc hebt.
is vanwege zijn frame-geometrie zeer stabiel op hoge snelheden en rechte stukken
voor een goede MX'er komen er nog de eerdergenoemde kosten bij (a-armen, werk aan swingarm, etc.)
400EX
ontworpen voor: MX, XC
minder vermogen dan de Banshee, vermogen ligt vooral bij lage toeren en het middengebied
weinig last van wheelspin
vering is standaard redelijk goed geschikt voor MX
lastiger vermogen uit te krijgen dan bij de Banshee
standaard al goed bij MX
Ik zal hiermee vast wel een stel Banshee-eigenaren tegen het zere been schoppen, maar het is een feit dat een Banshee standaard geen goede MX'er is. Dan is hij niet echt in z'n element. Dit in tegenstelling tot de 400EX. Niks ten nadele van de Banshee, maar hier is hij simpelweg niet voor ontworpen.
Een quad puur voor het vermogen kopen is in mijn ogen niet slim. Als je het vermogen niet (goed) kwijt kunt op de plaatsen waar je rijd, heb je er uiteindelijk nog niks aan. Als je vooral op brandwegen, uitgestrekte zandpaden en de weg / baan zou rijden, zou het een heel ander verhaal zijn. Daar is een Banshee in z'n element en kan hij goed z'n benen strekken. Op een kort en bochtig parcours daarentegen, zit je je helemaal suf te schakelen.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 26 aug, 2003 18:57
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
ik wil je wel bijstaan maar ik heb laatst nog gezegd dat ik een z400 wilTeunie schreef:Is er niemand die de Banshee komt verdedigen?
dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken
zolang ik mijn banshee nog heb blijf ik er zeker op rijden en als het met de swingarm lukt/bevalt dan doe ik de banshee niet weg
het is eigenlijk heel simpel:
als je niet heel veel aan mx doe is de keuze tussen een 2-takt en een 4-takt niet meer zo moeilijk dan zou ik een 2-takt nemen
als je echt aan wedstrijden gaat doen zal de shee absoluut geen goede keuze zijn maar als je meer op de wegen rijdt (verhard of onverhard)
zal je aan een banshee heel veel lol beleven
en als je op de weg te veel toeren maakt moet je andere tandwielen steken net als op een 4-takt
dat een 2 takt meer onderhoud vergt ben ik het niet echt mee eens
je moet met alle quads regelmatig olie verversen en gewoon regulier onderhoud plegen. een shee is zowat onverwoestbaar en als het stuk gaat is het veelal een kwestie van onkunde.
ook en 4-takt gaat stuk als hij niet juist is ge(re)jet
de jongen waar ik mijn uitlaten van gekocht heb heeft 3 jaar met dezelfde banshee gereden en heeft er nooit wat mee gehad
die jongen rijdt nu een raptor die elk jaar word ingeruild want hij rijdt er zo ruig mee dat ie na een jaar af is(hij kocht de raptor vanwege de achteruitversnelling) terwijl hij met de banshee nog nooit wat heeft gehad
hij smeerde met alles wat er op z'n weg kwam, hij deed eerst een scheut olie in de tank en mengde vervolgens de benzine erbij
de olie die hij erin gooide koste 4 euro per liter dus hij mikte het ook niet erg nauw met de kwaliteit ervan.
maar om een lang verhaal kort te maken, teun als je nu eens een keer een half uur om m'n shee wil testen in de getunede staat van nu ga jij zeker weten een banshee kopen dus ik zou zeggen kom maar langs en probeer het maar uit
p.s. hij loopt nu iets sneller dan de yfz van tommy(zonder spark arrestor en met een andere main-jet op de sprint verlies ik een quadlengte maar in 5/6 haal ik hem weer bij
Ja dat verhaal van de onverwoestbare shee ken ik, Dirk doet dat ook altijd. Die gooit op geluk wat olie in de tank en daarna benzine erop.
Geen problemen. Die rijdt ook ongejet rond, nog steeds geen problemen.
Kwa power is de Shee heerlijk, heb al flink wat op de Shee van Chris gereden (heeft FMFpijpen nu, maar orig. dempers) en dat is onbeschrijfelijk.
Maargoed er is wat te zeggen voor beide typen quads, ik persoonlijk hou ook van wheelies trekken en dat zal met de Banshee minder worden.
Difficult choice....
Geen problemen. Die rijdt ook ongejet rond, nog steeds geen problemen.
Kwa power is de Shee heerlijk, heb al flink wat op de Shee van Chris gereden (heeft FMFpijpen nu, maar orig. dempers) en dat is onbeschrijfelijk.
Maargoed er is wat te zeggen voor beide typen quads, ik persoonlijk hou ook van wheelies trekken en dat zal met de Banshee minder worden.
Difficult choice....
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"