olie
Ik zou me er niet te druk om maken zolang je maar geen billige olie erin gaat gooien van een raar merk. Zeker voor een 4takt is de motorolie belangrijk voor hoe de motor loopt en in welke mate hij beschermd wordt.
Iedereen zegt iets anders over half of vol-synthethisch maar ik denk dat je met beide niet verkeerd zult zitten.
Zou wel aanraden om geen olie te gaan mengen, en om, als je zou overstappen naar ander merk/type of na het inrijden, de filter te vervangen.
Iedereen zegt iets anders over half of vol-synthethisch maar ik denk dat je met beide niet verkeerd zult zitten.
Zou wel aanraden om geen olie te gaan mengen, en om, als je zou overstappen naar ander merk/type of na het inrijden, de filter te vervangen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Jonges , ik rij al 3 jaar met die ex - honda van mij op castrol actevo FULL synth en nog nooit problemen met de koppeling gehad .!Ik ga ook voor volsynthetisch, zie niet in waarom niet. Heb nog niemand horen klagen en heb zelf geen problemen ermee. En minder vaak olie verversen. Ik ververs als mijn olie wat grijs begint kleuren en bij vol is dat minder vlug, minder werk dus, dus meer rijden !
Maar zeer belangrijk is dat je olie neemt ZONDER additieven , want die maken dat je koppeling slipt . Full synth olie is ook beter bestand tegen warmte !
groeten
Kenny
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 109
- Lid geworden op: za 29 nov, 2003 18:17
- Locatie: Geluwe
- Contacteer:
verschil tussen halfsynthetische olie en volsynthetische olie ;
halfsynthetisch = minerale olie met toevoeging van esters voor betere viscociteit, zodanig dat deze olie langer zijn eigenschappen houdt
volsynthetisch = uitsluitend gemaakt op basis van dierlijke en plantaardige vetten , deze is dan ook minder afhankelijk van allerhande toevoegingen en beter bestand tegen verouderen, doch de additieven zijn verzadigbaar, dus ..... ik som enkele additieven op ;
detergentieadditieven = tegen koolafzetting
dispergentieadditief = neutralisatie van zuren afkomstig uit verbranding
viscositeitsverbeteraars = niet nodig bij volsynthetisch
stolpuntverlager = voorkomen kristalvorming
antioxydantia = tegen modderige neeslagen in carter
anticorrosie = tegen corrosie door doorblaasgassen
antischuim =luchtbellen in olie via doorblaasgassen
antislijtage = parafinen die wrijvingen tegengaan
Dus alleen voor dit alles : op tijd verversen
halfsynthetisch = minerale olie met toevoeging van esters voor betere viscociteit, zodanig dat deze olie langer zijn eigenschappen houdt
volsynthetisch = uitsluitend gemaakt op basis van dierlijke en plantaardige vetten , deze is dan ook minder afhankelijk van allerhande toevoegingen en beter bestand tegen verouderen, doch de additieven zijn verzadigbaar, dus ..... ik som enkele additieven op ;
detergentieadditieven = tegen koolafzetting
dispergentieadditief = neutralisatie van zuren afkomstig uit verbranding
viscositeitsverbeteraars = niet nodig bij volsynthetisch
stolpuntverlager = voorkomen kristalvorming
antioxydantia = tegen modderige neeslagen in carter
anticorrosie = tegen corrosie door doorblaasgassen
antischuim =luchtbellen in olie via doorblaasgassen
antislijtage = parafinen die wrijvingen tegengaan
Dus alleen voor dit alles : op tijd verversen
-
- Quadrunner
- Berichten: 873
- Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
- Locatie: grimbergen
- Contacteer: