kop vlakken

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
filip

kop vlakken

Bericht door filip »

kan iemand mij vertellen hoeveel er van de cilinderkop van een blaster mag afgehaald worden . (je hoort overal dat als je de kop vlakt er meer druk in de cilinder komt maar nergens zeggen ze hoeveel eraf moet) :?:
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Ik zou zeggen hangt ervan af hoeveel je compressieverhouding nu is en hoeveel je wil dat ze zal zijn (zonder over de grenzen te gaan).

Beetje rekenen geeft:

Afbeelding

met
x: de hoeveelheid dat je moet afvlakken (in centimeter)
epsilon1: de huidige compressieverhouding
epsilon2: de gewenste compressieverhouding
D: de zuigerdiameter (in centimeter)
Vs: het slagvolume (in kubieke centimeter (cc))


Heb het es nagerekend voor een Z400 (ongeveer):
met 400cc, en D=9cm gaf dit om van 11:1 naar 12:1 te gaan ongeveer 1.8mm
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Haha die Fré weer met z'n formule's :lol: Deze valt nog wel mee. Maar hoe weet je welke compressie je maximaal mag?
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Ralph schreef:Haha die Fré weer met z'n formule's :lol: Deze valt nog wel mee. Maar hoe weet je welke compressie je maximaal mag?
Dat haal je uit de compressieverhouding van aftermarket high compression pistons, en eventueel een emailtje of zo om te vragen of je daarmee op racegas moet overschakelen of niet. De meeste quad-dealers/tuners weten dat ook wel ongeveer.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Is toch gewoon als hij begint te pingelen wat booster er bij gooien?
Andere moeren en bouten er in, dan kan de compressie ook weer een stuk omhoog.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Ralph schreef:Is toch gewoon als hij begint te pingelen wat booster er bij gooien?
Andere moeren en bouten er in, dan kan de compressie ook weer een stuk omhoog.
booster erbij is naar het schijnt zelden een goede oplossing aangezien die boosters je octaangehalte heel weinig doen toenemen.
Racebrandstof mengen met gewone of eventueel zuiver is soms nodig als je voor een hele hoge compressie kiest vrees ik.

Iemand echte ervaring hiermee?
White LTZ-450 - powered by MSD -
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Re: kop vlakken

Bericht door Hanzie »

filip schreef:kan iemand mij vertellen hoeveel er van de cilinderkop van een blaster mag afgehaald worden . (je hoort overal dat als je de kop vlakt er meer druk in de cilinder komt maar nergens zeggen ze hoeveel eraf moet) :?:
meestal weet diegene waar je het door laat doen wel hoeveel eraf mag, blijbaar is het wel de moeite waard, ralph heeft dat ook gedaan. ik dacht dat jumpingjet dat voor iets van 30euro doet ofzo.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Nee nee! Is bij mij nog niet gedaan :) Ik kan niet op race brandstof, booster of wat dan ook over gaan omdat ik er ook mee over de baan rij en als ik dan moet tanken heb ik een probleem. M'n ontsteking staat wel twee graden vroeger.
Met poorten heb je geen last van race brandstof en dergelijke toch?
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

HA de Flipo is begonnen met tuningsplannen :D .


Kunnen de blasterrijders eens vertellen wat de goede volgerde is van mods om het motorblok een beetje te kittelen :roll:
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

mark schreef:blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !
ik zeg het je, dan VLIEGT die jong...
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

mark schreef:blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !
euw ja, die eerste woorde... snap daar nix van...
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

240 kitje kan je misschien beter later doen. Een uitlaatje, luchtfilter, V-force, ontsteking wat vroeger misschien nog poorten en je kop vlakken. Dan ben je wel even bezig en daar zal je wel even plezier aan hebben, dan kun je daarna nog overstappen op een 240 kit, want die zijn heeeeel erg duur :(
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

of een volledig getrickte quad met honda 500 cc motor van mij kopen????
maar ik verkoop hem alleen aan ervaren rijders

mark
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

Fré schreef:Ik zou zeggen hangt ervan af hoeveel je compressieverhouding nu is en hoeveel je wil dat ze zal zijn (zonder over de grenzen te gaan).

Beetje rekenen geeft:

Afbeelding

met
x: de hoeveelheid dat je moet afvlakken (in centimeter)
epsilon1: de huidige compressieverhouding
epsilon2: de gewenste compressieverhouding
D: de zuigerdiameter (in centimeter)
Vs: het slagvolume (in kubieke centimeter (cc))


Heb het es nagerekend voor een Z400 (ongeveer):
met 400cc, en D=9cm gaf dit om van 11:1 naar 12:1 te gaan ongeveer
1.8mm
ja, ja, leuk, maar hoe is je squishband dan? wiseguy ?????
anders gaat ie alsnog met superdeto, naar de haaien
Plaats reactie