Benzine

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
mikebike
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 703
Lid geworden op: za 30 apr, 2005 10:40
Locatie: deventer

Bericht door mikebike »

mx jake schreef:
mikebike schreef:japanners zijn gemaakt voor 95..als je 98 in gooit,heb je theoretische minder vermogen,het ontbrand moeilijker om pingelen tegen te gaan.(bij 2-takt ligt het iets anders,daar heb je ook het ron/rom-getal waar je rekening mee moet houden,maar het preciese weet ik niet van dat ron of rom getal..)
met dit verhaal heb jij "de beker" gewonnen voor het grootse onzin verhaal

het is wel een wisselbeker
dus als er hier iemand is die denkt het nog sterker te kunnen vertellen
ga je gang, en misschien heb jij binnenkort de beker
jij weet het vast beter :zzz: ,het is overgenomen van paul klaver,die mooie stukjes scheef in de motor 73 :knikduim: ..,en daarbij jij lult alleen maar over dat het niet klopt,maar je komt zelf ook niet met hoe het wel werkt :chagarijn: ,daarbij blijkt wel dat jij er geen ruk van weet :muur:


:p
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

dat kan je ook niet zomaar even uitleggen
daar is zoveel over te vertellen
jij hebt het over japanners, en 95... / 98...
het heeft niks met het land te maken waar de motor vandaan komt
en dan heb je het over ron / rom, waar je rekening me moet houden bij een twee-takt
ik denk aan klokken en klepels, of zo iets, maar ik weet niet waar ik moet zoeken
het is dus ron-95 of ron-98, dat is een waarde waarmee het octaangetal word aangegeven
en heeft dus niks met 2/4 takt of japan te maken
en paul klaver ( ken ik niet) zal best mooie stukjes schrijven, maar je moet ze wel goed lezen
mikebike
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 703
Lid geworden op: za 30 apr, 2005 10:40
Locatie: deventer

Bericht door mikebike »

mx jake schreef:dat kan je ook niet zomaar even uitleggen
daar is zoveel over te vertellen
jij hebt het over japanners, en 95... / 98...
het heeft niks met het land te maken waar de motor vandaan komt
en dan heb je het over ron / rom, waar je rekening me moet houden bij een twee-takt
ik denk aan klokken en klepels, of zo iets, maar ik weet niet waar ik moet zoeken
het is dus ron-95 of ron-98, dat is een waarde waarmee het octaangetal word aangegeven
en heeft dus niks met 2/4 takt of japan te maken
en paul klaver ( ken ik niet) zal best mooie stukjes schrijven, maar je moet ze wel goed lezen
Er is naast ron(95 of 98 maakt niet uit),nog een woord,waar ik niet op kon komen,ik bedoel niet het oktaan gehalte(wat zekers te maken heeft met ontstekingsvervroeging,compressie en pingelen,vooral bij 4-takten,en vooral de mooie voertuigen uit italy(denk boxermotor alfa,L-twin ducati die zekers 98 moeten tanken ,en de meeste japanse fabrikanten ontwikkelen hun motorblokken dat ze moeten kunnen draaien op min.91 ron,om wereldwijd de motorblokken met de zelfde specificaties te verkopen in mijn ogen)maar dat woord wat ik zoek is volgens mij het mon.getal wat bij de 2-takt motors belangrijk is..zijn er op het forum geen techneuten die ff kunnen bijspringen om mijn verhaal ff te onderbouwen :roll: ron. is nu wel duidelijk,maar het mon. getal nog ff uitleggen hiero,want ik heb zeker de klokken horen luiden,en ik kan de klepel ook wel zien,alleen de klepel is nog een beetje vaag te zien vanaf hier:wink:
gr mike
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Research Octane Number = (RON)= test oktaan getal (vaste eenheid)
Motor Octane Number = (MON) motor oktaangetal (wat voor de motor het beste is)

het komt neer op:

compressie verhouding bepaalt minimale nodige oktaangetal
temperatuur/hoogte/relatieve vochtigheidsgraad zijn belangrijke faktoren
hittegraad bougie/onstekingstijdstip etc etc ook zeer belangrijk

compr verhouding tot 10/1 kan met 95
tot 12,5/1 98
erboven 110 en hoger

en het ene merk 98 is het andere niet kwa kwaliteit.

anders gaat ie detoneren, en gaat ie kapot.

er is een marge tussen veilig max vermogen afgifte en piek vermogens afgifte (piek is kortere levensduur van de motor), zoiets kunnen wij mooi bij ons op de Dynojet zien wat afstelling, brandstof, schoon of vuil luchtfilter, bougie etc doet met een motor/vermogen.


hieronder op de foto had ik nog geen vaste pc op de testbank , maar deed afstellen met een laptop.

Afbeelding
mikebike
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 703
Lid geworden op: za 30 apr, 2005 10:40
Locatie: deventer

Bericht door mikebike »

he kees,bedankt voor een beetje licht in de duisternis :wink: ..,weet je nu ook wat het mon-getal doet bij de 2-takten,ik heb gelezen dat dat juist voor de 2-takt van belang is..(mooie quad met kenteken trouwens :duimhoog: )
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dat is m'n Honda :p Waar overigens ook 98 in gaat.
mikebike
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 703
Lid geworden op: za 30 apr, 2005 10:40
Locatie: deventer

Bericht door mikebike »

dacht ik al :knikduim: ,ook logies dat daar 98 in moet,hoge compressie..(en hoge onderhoudsintervallen denk ik)
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Mwa ongeveer als een YFZ450 vermoed ik, zal nog wel lang duren voordat ie z'n onderhoud nodig heeft, want ik rij er bijna nooit op. Als ie toch uitelkaar moet voor onderhoud, dan maar eens kijken voor een hogedruk zuiger en de poorten laten bewerken :)
Dozo
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 00:00

Bericht door Dozo »

Ik merkte op mijn Goes220 :( dat hij beter liep op Shell V-power.(trekt beter,motor klinkt ook pittiger)
Met mijn Warrior :crossercool: lijkt het wel of hij slechter loopt met V-power.
Euro 95 is het voordeligst(Ja ik ben een Hollander :mrgreen: ) en is wat aangeraden wordt door Yamaha(volgens de handleiding dan hey)
blaster200
Quadrider
Quadrider
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 01 jan, 2006 11:52
Locatie: Deurne

Bericht door blaster200 »

maar mike bike en mx jake voeg elkaar ff toe op msn :p
|^^^^^^^^^^^^| |
| <<< Bavaria>>> | |"|,_____
|_..._..._...____===|=||_|__|..,]
(@)'(@)'(@)"""*| (@)(@)****(@)
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

ik heb er geen behoefte aan
mikebike
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 703
Lid geworden op: za 30 apr, 2005 10:40
Locatie: deventer

Bericht door mikebike »

kook niet :p ,msn is voor pubers,veel praten,niets zeggen
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Plaats reactie