jij weet het vast betermx jake schreef:met dit verhaal heb jij "de beker" gewonnen voor het grootse onzin verhaalmikebike schreef:japanners zijn gemaakt voor 95..als je 98 in gooit,heb je theoretische minder vermogen,het ontbrand moeilijker om pingelen tegen te gaan.(bij 2-takt ligt het iets anders,daar heb je ook het ron/rom-getal waar je rekening mee moet houden,maar het preciese weet ik niet van dat ron of rom getal..)
het is wel een wisselbeker
dus als er hier iemand is die denkt het nog sterker te kunnen vertellen
ga je gang, en misschien heb jij binnenkort de beker
Benzine
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker 
dat kan je ook niet zomaar even uitleggen
daar is zoveel over te vertellen
jij hebt het over japanners, en 95... / 98...
het heeft niks met het land te maken waar de motor vandaan komt
en dan heb je het over ron / rom, waar je rekening me moet houden bij een twee-takt
ik denk aan klokken en klepels, of zo iets, maar ik weet niet waar ik moet zoeken
het is dus ron-95 of ron-98, dat is een waarde waarmee het octaangetal word aangegeven
en heeft dus niks met 2/4 takt of japan te maken
en paul klaver ( ken ik niet) zal best mooie stukjes schrijven, maar je moet ze wel goed lezen
daar is zoveel over te vertellen
jij hebt het over japanners, en 95... / 98...
het heeft niks met het land te maken waar de motor vandaan komt
en dan heb je het over ron / rom, waar je rekening me moet houden bij een twee-takt
ik denk aan klokken en klepels, of zo iets, maar ik weet niet waar ik moet zoeken
het is dus ron-95 of ron-98, dat is een waarde waarmee het octaangetal word aangegeven
en heeft dus niks met 2/4 takt of japan te maken
en paul klaver ( ken ik niet) zal best mooie stukjes schrijven, maar je moet ze wel goed lezen
Er is naast ron(95 of 98 maakt niet uit),nog een woord,waar ik niet op kon komen,ik bedoel niet het oktaan gehalte(wat zekers te maken heeft met ontstekingsvervroeging,compressie en pingelen,vooral bij 4-takten,en vooral de mooie voertuigen uit italy(denk boxermotor alfa,L-twin ducati die zekers 98 moeten tanken ,en de meeste japanse fabrikanten ontwikkelen hun motorblokken dat ze moeten kunnen draaien op min.91 ron,om wereldwijd de motorblokken met de zelfde specificaties te verkopen in mijn ogen)maar dat woord wat ik zoek is volgens mij het mon.getal wat bij de 2-takt motors belangrijk is..zijn er op het forum geen techneuten die ff kunnen bijspringen om mijn verhaal ff te onderbouwenmx jake schreef:dat kan je ook niet zomaar even uitleggen
daar is zoveel over te vertellen
jij hebt het over japanners, en 95... / 98...
het heeft niks met het land te maken waar de motor vandaan komt
en dan heb je het over ron / rom, waar je rekening me moet houden bij een twee-takt
ik denk aan klokken en klepels, of zo iets, maar ik weet niet waar ik moet zoeken
het is dus ron-95 of ron-98, dat is een waarde waarmee het octaangetal word aangegeven
en heeft dus niks met 2/4 takt of japan te maken
en paul klaver ( ken ik niet) zal best mooie stukjes schrijven, maar je moet ze wel goed lezen
gr mike
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker 
Research Octane Number = (RON)= test oktaan getal (vaste eenheid)
Motor Octane Number = (MON) motor oktaangetal (wat voor de motor het beste is)
het komt neer op:
compressie verhouding bepaalt minimale nodige oktaangetal
temperatuur/hoogte/relatieve vochtigheidsgraad zijn belangrijke faktoren
hittegraad bougie/onstekingstijdstip etc etc ook zeer belangrijk
compr verhouding tot 10/1 kan met 95
tot 12,5/1 98
erboven 110 en hoger
en het ene merk 98 is het andere niet kwa kwaliteit.
anders gaat ie detoneren, en gaat ie kapot.
er is een marge tussen veilig max vermogen afgifte en piek vermogens afgifte (piek is kortere levensduur van de motor), zoiets kunnen wij mooi bij ons op de Dynojet zien wat afstelling, brandstof, schoon of vuil luchtfilter, bougie etc doet met een motor/vermogen.
hieronder op de foto had ik nog geen vaste pc op de testbank , maar deed afstellen met een laptop.

Motor Octane Number = (MON) motor oktaangetal (wat voor de motor het beste is)
het komt neer op:
compressie verhouding bepaalt minimale nodige oktaangetal
temperatuur/hoogte/relatieve vochtigheidsgraad zijn belangrijke faktoren
hittegraad bougie/onstekingstijdstip etc etc ook zeer belangrijk
compr verhouding tot 10/1 kan met 95
tot 12,5/1 98
erboven 110 en hoger
en het ene merk 98 is het andere niet kwa kwaliteit.
anders gaat ie detoneren, en gaat ie kapot.
er is een marge tussen veilig max vermogen afgifte en piek vermogens afgifte (piek is kortere levensduur van de motor), zoiets kunnen wij mooi bij ons op de Dynojet zien wat afstelling, brandstof, schoon of vuil luchtfilter, bougie etc doet met een motor/vermogen.
hieronder op de foto had ik nog geen vaste pc op de testbank , maar deed afstellen met een laptop.

-
blaster200
- Quadrider

- Berichten: 439
- Lid geworden op: zo 01 jan, 2006 11:52
- Locatie: Deurne



