Z400/KFX400: shims (kleppen regelen)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Ze steken erin!
Ik voel de power wel vrij hard op 2/4 tot volledige gas! lekker verschil, ik zit snel aan m'n begrenzer!

Alles verliep heel goed (ik schrijf wel nog een stappenplan ofzo) maar ik zit nu met een klein getik aan de nokken.
Speling intake: 0.18 en bij exhaust: 0.24 (zoals het moet)
enige oplossing?
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Fijn dat het gelukt is en je er tevreden over bent.
Het is bekend dat de cams wat meer tikken dan standaard, omdat de "lift" groter is.
Als je klepspeling goed is hoef je je geen zorgen te maken.

Heb je overigens de status van je nokkenasketting (distributieketting) nog gecontroleerd m.b.v. de automatische kettingspanner?
Ook je jetting best nog even controleren voor het optimale resultaat.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

intake: steek een maatje hoger, tot je ongeveer aan 0,18-0,05 = 0,13 zit. Hoe lager hoe minder geluid. Wel goed controleren.
Na rodage van nokkenassen zou ik de speling ook nog es dubbelchecken.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Fré schreef:intake: steek een maatje hoger, tot je ongeveer aan 0,18-0,05 = 0,13 zit. Hoe lager hoe minder geluid. Wel goed controleren.
Na rodage van nokkenassen zou ik de speling ook nog es dubbelchecken.
Jah zal toch voor binnen een paar maand zijn, nu ff geen zin meer om dat ding terug uit elkaar te halen :p
Teunie schreef:Fijn dat het gelukt is en je er tevreden over bent.
Het is bekend dat de cams wat meer tikken dan standaard, omdat de "lift" groter is.
Als je klepspeling goed is hoef je je geen zorgen te maken.

Heb je overigens de status van je nokkenasketting (distributieketting) nog gecontroleerd m.b.v. de automatische kettingspanner?
Ook je jetting best nog even controleren voor het optimale resultaat.
Ja heb gecontroleerd, en had nog 3 kliks over, niet veel, maar hij houdt het nog wel even!
Midden augustus openmaken, distributieketting vervangen en maatje lager onder de nokken!

Iedereen tnx voor het helpen, vooral Teunie!
Ps: voor volgende mod, wat kan goed zijn? (geen CDI)

Greetz,Sam
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

carb? wat heb je nog niet?
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

CDI is perfect als aanvulling op de nokkenassen, aangezien deze meer toeren aan kunnen. (best steek je hierbij ook andere klepveren maar dit heb ik zelf nooit gedaan, kan niet veel kwaad tenzij je constant tegen 10000 toeren rijdt...)

Carb is een mod die altijd veel oplevert bij de KFX/Z400, dus ook altijd een aanrader.

Kwa kosten zijn beide mods ongeveer even duur.

Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

persoonlijk zou ik voor de carb gaan en niet voor de cdi. Ik zie de cdi nog steeds als de doodsteek van de motor. Mensen die op baan rijden hebben waarschijnlijk meer controle over het toerental dan mensen die op parcour rijden.
Voor mijn part zou het de TM36 en een DRZ-E pakking mogen zijn.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Hoezo doodsteek?

De DRZ400-E enduro heeft een toerental dat begrensd is op, volgens mij, 11.000 toeren.
Wel moet vermeld worden dat die wel andere klepveren heeft!
Dus het blok is ervoor gemaakt!

De nokkenassen brengen een hele andere curve met zich mee, die veel langer doorloopt dan de standaard 8900 toeren!

Ik ben het wel met je eens dat de carb procentueel misschien meer pk's toevoegt.

Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

Gewoon ik heb liever mijn begrenzer op 8900 tr dan op 11000tr. Kwestie van levensduur van gehele blok te verzekeren.
Dit is mijn persoonlijke mening en is iets dat ik nooit zal aanschaffen.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Die 11.000 toeren zal je in de praktijk bijna nooit halen.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ik volg Andries hierin. Of je die 11.000 rpm nu haalt of niet, je zal zowieso stukken hogere toerentallen bereiken.
Toerentalverhoging is voor mij persoonlijk niet zo'n elegante oplossing, gezien de betrouwbaarheid/pk volgens mij lager is dan met bvb een carb, uitlaat, ...

Nu is het blijkbaar wel zo dat die CDI ook op lage toeren meer vermogen geeft. Mijn laatste tuningstap zou een CDI zijn, en dan nog liefst met een begrenzer niet veel hoger dan 9500 rpm.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Ieder zijn standpunt, maar wanneer je de nokkenassen e.d. erin hebt zitten dan is dit niet prettig rijden met de standaard begrenzer.
Je hangt er steeds in.
CDI erop zetten wil nog niet zeggen dat je de begrenzing op 15000 toeren moet zetten he, maar 8900 is gewoon te weinig wanneer je flink wat mods hebt en zeker de nokkenassen.

De nokkenassen zijn er juist voor om vooral power in mid en high te verbeteren, als je gaat begrenzen op 8900 haal je niet het maximale potentieel eruit.
Of je dat wil of niet dat is een ander verhaal.

Ik had de begrenzer op 10500 staan, kwam er bijna nooit aan, en ik ben er zeker van dat de levensduur van mijn blok er niet korter door geworden is.

Als je als een idioot het gas open houdt tot het niet meer verder kan, dan moet je zeker geen CDI aanschaffen.

Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

op crossparcour hou je als een idioot het gas open en je komt, ook al wil je niet, tegen die begrenzer.
Als je springt en de neus helt flink naar voor tijdens zijn landing wat doe je normaal, gas volledig open tegen begrenzer zodat hij hem recht trekt.
Soms als je zodanig snel gaat over putten en bulten kom je ook terecht in de begrenzer om dan weer naar bv een 7300 toeren af te zakken. Dit zijn azo wa voorbeelden.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Hmm ja daar heb je wel een punt. Al trek ik m'n gas niet vol open als de punt naar voren helt, dan land ik op m'n rug :shock:
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

dat hangt van de hoogte van je jump af Ralph. Ook van het toerental wanneer je je lanceert.

@Teunie: dankzij de carb en drz pakking heb ik koppel genoeg op lage toeren. Lage en hoge toeren zijn nu toch vrij goed in balans.
Plaats reactie