Z400/KFX400: shims (kleppen regelen)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

De enige goede optie is het zelf doen.

Als je wil dat iets goed gedaan wordt, zal je er veel, heel veel geld in mogen steken.
Zoek liever iemand met wat ervaring die het voor jou wil doen, gratisch als je geluk hebt, terwijl je erbij staat te kijken.

Iemand die zegt dat bvb cams steken simpel is, die is niet verkeerd, iemand die zegt dat ie het in een half uurtje doet is een knoeipot.

Bij mij heeft het meer dan 2 uur geduurd, maar ik neem dan ook de tijd om het correcte matieraal te nemen, alles goed te reinigen en zandvrij te maken, dubbelchecken, ...

Als dealer kan je hier volgens mij niet aan tippen, of hij zal dubbel zo duur zijn als zijn concurrenten die geen momentsleutels gebruiken, weinig proper maken, ...

Dus probeer het lekker zelf te doen of zoek iemand die zijn tijd wil nemen (begin er bvb de zaterdagvoormiddag aan, kan je nog naar een dealer gaan mocht je bvb shims of wat dan ook nodig hebben).
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

Fré schreef:De enige goede optie is het zelf doen.

Als je wil dat iets goed gedaan wordt, zal je er veel, heel veel geld in mogen steken.
Zoek liever iemand met wat ervaring die het voor jou wil doen, gratisch als je geluk hebt, terwijl je erbij staat te kijken.

Iemand die zegt dat bvb cams steken simpel is, die is niet verkeerd, iemand die zegt dat ie het in een half uurtje doet is een knoeipot.

Bij mij heeft het meer dan 2 uur geduurd, maar ik neem dan ook de tijd om het correcte matieraal te nemen, alles goed te reinigen en zandvrij te maken, dubbelchecken, ...

Als dealer kan je hier volgens mij niet aan tippen, of hij zal dubbel zo duur zijn als zijn concurrenten die geen momentsleutels gebruiken, weinig proper maken, ...

Dus probeer het lekker zelf te doen of zoek iemand die zijn tijd wil nemen (begin er bvb de zaterdagvoormiddag aan, kan je nog naar een dealer gaan mocht je bvb shims of wat dan ook nodig hebben).
ah ok :idea: we weten al bij wie we moeten komen :p :wijzen:
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ja Andries :mrgreen:
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

bedankt voor compliment over mijn machientje!
Een propere werkplaats en een gekuiste quad tot in detail helpt ook heel veel.

mijn cams komen maandag binnen en dit persoonlijk afgeleverd door VS manneke! Oe doede da in godsnaam :applaus:
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
davyrox
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door davyrox »

Sg6 schreef:bedankt voor compliment over mijn machientje!
Een propere werkplaats en een gekuiste quad tot in detail helpt ook heel veel.

mijn cams komen maandag binnen en dit persoonlijk afgeleverd door VS manneke! Oe doede da in godsnaam :applaus:
Proper werkplaats en ne propere quad heb ik, al het gereedschap heb ik ook (momentsleutel klein model en groot model ook).

die carb steken en die cams plaatsen lukt me wel, het is dat afstellen van die carb dat de miserie is, dus eigenlijk best laten afregelen door iemand met ervaring die in het bezit is van lambda materiaal en een testbank.

Ps: zal is foto plaatsen van mijne quad, elke 2 dagen word die gepoetst :crossercool:

grtzzz
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

dat afregelen houd eigenlijk niet veel in hoor. Ik was ook iemand die er schrik van had om zo iets te doen. Maar in feite is het peanuts en je voelt het wel degelijk aan. Op het forum staat er egens wel een topic van de tm36 met jetting dacht ik.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
davyrox
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door davyrox »

Sg6 schreef:dat afregelen houd eigenlijk niet veel in hoor. Ik was ook iemand die er schrik van had om zo iets te doen. Maar in feite is het peanuts en je voelt het wel degelijk aan. Op het forum staat er egens wel een topic van de tm36 met jetting dacht ik.
Ik weet niet, liever laat ik de carbu profesioneel afregelen hoor, heb gezien wat het geeft op een hevig getunde scooter voor/na degelijke astelling emt prof materiaal.

grtzzz
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Mark en Ronald dachten ook dat ze het goed aanvoelden en dat zijn geen n00bs, zij zaten er ook naast kwa afstelling. Meten is weten :afgestudeerd:
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

Vandaag mijn speling gecontroleerd voor ik de cams erin stop.

Intake:
L:0,15 R: 0,11

Exhaust:
L: 0,21 R: 0,22

Nie slecht na 2j half
Is dit normaal dat de intake links iets meer is dan rechts? Kan iemand dit eens nader verklaren.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

kan volgens mij vanalles voor oorzaak hebben, meer slijtage, toeval, fabricagetoleranties, ...

het is eerder vreemd als ze allemaal exact even veel speling hebben.

bij mij kwam het ook niet 100% overeen
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

heb jij iets gedaan aan je jetting na het stoppen van de cams? of is dit iets dat overbodig is. Ik denk mss een grote main dat er moet gestoken worden? Aangezien da beest serieus vooruit gaat vanaf halfweg gas dacht ik hier gelezen te hebben.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Ik heb op het laatst gereden met standaardjetting en de quad liep er erg goed mee.
Denk niet dat je veel hoeft te veranderen, misschien fine-tuning.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

voila mijn cams zitten er ook in van deze avond.
Kem nog niet gestart want moet nog een intake veranderen.

Ex:
L: 0,21
R: 0,21

In:
L: 0,18
R: 0,12

Dit is dus gemeten met de standaard shims die erin zitten. Heb enkele malen manueel gedraaid om extra meet controle uit te voeren. En ik kwam hetzelfde uit.
Tot 3 keer na heb ik gemeten.
Dit wil dus zeggen dat ik enkel 1 shim moet veranderen. Ik zal dus van een 288 die daar inzit naar een 295 gaan. Dan is da wel kantje boord maar em moet nog roderen dus da komt wel goed naar mijn gedacht.

Toegevoegd na 19 uur 22 minuten:

Mijn cams zitten erin en heb eens een toerke gedaan nadat ik MCCT opnieuw heb afgeregeld. Eerst wat roderen om dan na een 30min eens ne keer die gas open te trekken op het gemak. Ok dacht ik da valt goe mee. Blok blijft op zijn geheel :mrgreen: dus is de mechanieker des huizes er weer in geslaagd. Dan eens van 1/3 gas naar vol gas gegaan :shock: :shock: woooohhww. Em gaat goe vooruit en brullen dat mijn uitlaat nu doet nie normaal precies of er op da moment mijn kleppendeksel eraf gaat vliegen en dat ik de piston op mijn schoot krijg! Denk nog een 6e vitesse en ik ben weg richting maan :mrgreen: .
Heel goede mod die eigenlijk de Tm36 aanvult daar waar em niet meer zijn dienst doet ongeveer.
Toch ben ik koppig en denk ik dat de performance nog beter kan naar mijn gedacht.
Morgen ff speling opnieuw checken.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Sg6 schreef:Toch ben ik koppig en denk ik dat de performance nog beter kan naar mijn gedacht.
Morgen ff speling opnieuw checken.
Speling = preformance?
Zo ja, laat mij dan eens de perfecte speling weten? dan kan ik zelf ook nog eens experimenteren :)
tnx!
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ja nee dat bedoelt hij niet, Andries heeft het over zijn jetting. We zijn aan het horen om hem op de testbank perfect te laten afregelen.

BTW, ik wil ook nog steeds een 6e versnelling :mrgreen:

:wijzen: 1e beeeeum 2e beeeeeeeum 3e beeeeeeeeeeum 4e beeeeeeeeeeeeeum 5e beeeeeeeeeeeeeeeeeeeum 5e beeeeeeeeeeeeeeeeeeeum 5e beeeeeeeeeeeeeeeeeeeum
Plaats reactie