Effect met grotere of kleinere bandenmaat
Effect met grotere of kleinere bandenmaat
Ik heb een paar achter-velgen bijgekocht om er banden op te leggen die ik alleen gebruik om te crossen. Standaard zitten er 20" banden op een kfx400.
Wat is het effect van 18" banden?
Op parcour heb ik de topsnelheid niet nodig. M'n redenering is dan dat de power van de topsnelheid gaat naar de acceleratie. Is dit zo of zijn er nadelen?
Wat is het effect van 18" banden?
Op parcour heb ik de topsnelheid niet nodig. M'n redenering is dan dat de power van de topsnelheid gaat naar de acceleratie. Is dit zo of zijn er nadelen?
KFX540
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Met dergelijke kleine banden is de eerste versnelling dan volgens mij nog nuttelozer geworden dan met de normale bandenmaat.
Ook zal je je telkens bij het switchen van bandenmaat moeten aanpassen aan de "nieuwe" versnellingsverhoudingen.
En dan heb je inderdaad zoals hierboven vermeld nog het feit dat je veel lager bij de grond gaat hangen, wat niet enkel een voordeel is.
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Met dergelijke kleine banden is de eerste versnelling dan volgens mij nog nuttelozer geworden dan met de normale bandenmaat.
Ook zal je je telkens bij het switchen van bandenmaat moeten aanpassen aan de "nieuwe" versnellingsverhoudingen.
En dan heb je inderdaad zoals hierboven vermeld nog het feit dat je veel lager bij de grond gaat hangen, wat niet enkel een voordeel is.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Wel ik denk toch verschil zult voelen in extra power als je de verhouding ook veranderd natuurlijk.Fré schreef:over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Hoe minder band en gewicht je moet roteren en minder kracht je verliest.
VB: als ik nu razr of Turf Tamers zou steken van 20" of 18" ipv van mijn 22" Klaws Kenda zal ik zeker veel power bij krijgen maar vervolgens minder tractie hebben op zachte ondergrond begrijp je.
Zegt nu 2 kilo elke kant minder roteren doet echt veel hoor
![Glimlach :)](./images/smilies/icon_blij.gif)
Power is silver!
But handling is gold!!
Hellracer it's me!!
GASGAS 450 Power !!!
But handling is gold!!
Hellracer it's me!!
GASGAS 450 Power !!!
-
- Quadrunner
- Berichten: 873
- Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
- Locatie: grimbergen
- Contacteer:
Hoe lager hoe beter in de bocht !
Kijk maar naar die superquaders !
Alleen opgepast dat je niet vast komt te zitten in die sporen,
met je achteras ! (Is ook je laagste punt als je eens onder je quad kijkt)
De vraag is voor welke doeleinden ?
Als je laag gangt en je stuift eens door een zandweg in de Ardennen,
en je ziet dat Boer speeltie met zijn tractor de weg geeft geploegd,
dan kom je aardig vast te zitten (Heb ik al meegemaakt met de raptor)
Die raptor weegt ook een heel stuk meer dan die kawa !
Kijk maar naar die superquaders !
Alleen opgepast dat je niet vast komt te zitten in die sporen,
met je achteras ! (Is ook je laagste punt als je eens onder je quad kijkt)
De vraag is voor welke doeleinden ?
Als je laag gangt en je stuift eens door een zandweg in de Ardennen,
en je ziet dat Boer speeltie met zijn tractor de weg geeft geploegd,
dan kom je aardig vast te zitten (Heb ik al meegemaakt met de raptor)
Die raptor weegt ook een heel stuk meer dan die kawa !
-
- Quadrunner
- Berichten: 873
- Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
- Locatie: grimbergen
- Contacteer:
Hij komt 2.54cm lager te staan. Op de plaatsen waar ik ze wil gebruiken kan het geen kwaad.
Het zwaartepunt komt ook lager te liggen wat weer een voordeel is.
Het laagste deel is een beschermingsplaat onder tandwiel en remschijf in dik plastiek.
Op m'n andere velgen ga ik ofwel 21" of 22" banden leggen, afhankelijk van hoeveel het scheelt in acceleratie.
Ik krijg er dan meer topsnelheid door; deze zijn dan bedoelt voor op de weg en door dreven enz. te crossen.
Dan heb ik ook het voordeel dat ie wat hoger komt te staan
.
Het zwaartepunt komt ook lager te liggen wat weer een voordeel is.
Het laagste deel is een beschermingsplaat onder tandwiel en remschijf in dik plastiek.
Op m'n andere velgen ga ik ofwel 21" of 22" banden leggen, afhankelijk van hoeveel het scheelt in acceleratie.
Ik krijg er dan meer topsnelheid door; deze zijn dan bedoelt voor op de weg en door dreven enz. te crossen.
Dan heb ik ook het voordeel dat ie wat hoger komt te staan
![Glimlach :)](./images/smilies/icon_blij.gif)
KFX540