Spoorstangen
-
- Quadrider
- Berichten: 303
- Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
- Locatie: noord Brabant Nederland
Spoorstangen
Wie heeft er ervaring met stellen van spoorstangen
Ik heb weer de straat banden erop en de quad trekt sterk naar links,als ik op het oog het rechter voorwiel recht zet, lijkt het of het andere wiel naar buiten staat.
Vreemd dat ik er niets van gemerkt heb met de noppen banden.
De straat banden zitten voor het eerst op alu velgen,zou daar ook `n productie fout in kunnen zitten.
Weet er iemand iets van waardes van toespoor van `n quad ivm. uitlijnen.
Ga dit vanavond of morgen precies nameten,vandaar dit topic voor event.sugesties.
Jan
Ik heb weer de straat banden erop en de quad trekt sterk naar links,als ik op het oog het rechter voorwiel recht zet, lijkt het of het andere wiel naar buiten staat.
Vreemd dat ik er niets van gemerkt heb met de noppen banden.
De straat banden zitten voor het eerst op alu velgen,zou daar ook `n productie fout in kunnen zitten.
Weet er iemand iets van waardes van toespoor van `n quad ivm. uitlijnen.
Ga dit vanavond of morgen precies nameten,vandaar dit topic voor event.sugesties.
Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Heb je een serice manual ? Daarin staat alles, mail mij anders eens, dan stuur ik het gedeelte over het regelen van spoor. Is hetzelfde voor Grizzly als voor Kodiak.
Nikolas
Nikolas
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrider
- Berichten: 303
- Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
- Locatie: noord Brabant Nederland
Ik heb geen service manual van de kodiak (2000 is nergens te vinden )
wel `n algemeene van haynes.
In die manual staat beschreven dat je de voorwielen opkrikt ,dan `n krijtlijntje op het midden van de banden zet,afstand meten,wiel omdraaien (180 gr. )dan moet de afstand gelijk zijn.
Deze methode klopt echter niets van is dus erg onbetrouwbaar
Het is nl zo dat wanneer je de wielen opkrikt ze in de veren gaan hangen,en de een wat meer dan de andere en daardoor dus onzuiver.
Ik heb het volgende gedaan,het stuur in het midden gezet,met `n stift gemarkeerd,stuur vastgezet met touw,quad goed in zijn veren gedrukt enkele keren op en neer gereden zodat hij zich zet,toen de krijtlijntjes
gemeten (nog `n touwtje gespannen via trekhaak ,achterwiel ,voorwiel )
(tbv. in lijn zetten )
èèn wiel stond 1-cm naar buiten
Op amerikaanse site gelezen dat `n quad `n toespoor heeft van 1/4 " ( +/- 6-mm )
Ook op amerik. forum gelezen dat er meerdere mensen met `n Kodiak 2000 last hadden van sterk naar links trekken,schijnbaar in de fabriek `n verkeerde afstelling toegepast.
De door mij toegepaste werkwijze is nu `n hele verbetering maar verre van ideaal (het blijft prutswerk )niet aan te raden dus
Dè beste manier blijft òp de velg te meten en niet op de band (zijn nooit 100 % gelijkmatig )
Probeer nu `n garage te vinden die hem prof. wil uitlijnen met de nadruk op wil,als je met `n quad aankomt is het meestal,rot op
In het terrein zul je het niet merken,maar voor de mensen die op de weg rijden moeten maar eens `n stuk met losse handen rijden ter controle,zeker als je bemerkt hebt dat èèn band toch altijd wel sneller slijt dan de ander (voorband dus hè )
Ik stuur je `n mail Nikolas,ben benieuwt hoe het in je manual beschreven staat.
Èn gèèn zorgen mijn mailbox is groot genoeg !
Groeten, Jan
wel `n algemeene van haynes.
In die manual staat beschreven dat je de voorwielen opkrikt ,dan `n krijtlijntje op het midden van de banden zet,afstand meten,wiel omdraaien (180 gr. )dan moet de afstand gelijk zijn.
Deze methode klopt echter niets van is dus erg onbetrouwbaar
Het is nl zo dat wanneer je de wielen opkrikt ze in de veren gaan hangen,en de een wat meer dan de andere en daardoor dus onzuiver.
Ik heb het volgende gedaan,het stuur in het midden gezet,met `n stift gemarkeerd,stuur vastgezet met touw,quad goed in zijn veren gedrukt enkele keren op en neer gereden zodat hij zich zet,toen de krijtlijntjes
gemeten (nog `n touwtje gespannen via trekhaak ,achterwiel ,voorwiel )
(tbv. in lijn zetten )
èèn wiel stond 1-cm naar buiten
Op amerikaanse site gelezen dat `n quad `n toespoor heeft van 1/4 " ( +/- 6-mm )
Ook op amerik. forum gelezen dat er meerdere mensen met `n Kodiak 2000 last hadden van sterk naar links trekken,schijnbaar in de fabriek `n verkeerde afstelling toegepast.
De door mij toegepaste werkwijze is nu `n hele verbetering maar verre van ideaal (het blijft prutswerk )niet aan te raden dus
Dè beste manier blijft òp de velg te meten en niet op de band (zijn nooit 100 % gelijkmatig )
Probeer nu `n garage te vinden die hem prof. wil uitlijnen met de nadruk op wil,als je met `n quad aankomt is het meestal,rot op
In het terrein zul je het niet merken,maar voor de mensen die op de weg rijden moeten maar eens `n stuk met losse handen rijden ter controle,zeker als je bemerkt hebt dat èèn band toch altijd wel sneller slijt dan de ander (voorband dus hè )
Ik stuur je `n mail Nikolas,ben benieuwt hoe het in je manual beschreven staat.
Èn gèèn zorgen mijn mailbox is groot genoeg !
Groeten, Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Nochtans is de handleiding van de Kodiak correct. Idd opkrikken en meten.
Probleem zit hem waarschijnlijk dat de stuurstangen niet even lang zijn. De lengte van de twee stuurstangen moet exact zijn. Dwz dat als je de moer links een halve toer aandraait, je dat rechts ook moet doen. Waarschijnlijk zit daar de oorzaak. Neem de spoorstangen er eens af en meet die tot op de mm correct. Ze moeten identiek zijn. Terug erop steken en kijken of je spoor nog correct is.
Valt het niet op dat als iemand op je quad zit en het stuur recht houdt, er één wiel meer naar links staat dan het andere wiel ?
Dit geldt trouwens niet alleen voor 4x4 quads maar ook voor de crossers !
Probleem zit hem waarschijnlijk dat de stuurstangen niet even lang zijn. De lengte van de twee stuurstangen moet exact zijn. Dwz dat als je de moer links een halve toer aandraait, je dat rechts ook moet doen. Waarschijnlijk zit daar de oorzaak. Neem de spoorstangen er eens af en meet die tot op de mm correct. Ze moeten identiek zijn. Terug erop steken en kijken of je spoor nog correct is.
Valt het niet op dat als iemand op je quad zit en het stuur recht houdt, er één wiel meer naar links staat dan het andere wiel ?
Dit geldt trouwens niet alleen voor 4x4 quads maar ook voor de crossers !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrider
- Berichten: 303
- Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
- Locatie: noord Brabant Nederland
Tanxs, Nikolas.
Ik ga het nameten.
Het verhaal van het opkrikken blijft voor mij `n zeer slechte methode,10 keer gedaan en 10 keer `n ander meet resultaat.
Èn tja die op mijn quad stapt kijkt niet naar de wielen,maar gaat erals `n speer vandoor.
Als je erop zit is het trouwens moeilijk te zien (1-cm ) doordat de spatborden iets taps toelopen,je moet er echt wel voor gaan staan om te twijfelen staat dit wel goed.
We hebben weer wat te sleutelen, groeten, Jan
Ik ga het nameten.
Het verhaal van het opkrikken blijft voor mij `n zeer slechte methode,10 keer gedaan en 10 keer `n ander meet resultaat.
Èn tja die op mijn quad stapt kijkt niet naar de wielen,maar gaat erals `n speer vandoor.
Als je erop zit is het trouwens moeilijk te zien (1-cm ) doordat de spatborden iets taps toelopen,je moet er echt wel voor gaan staan om te twijfelen staat dit wel goed.
We hebben weer wat te sleutelen, groeten, Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
-
- Quadrider
- Berichten: 303
- Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
- Locatie: noord Brabant Nederland
Anderhalve week geleden alles gecontroleerd en zogoed mogelijk afgesteld.
Test rijden dus .
Gatver trekt ,alhoewel stukken minder, nog steeds naar links, snap er niets van .
Èn nu anderhalve week later spoort ie als `n treintje
De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de banden op het nieuwe spoor hebben in moeten slijten kzou het anders ook niet weten.
Houwen zo denk ik maar.
Jan
Test rijden dus .
Gatver trekt ,alhoewel stukken minder, nog steeds naar links, snap er niets van .
Èn nu anderhalve week later spoort ie als `n treintje
De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de banden op het nieuwe spoor hebben in moeten slijten kzou het anders ook niet weten.
Houwen zo denk ik maar.
Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Rijd Quad,of blijf bij je schat !