Ik heb geen service manual van de kodiak (2000 is nergens te vinden )
wel `n algemeene van haynes.
In die manual staat beschreven dat je de voorwielen opkrikt ,dan `n krijtlijntje op het midden van de banden zet,afstand meten,wiel omdraaien (180 gr. )dan moet de afstand gelijk zijn.
Deze methode klopt echter niets van is dus erg onbetrouwbaar
Het is nl zo dat wanneer je de wielen opkrikt ze in de veren gaan hangen,en de een wat meer dan de andere en daardoor dus onzuiver.
Ik heb het volgende gedaan,het stuur in het midden gezet,met `n stift gemarkeerd,stuur vastgezet met touw,quad goed in zijn veren gedrukt enkele keren op en neer gereden zodat hij zich zet,toen de krijtlijntjes
gemeten (nog `n touwtje gespannen via trekhaak ,achterwiel ,voorwiel )
(tbv. in lijn zetten )
èèn wiel stond 1-cm naar buiten
Op amerikaanse site gelezen dat `n quad `n toespoor heeft van 1/4 " ( +/- 6-mm )
Ook op amerik. forum gelezen dat er meerdere mensen met `n Kodiak 2000 last hadden van sterk naar links trekken,schijnbaar in de fabriek `n verkeerde afstelling toegepast.
De door mij toegepaste werkwijze is nu `n hele verbetering maar verre van ideaal (het blijft prutswerk )niet aan te raden dus
Dè beste manier blijft òp de velg te meten en niet op de band (zijn nooit 100 % gelijkmatig )
Probeer nu `n garage te vinden die hem prof. wil uitlijnen met de nadruk op wil,als je met `n quad aankomt is het meestal,rot op
In het terrein zul je het niet merken,maar voor de mensen die op de weg rijden moeten maar eens `n stuk met losse handen rijden ter controle,zeker als je bemerkt hebt dat èèn band toch altijd wel sneller slijt dan de ander (voorband dus hè )
Ik stuur je `n mail Nikolas,ben benieuwt hoe het in je manual beschreven staat.
Èn gèèn zorgen mijn mailbox is groot genoeg !
Groeten, Jan
![Cool 8)](./images/smilies/icon_mega.gif)
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !