Deze winter heb ik mij bezig gehouden met een complete revisie van het motorblok. Het blok heeft ongeveer 2 a 250 uren opzitten en was meer dan nodig in mijn gedacht. De revisie telde ongeveer 60 onderdelen wat dus een serieus goedje leek. Ik heb dan ook niet gekeken op O-ringske bij wijze van spreken.
De lagers die zich in de carter helften bevonden vond ik heel prioritair want er waren op zijn minst 4 lagers die aanvoelden als versleten. Mijn eerste keuze van lagers ging naar SKF. Maar vlug bleek dat ik niet alle lagers kon vervangen door SKF en was ik verplicht om met standaard lagers te werken aangezien er enkele lagers speciaal voor Suzuki gemaakt werden, speciaal ontworpen lagers tegen grotere belasting en lagers die een breedte hebben van 1mm kleiner dan standaard lagers (geen grote fan van KOYO- lagers zoals er in het suzuki blok aanwezig zijn).
Na 3j rijden besloot ik ook om de krukas te vervangen. Ik ben al altijd voorstander geweest van een stroker crank ipv bigbore kit en zogezegd zo gedaan heb ik voor de stroker crank van hotrods gekozen met +5mm slag. Dit geeft je voor weinig geld 30cc meer inhoud en je hebt een nieuwe crank in 1 voor ongeveer 250 euro waar je voor standaard crank toch wel 500 euro neertelt! ! Goe zot zijn om niet voor een stroker crank te kiezen dan.
Een stroker crank van Hotrods betekende ook een piston van Hotrods. Na opzoekingswerk samen met Fre was al vlug de beslissing genomen dat we voor de shim van Eddie aka Sisneros gaan. Dit is een dikte plaat van 2.25mm die je cilinder ophoogt maar hierdoor kan je wel een piston naar eigen keuzen nemen. JE piston was mijn keuze, gewoon het feit dat die fijner en precieser gemaakt zijn dan oa de wiseco pistons.
Na aanraden van een DRZ kenner heb ik ook de kleppen, klepveren vervangen. Voor de kleppen heb ik gekozen voor ferrera titanium kleppen van RHC in combinatie met DRZ-E klepveren dat in principe niet nodig was.
Heel dit goedje en aanpassing van JE piston heb ik te danken aan Eddie uit de VS die mij een goede technische ondersteuning heeft gegeven qua machine onderdelen en richtlijnen voor installatie.
Richtprijs krukas, titanium kleppen, aangepaste JE piston 550 euro. Spotprijs dus voor nieuwe onderdelen die je voor die prijs in Europa mag vergeten. Amerikaanse markt blijft top qua prijs en betrouwbaarheid is echt 100%. Ik kies dan ook wel een leveranciers uit met een goede reputatie weliswaar.
Voor de revisie van het motorblok heb ik ook enkele malen de atelier van MSD opgezocht om enkele toolkes te maken om op een ordentelijke manier aan het werk te kunnen gaan (motorsteun, case splitter, flywheel puller, lager trekker voor in blind gat, clutch blocker)
Eens blok volledig samen zat moesten we de nokken degreen. Hier heb ik ff fre ingeroepen om wat te gaan experimenteren en te zoeken naar de juiste methode (mijn excuses aan fre dat ik die dag niet echt energiek was op alle vlakken). Heeft wel ff geduurd maar week later na control check van fre zag hij dat het goed was alhoewel we het niet eens waren over 0,25 graden! Altijd hetzelfde! Starten en akkoord op 0,5 graden en naar het einde toe beginnen te muggeziften over 0,25 graden. Zo erg zelfs dat er foto's genomen werden in close up om te kijken hoeveel het werkelijk was. ZOT dus.
Deze week getest en gereden en klinkt als een nieuwe motorblok. Qua power is er heel wat bijgekomen. 2 u rodage op de weg om ongewone geluiden op te vissen en de rest gebeurd op parcour om er geen lamzak van te maken.
Gisterenavond nog een bezoekje gebracht aan fre met quad om eens een test op racefuel te doen...
To be continue...
Hier enkele fotos van mijn hele collectie tijdens revisie.

[/img]