Stroker Kit

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Sg6
Quad Master
Quad Master

Stroker Kit

Bericht door Sg6 »

hoi,

Deze winter heb ik mij bezig gehouden met een complete revisie van het motorblok. Het blok heeft ongeveer 2 a 250 uren opzitten en was meer dan nodig in mijn gedacht. De revisie telde ongeveer 60 onderdelen wat dus een serieus goedje leek. Ik heb dan ook niet gekeken op O-ringske bij wijze van spreken.
De lagers die zich in de carter helften bevonden vond ik heel prioritair want er waren op zijn minst 4 lagers die aanvoelden als versleten. Mijn eerste keuze van lagers ging naar SKF. Maar vlug bleek dat ik niet alle lagers kon vervangen door SKF en was ik verplicht om met standaard lagers te werken aangezien er enkele lagers speciaal voor Suzuki gemaakt werden, speciaal ontworpen lagers tegen grotere belasting en lagers die een breedte hebben van 1mm kleiner dan standaard lagers (geen grote fan van KOYO- lagers zoals er in het suzuki blok aanwezig zijn).
Na 3j rijden besloot ik ook om de krukas te vervangen. Ik ben al altijd voorstander geweest van een stroker crank ipv bigbore kit en zogezegd zo gedaan heb ik voor de stroker crank van hotrods gekozen met +5mm slag. Dit geeft je voor weinig geld 30cc meer inhoud en je hebt een nieuwe crank in 1 voor ongeveer 250 euro waar je voor standaard crank toch wel 500 euro neertelt! ! Goe zot zijn om niet voor een stroker crank te kiezen dan.
Een stroker crank van Hotrods betekende ook een piston van Hotrods. Na opzoekingswerk samen met Fre was al vlug de beslissing genomen dat we voor de shim van Eddie aka Sisneros gaan. Dit is een dikte plaat van 2.25mm die je cilinder ophoogt maar hierdoor kan je wel een piston naar eigen keuzen nemen. JE piston was mijn keuze, gewoon het feit dat die fijner en precieser gemaakt zijn dan oa de wiseco pistons.
Na aanraden van een DRZ kenner heb ik ook de kleppen, klepveren vervangen. Voor de kleppen heb ik gekozen voor ferrera titanium kleppen van RHC in combinatie met DRZ-E klepveren dat in principe niet nodig was.
Heel dit goedje en aanpassing van JE piston heb ik te danken aan Eddie uit de VS die mij een goede technische ondersteuning heeft gegeven qua machine onderdelen en richtlijnen voor installatie.
Richtprijs krukas, titanium kleppen, aangepaste JE piston 550 euro. Spotprijs dus voor nieuwe onderdelen die je voor die prijs in Europa mag vergeten. Amerikaanse markt blijft top qua prijs en betrouwbaarheid is echt 100%. Ik kies dan ook wel een leveranciers uit met een goede reputatie weliswaar.

Voor de revisie van het motorblok heb ik ook enkele malen de atelier van MSD opgezocht om enkele toolkes te maken om op een ordentelijke manier aan het werk te kunnen gaan (motorsteun, case splitter, flywheel puller, lager trekker voor in blind gat, clutch blocker)

Eens blok volledig samen zat moesten we de nokken degreen. Hier heb ik ff fre ingeroepen om wat te gaan experimenteren en te zoeken naar de juiste methode (mijn excuses aan fre dat ik die dag niet echt energiek was op alle vlakken). Heeft wel ff geduurd maar week later na control check van fre zag hij dat het goed was alhoewel we het niet eens waren over 0,25 graden! Altijd hetzelfde! Starten en akkoord op 0,5 graden en naar het einde toe beginnen te muggeziften over 0,25 graden. Zo erg zelfs dat er foto's genomen werden in close up om te kijken hoeveel het werkelijk was. ZOT dus.

Deze week getest en gereden en klinkt als een nieuwe motorblok. Qua power is er heel wat bijgekomen. 2 u rodage op de weg om ongewone geluiden op te vissen en de rest gebeurd op parcour om er geen lamzak van te maken.
Gisterenavond nog een bezoekje gebracht aan fre met quad om eens een test op racefuel te doen...

To be continue...

Hier enkele fotos van mijn hele collectie tijdens revisie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/img]
Laatst gewijzigd door Sg6 op za 24 feb, 2007 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

:applaus: zeer mooi, wel fijn als je zo'n werkplaats mag gebruiken om je eigen tooltjes te maken.

doe zo voort. :crossercool:
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Heeft suzuki standaard kogellagers waar de krukas in komt ? (in het carter)
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

*edit*

suzuki heeft idd hun eigen lagers. Krukas lagers, balancer lagers en nog enkele. Er staan benamingen op de lagers die mij totaal vreemd zijn en zelfs voor Koyo europe ook vreemd zijn. Maw, ze willen de beschrijving op hun lager niet vrijgeven zodat je in feite verplicht bent om bij suzuki de lagers te bestellen. 1 letter waar je niet achter kijkt kan al heel wat schelen. Zoals de balancer lager stond er 1 extra letter op en deze lagers konden dacht ik 500kg meer belast worden dan een standaard lager!
Heel vervelend. Hier heb ik toch wel enkele dagen kwaad mee rondgelopen en vooral heel het internet afgezocht en telefoons gedaan naar hoofdleveranciers van diverse lager merken.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
mikebike
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door mikebike »

Goed bezig :duimhoog:
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

Super mooi verslag!
Beetje hetzelfde wat ik pas gedaan heb, met de YFZ.
Lees alleen nergens iets over nokkenassen?
En de zuiger is dat hogedruk?
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

tis een klein verslagje he.
Piston is een 12:1 maar door verhoging cilinder kom je op 12,95:1 (uitgerekend door onze beste collega fre).
Nokkenassen zijn hotcams die ik al had van vorige zomer. Dees hebben we moeten degreen aan de hand van schijf op krukas en comperator in lijn met de klep (zoals op 1 van de foto's). Met de technische gegevens van de hotcams en wat handleidingen op het internet over de 'how to' en fre zijn dubbele controle met andere reken formule hebben we dees afgeregeld. Eens je bezig bent met het degreen van de cams begin je de feeling te krijgen hierin en om 0,2 graden op de cams te verplaatsen is dit dus heel nauwkeurige afstelling die je bijna met de ogen niet ziet!
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

heb je nu originele lagers gebruikt voor die die SKF niet had ?
Wat is er mis met de koyo lagers ? (gewoon uit interesse hé, wil zelf ook nieuwe lagers steken, en had eerst koyo op het oog)
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

ik heb idd originele lagers gebruikt voor dees die niet kon vervangen worden door skf wat serieus tegen mijn gedacht was! SKF heeft mij hier geholpen om de letters en dergelijke te achterhalen om mij die lagers in SKF te leveren. Hebben dus zelf een research gedaan en jammer genoeg ...
Waarom ik een beke anti koyo ben:

- reeds 3j ervaring met skf
- meeste lagers van skf kunnen standaard meer belasting aan dan eender welk lager op de markt
- technische ondersteuning van skf is stukken beter dan TNT, KOYO, ...
- lager niet in voorraad! vandaag bestellen vanavond geleverd! pb dit maar eens met die KOYO lagers ... grotendeels van KOYO wordt niet geleverd in europa! Prachtige service al voor te beginnen.

Ben een skf fan en kan er niets aan doen.
Ben zelfs zo slecht dat ik in het magazijn van het werk collega de opdracht gegeven heb om alles niet van skf rechtstreeks de vuilbak te klasseren. :roll:
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

ik gebruik ook altijd skf lagers da zijn de beste die er zijn in mijn ogen!
en das nog een belgisch product das goed voor onze economie! :wink:
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

kan je bij SKF ook dichtingskes erbij krijgen?
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

airwolf schreef:ik gebruik ook altijd skf lagers da zijn de beste die er zijn in mijn ogen!
denk dat het een zweedse firma is die nadien een vestiging heeft geplaats voor de benelux ergens in 19..
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

Sg6 schreef:
airwolf schreef:ik gebruik ook altijd skf lagers da zijn de beste die er zijn in mijn ogen!
denk dat het een zweedse firma is die nadien een vestiging heeft geplaats voor de benelux ergens in 19..
oei dan ben ik verkeerd :oops:
ik weet dat er een fabriek ik tongeren is daarom dacht ik dat het een belgisch product was.
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

@ john beton: ja
@ airwolf: dat is het europees verdeelcenter.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Nou respect hoor!
Je gaat niet over 1 nacht ijs, en zo hoort het ook!

Alles tot in de puntjes vernieuwd, gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd.
Denk dat er hier nog veel mensen iets van kunnen leren! :knikduim:
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Plaats reactie