Cannondale van binnen

Laat ons watertanden met de mooiste foto's uit je collectie...
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Cannondale van binnen

Bericht door SlOoT »

Het blok in zijn geheel. Uitlaat is een eerdere '02 type.
Afbeelding
Afbeelding

"leeg" carter. Is een kabel koppeling type die vanuit de fabriek is aangepast voor hydro koppeling. De carters die kabel koppeling hebben zijn zwaarder gemaakt en van een beter aluminium, dus sterker. De latere hydro koppeling carters zijn lichter en zwakker.
Het carter wat ik heb is de beste die je kan hebben, sterker carter maar ook hydro koppeling.
Afbeelding

Gedeelte waar de transmissie in komt
Afbeelding

Versnellingsbakkie. De bakken van de Cannondale hebben eigenlijk geen problemen, enige min puntje is dat de neutraal wat lastig te vinden is.
Afbeelding

Zo zit de bak erin. Met een hele zooi imbus bouten zit ie vast op de plek. Deze imbus bouten altijd goed vast zetten met lock-tite anders lopen ze 100% los.
Afbeelding

Olie pompje voor de versnellings bak. Normaal geen problemen mee, alleen als er iets in de pomp komt en je hebt kunststof aandrijf tandwielen voor de pomp dan wel...
Afbeelding

Schakel assie en pookie.
Afbeelding

Zeefje en aftap bout. Zeefje is niet 100% en kan wel eens vuil langsheen gaan de pomp in. Aftap bout is waardeloos, is gemaakt van boter en gaat maar een maat 14 sleutel op. Direct vervangen door een sterkere versie met een magneet erin.
Afbeelding

Grote olie pomp, deze zuigt de olie onder uit het carter en pompt het het frame in.
Afbeelding

Krukas plaat. Hierop zitten nog 2 olie pompen. De rechtse zuigt de olie vanuit de cilinderkop aan en pompt het daarna naar de grote olie pomp die de olie het frame in pompt. De rechter zuigt de olie uit het frame via een hoop leidingen enzo, daarna pompt die het via een filter naar de krukas, cilinderkop, zuiger/cilinder. Let op, de olie voor de transmissie/koppeling is appart van de rest. De 3 grotere olie pompen zijn alleen voor de krukas, cilinderkop, zuiger/cilinder. De kleine alleen voor de bak.
Afbeelding

Zo zit die op de plek. Wordt ook vast gezet met een reeks imbus bouten, ook deze goed vast zetten met lock-tite anders lopen ze 100% los.
Afbeelding

Bovenkant waar de cilinder erin gaat.
Afbeelding

De cilinder wordt er gewoon met de hand in gezet en daarna met een speciaal hulpmiddel er goed vast in gedrukt.
Afbeelding

De zuiger. Is van het merk Asso. Cilinder en zuiger zijn beide van goede kwaliteit en gaan lang mee.
Afbeelding

De krukas hangt men gewoon in het carter. Het krukas lager in het carter is van goede kwaliteit en zijn normaal geen problemen mee. Behalve bij de aller eerste reeks, de FX400 en MX400 modellen, daarbij is een lager gebruikt met een stalen kooi en die wil nog wel eens kapot gaan.
Afbeelding

Balansas, via de balansas wordt de motor gestart, er zit ook zo'n speciaal lager in die maar 1 kant op kan draaien.
Afbeelding

De balansas drijft tevens ook een van de olie pompen aan.
Afbeelding

Het lager van de balansas die maar 1 kant op kan draaien. Dit lager wil nog wel eens niet meer goed werken dus altijd handig om reserve te hebben.
Afbeelding

Cilinderkop. De cilinderkop is gebaseerd op die van een Suzuki weg motor. Inlaat zit voor en uitlaat achter, hierdoor loopt de inlaat in een mooie bijna rechte lijn. Omdat de uitlaat aan de achterkant zit heb je geen bocht vooraan en geen hete pijp langs de zijkant van het blok. De uitlaatpijp is een bijna helemaal rechte pijp.
Afbeelding

De "gaten" waar de klep geleiders in zitten kunnen wel eens net iets te krap zijn waardoor het niet allemaal soepel gaat, in sommige gevallen heeft dat als gevolg dat er een klep kan blijven hangen en dus open blijft staan...
Afbeelding

In inlaat van de kop is heel goed en hoeft niet veel aangepast te worden om veel power eruit te halen, de uitlaat poorten daarentegen hebben veel werk nodig als je veel power wilt halen uit het blok.
Afbeelding

Nokkenassen, links die van de inlaat rechts die van de uitlaat met de autodecomp. De nokkenassen zijn in veel gevallen matig gehard en slijten daarom te hard. Ook het autodecomp systeem moet je in de gaten houden, als dit namelijk te veel speling heeft kan het ergens achter blijven haken met alle gevolgen van dien. De nokkenassen op de foto zijn nog als nieuw en worden dus gebruikt in het blok.
Afbeelding

Op de inlaat nokkenas komt de waterpomp. Deze is van kunststof. Als de motor te heet wordt dan is er een grote kans dat het schroefdraad van de waterpomp kapot gaat. Het beste kun je deze vervangen door een alu versie.
Afbeelding

In de throttle body zit aan de bovenkant een uitneembare bus, dit is om de gasklep erin te krijgen. Normaal is de diameter 42mm, bij de gasklep is de diameter iets groter vanwege de klep, dus zonder de uitneembare bus zou je nooit de gasklep erin of eruit kunnen krijgen.

Bij opgevoerde blokken die tegen de 70PK leveren wordt de throttle body uitgeboord naar 45mm-47mm en de inlaat van de kop wordt ook aangepast/vergroot. Bij een injectie systeem kun je prima een grotere diameter nemen omdat injectie minder afhankelijk is van luchtsnelheid zoals het geval is bij een carb. Bij een carb moet de lucht de benzine uit de vlotterkamer zuigen, bij injectie wordt de benzine onder druk in de inlaat gespoten/vernevelt.
Afbeelding

Als je de tandwielen van de nokkenassen afhaalt kun je de timing aanpassen door de pinnetjes van plaats te wisselen.
Afbeelding
Afbeelding

Kleppendeksels. Diegene die is aangevreten is een magnesium versie. De andere is van aluminium. Alleen de aller eerste blokken hadden een aluminium deksel.
Afbeelding

Bobine + boegiedop in 1.
Afbeelding

Bobine gaat er aan de bovenkant in. Daar hebben ze heel goed over nagedacht. Als je de boegie wilt vervangen dan moet je eerst het zadel eraf halen. Dan al het plastic. Dan de benzine tank en dan pas kun je erbij...
Afbeelding

Een doorgeslepen cilinderkop.
Afbeelding

2 krukassen uitelkaar geperst. Zoals je ziet zit de kruktap vast aan 1 van de wangen, heel handig...
Afbeelding

Het grote probleem is het lager, dat kan te veel op en neer en gaat vreten in de drijfstang en kruktap.
Afbeelding

Zoals je ziet vreet dat lager lekker in de drijfstang.
Afbeelding

Na een langere tijd zal ook de kruktap beschadigd raken, deze is van staal en flink gehard dus slijt veel minder snel als de drijfstang die van alu is.
Afbeelding

Ik zal telkens deze post updaten met nieuwe foto's en info. Mocht je bepaalde dingen willen zien laat het maar weten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SlOoT op zo 19 aug, 2007 14:37, 6 keer totaal gewijzigd.
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ziet er zeer interessant uit. Wat ga je met dit blok doen?
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

Helemaal tip top in orde maken en dan in een Cannondale frame hangen. Dan moet ik nog ff een laptop zien te regelen met software en dan wou ik eigenlijk de toeren verlagen van 11.500 naar 8.500, en dan kijken hoe lang die het volhoud :p
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Mooi mooi, dat van die neutraal : KTM durft ook wel eens lastig doen op dat gebied.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Bericht door Haagje »

mooie uitleg en foto's erbij :knikduim:
zeker een + punt waard
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

tof sloot, interessant! :duimhoog:
White LTZ-450 - powered by MSD -
El Fred
Quadrider
Quadrider
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 jan, 2006 22:55

Bericht door El Fred »

super man, altijd leuk om de binnenkant van de motor te bestuderen :duimhoog:
honda trx400x:goldspeed bumper, shelterX nerfbars, trailtech vapor, garmin GPS 60cs, FP slip-on (reinforced), racecut, dfr numbers, kenda claws, itp black rims, bomb squad stickerset...
Aka Twofifthy - my pics: http://www.putfile.com/royalass/
http://www.quadclub.be http://www.stolenquads.eu
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

ziet er 10 keer beter uit dan ik ooit had durven dromen
echt hi-tech
zoon versnellingsbak heb ik alleen nog maar bij racers gezien

dat lager wat maar 1kant op draait, is je starterkoppeling
never drive faster then your angel can fly
El Fred
Quadrider
Quadrider
Berichten: 287
Lid geworden op: do 26 jan, 2006 22:55

Bericht door El Fred »

mx jake schreef:
dat lager wat maar 1kant op draait, is je starterkoppeling
Dat is wss omdat de motor nie omgekeerd zou starten zeker?
Heb ooit eens geweten van een supermotart (50cc) die omgekeerd draaide, die reed gewoon achteruit :lol:
honda trx400x:goldspeed bumper, shelterX nerfbars, trailtech vapor, garmin GPS 60cs, FP slip-on (reinforced), racecut, dfr numbers, kenda claws, itp black rims, bomb squad stickerset...
Aka Twofifthy - my pics: http://www.putfile.com/royalass/
http://www.quadclub.be http://www.stolenquads.eu
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

Het lijkt mij dat zo'n lager er voor is om er voor te zorgen dat de terug slag de startmotor niet kapot maakt.

En dat van een brommer die achteruit loopt heb ik ook wel eens gezien :lol: :lol: In dat geval stond de timing verkeerd en ging de motor dus de andere kant op draaien :lol:
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

je startmotor gaat draaien, en neemt dan de as mee die door de startkoppeling zit
als de motor dan aanslaat, staat de startmotor stil
anders verlies je vermogen en slijten de koolbortels wel heel snel

bij een auto verschuift er een tandwiel van de startmotor, zodat deze niet mee draait
never drive faster then your angel can fly
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

Weer een paar foto's erbij :p Zodra ik bezig ga met het blok weer in elkaar zetten dan zal ik ook foto's maken van al die mooie olie leidingen :lol: :D
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
IzzY
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 577
Lid geworden op: di 27 mar, 2007 18:50
Locatie: krommenie (N-H)

Bericht door IzzY »

SlOoT schreef:Weer een paar foto's erbij :p Zodra ik bezig ga met het blok weer in elkaar zetten dan zal ik ook foto's maken van al die mooie olie leidingen :lol: :D

vet man, word weer netjes :applaus:

hoe ist met je smt :mrgreen: ?
yamahakodiak
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 16:42
Locatie: holland

Bericht door yamahakodiak »

El Fred schreef:
mx jake schreef:
dat lager wat maar 1kant op draait, is je starterkoppeling
Dat is wss omdat de motor nie omgekeerd zou starten zeker?
Heb ooit eens geweten van een supermotart (50cc) die omgekeerd draaide, die reed gewoon achteruit :lol:
klopt ik kan ook met mijn brommer achteruit rijden :D

mooi werk sloot :duimhoog:
yamaha grizzly 700fi
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

IzzY schreef:
SlOoT schreef:Weer een paar foto's erbij :p Zodra ik bezig ga met het blok weer in elkaar zetten dan zal ik ook foto's maken van al die mooie olie leidingen :lol: :D

vet man, word weer netjes :applaus:

hoe ist met je smt :mrgreen: ?
De SMT doet het nog steeds goed. Alleen wel een beetje langzaam, 90 km/h :p
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Plaats reactie