Tandwielen Blaster

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
L.D.
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 21 dec, 2003 19:17
Locatie: Oosterzele België

Bericht door L.D. »

Je kunt daar zoveel mee doen als ge wilt é... Maar het meest logische is denk ik een iets kleiner tandwiel vooraan. De topsnelheid maak je dan weer goed door een after-market pijp (wat jij al hebt).
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

wij hebben wel eens 42 t achter geprobeerd en standaard voor, top bleef gelijk, maar net wat meer trekkracht
L.D.
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 21 dec, 2003 19:17
Locatie: Oosterzele België

Bericht door L.D. »

mark schreef:wij hebben wel eens 42 t achter geprobeerd en standaard voor, top bleef gelijk, maar net wat meer trekkracht
Dat kan toch niet :?: Tis het 1 of het ander hé...
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja in principe kan dat wel he volgens mij. Oftewel is je topsnelheid begrensd door je maximale vermogen ofwel door je maximale toerental.
Meestal is dat bij standaardquads het eerste.
Ook als je een kleiner tandwiel steekt kan het zijn dat je topsnelheid nog altijd begrensd wordt door je maximale vermogen.
En dan kan het zijn dat de topsnelheid nagenoeg identiek blijft,
In het andere geval (top begrensd door maximale toerental) zal je top wel verminderen, en wel rechtevenredig met het aantal tanden dat je vooraan minder hebt.
Dan heb je ook nog een combinatie van de twee, das minder makkelijk op het zicht te voorspellen.

EDIT: en die "meer trekkracht" is eigenlijk gewoon een beetje bedrog. Je krijgt eigenlijk niet meer trekkracht, je versnellingen worden gewoon "verschoven". Wel kan je zeggen dat je bv in 2e meer trekkracht hebt en minder snelheid.
Laatst gewijzigd door Fré op wo 24 mar, 2004 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

(theoretisch) standaard 40 t achter, vergroot die met 2 t dat is 5% meer
trekkracht, en 5 % minder topsnelheid.
maar het blaster motortje kan dan net makkelijke een paar%%% meer toeren draaien, kortom dan dan heffen de bovengenoemde verschillen dat weer op.

als je je voortandwiel 1 tand kleiner maakt wordt het weer een (theoretisch) verschil van ca. 7.5 %.

eindeffekt: het worden op deze manier nooit
40+pk's................................

suc6
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

inderdaad mark
White LTZ-450 - powered by MSD -
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

mijn ervaring met een 42 t blad achter is dat ie net wat vlotter lijkt te gaan, maar in mul zand blijft het na zijn 3e versnelling aanmodderen.
Dutchy

Bericht door Dutchy »

Nee maar ik verwacht ook niet dat ie met een tandwiel gelijk 40pk heeft. Maar met een kleiner tandwiel hoeveel topsnelheid verlies je dan ongeveer. ( in KM )
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

kan je zomaar niet zeggen aangezien je top waarschijnlijk begrensd wordt door je vermogen en niet door je toerentallimiet.

In dat laatste geval zou je kunnen zeggen dat je nieuwe topsnelheid de volgende is:

(nieuwe topsnelheid) = (vroegere topsnelheid) x (aantal tanden nieuw tandwiel) / (aantal tanden oud tandwiel)

In lagere versnellingen zal dit kloppen, maar in hoogste versnelling hoogstwaarschijnlijk niet meer, weerom door hetgeen ik hierboven verteld heb.
White LTZ-450 - powered by MSD -
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

je zult waarschijnlijk ietsie verliezen in top, maar 1 tand kleiner voor en standaard achter geeft meer dan 4 % verschil
voor mx zal dat aardig werken, maar op- de weg zal je veel overtoeren maken, en ik weet niet of dat wenselijk is
Dutchy

Bericht door Dutchy »

Nou ik rijd nooit op de baan , ik heb namelijk geen kenteken :D
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

dan is het toch goed zo, we spreken wel eens af in zevenhuizen nesselande, kunnen we eens kijken hoe de blaster rijdt...........
misschien een wedstrijdje houden of zo?
ik heb zelf ook een blaster (frame)
Dutchy

Bericht door Dutchy »

Hey Ralph,
Is het goed als wij Donderdag 1 april even langskomen? :D
TiM.
Quadrider
Quadrider
Berichten: 276
Lid geworden op: di 09 mar, 2004 20:48
Locatie: helchteren(limburg)

Bericht door TiM. »

als je nieuwe tandwiele legt dan kun je best ook nieuwe ketting legge
als die tandwielen nog niet veel gesleten zijn kun het eens proberen met je oude ketting
maars als die wat geleden hebben kun je best ook nieuwse ketting legge
(hoe kleiner het tandwiel van voor en hoe groter vanachter hoe sneller die optrekt en hoe trager die gaat en hoe groter van voor en hoe kleiner van achter hoe trager die trekt maar gaat die iets sneller )
St-service
onderhoud-herstellingen-revisie motor - veering
cross-enduro-supermotard-quad-...
0479 32 46 49
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Zondag ben ik misschien in Nesselanden, kan jij dan ook Dutchy?

Ik heb je gemaild over 1 april :)
Plaats reactie