Tandwielen Blaster
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
ja in principe kan dat wel he volgens mij. Oftewel is je topsnelheid begrensd door je maximale vermogen ofwel door je maximale toerental.
Meestal is dat bij standaardquads het eerste.
Ook als je een kleiner tandwiel steekt kan het zijn dat je topsnelheid nog altijd begrensd wordt door je maximale vermogen.
En dan kan het zijn dat de topsnelheid nagenoeg identiek blijft,
In het andere geval (top begrensd door maximale toerental) zal je top wel verminderen, en wel rechtevenredig met het aantal tanden dat je vooraan minder hebt.
Dan heb je ook nog een combinatie van de twee, das minder makkelijk op het zicht te voorspellen.
EDIT: en die "meer trekkracht" is eigenlijk gewoon een beetje bedrog. Je krijgt eigenlijk niet meer trekkracht, je versnellingen worden gewoon "verschoven". Wel kan je zeggen dat je bv in 2e meer trekkracht hebt en minder snelheid.
Meestal is dat bij standaardquads het eerste.
Ook als je een kleiner tandwiel steekt kan het zijn dat je topsnelheid nog altijd begrensd wordt door je maximale vermogen.
En dan kan het zijn dat de topsnelheid nagenoeg identiek blijft,
In het andere geval (top begrensd door maximale toerental) zal je top wel verminderen, en wel rechtevenredig met het aantal tanden dat je vooraan minder hebt.
Dan heb je ook nog een combinatie van de twee, das minder makkelijk op het zicht te voorspellen.
EDIT: en die "meer trekkracht" is eigenlijk gewoon een beetje bedrog. Je krijgt eigenlijk niet meer trekkracht, je versnellingen worden gewoon "verschoven". Wel kan je zeggen dat je bv in 2e meer trekkracht hebt en minder snelheid.
Laatst gewijzigd door Fré op wo 24 mar, 2004 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
White LTZ-450 - powered by MSD -
(theoretisch) standaard 40 t achter, vergroot die met 2 t dat is 5% meer
trekkracht, en 5 % minder topsnelheid.
maar het blaster motortje kan dan net makkelijke een paar%%% meer toeren draaien, kortom dan dan heffen de bovengenoemde verschillen dat weer op.
als je je voortandwiel 1 tand kleiner maakt wordt het weer een (theoretisch) verschil van ca. 7.5 %.
eindeffekt: het worden op deze manier nooit
40+pk's................................
suc6
trekkracht, en 5 % minder topsnelheid.
maar het blaster motortje kan dan net makkelijke een paar%%% meer toeren draaien, kortom dan dan heffen de bovengenoemde verschillen dat weer op.
als je je voortandwiel 1 tand kleiner maakt wordt het weer een (theoretisch) verschil van ca. 7.5 %.
eindeffekt: het worden op deze manier nooit
40+pk's................................
suc6
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
kan je zomaar niet zeggen aangezien je top waarschijnlijk begrensd wordt door je vermogen en niet door je toerentallimiet.
In dat laatste geval zou je kunnen zeggen dat je nieuwe topsnelheid de volgende is:
(nieuwe topsnelheid) = (vroegere topsnelheid) x (aantal tanden nieuw tandwiel) / (aantal tanden oud tandwiel)
In lagere versnellingen zal dit kloppen, maar in hoogste versnelling hoogstwaarschijnlijk niet meer, weerom door hetgeen ik hierboven verteld heb.
In dat laatste geval zou je kunnen zeggen dat je nieuwe topsnelheid de volgende is:
(nieuwe topsnelheid) = (vroegere topsnelheid) x (aantal tanden nieuw tandwiel) / (aantal tanden oud tandwiel)
In lagere versnellingen zal dit kloppen, maar in hoogste versnelling hoogstwaarschijnlijk niet meer, weerom door hetgeen ik hierboven verteld heb.
White LTZ-450 - powered by MSD -
als je nieuwe tandwiele legt dan kun je best ook nieuwe ketting legge
als die tandwielen nog niet veel gesleten zijn kun het eens proberen met je oude ketting
maars als die wat geleden hebben kun je best ook nieuwse ketting legge
(hoe kleiner het tandwiel van voor en hoe groter vanachter hoe sneller die optrekt en hoe trager die gaat en hoe groter van voor en hoe kleiner van achter hoe trager die trekt maar gaat die iets sneller )
als die tandwielen nog niet veel gesleten zijn kun het eens proberen met je oude ketting
maars als die wat geleden hebben kun je best ook nieuwse ketting legge
(hoe kleiner het tandwiel van voor en hoe groter vanachter hoe sneller die optrekt en hoe trager die gaat en hoe groter van voor en hoe kleiner van achter hoe trager die trekt maar gaat die iets sneller )
St-service
onderhoud-herstellingen-revisie motor - veering
cross-enduro-supermotard-quad-...
0479 32 46 49
onderhoud-herstellingen-revisie motor - veering
cross-enduro-supermotard-quad-...
0479 32 46 49