kapotte bobine Yamaha Blaster
kapotte bobine Yamaha Blaster
Ik heb een Yamaha Blaster uit 2000. Het licht etc is er van af gehaald door de vorige eigenaar. Bij mij gaat telkens de bobine kapot. Ik kan de bobines niet aangesleept krijgen. Heeft iemand een electrisch schema van zo'n machine? Hoort er een spanningsregelaartje in het circuit van de ontsteking te zitten? Zit nu niks meer. Ik vermoed dat de bobine door overspanning telkens kapot gaat.
Alvast bedankt! Groeten Maarten.
Alvast bedankt! Groeten Maarten.
Ik heb de manual gedownload en bekeken. Nog bedankt hiervoor!
Op mijn quad zit er geen spanningsregelaar meer, en ook de TORS is er af gehaald. Nu zit volgens het electrisch schema de spanningsregelaar NIET in het circuit van de ontsteking, de TORS natuurlijk wel. Zou het kunnen dat er in de TORS een overspanningsbeveiliging zit?
GR Beersegek.
Op mijn quad zit er geen spanningsregelaar meer, en ook de TORS is er af gehaald. Nu zit volgens het electrisch schema de spanningsregelaar NIET in het circuit van de ontsteking, de TORS natuurlijk wel. Zou het kunnen dat er in de TORS een overspanningsbeveiliging zit?
GR Beersegek.
Nee, ik bedoel de TORS. Deze legt de onsteking aan massa indien er iets mis is met de gaskabel. Misschien dat de TORS ook spanningspieken wegneemt uit het circuit. Bij mij ontbreekt het kastje, de quad loopt goed totdat de bobine stukgaat.
Ik heb al een extra massakabel van de bobine naar het blok gemonteerd. De ontstekingsspoel is niet opnieuw gewikkeld, dus die kan niet meer spanning geven dan normaal. En toch brand steeds mijn bobine door!
Ik heb al een extra massakabel van de bobine naar het blok gemonteerd. De ontstekingsspoel is niet opnieuw gewikkeld, dus die kan niet meer spanning geven dan normaal. En toch brand steeds mijn bobine door!
-
OpticalNicolas
- Quad Expert

- Contacteer:
oplossing
Ik ben eruit wat de oorzaak is. Er zat een ander contactslot op met meerdere draden dan orgineel. Ik denk dat degene die dat contactslot geplaatst heeft in de war is geraakt door de kleurcodes. De quad werd niet uitgezet door de normale zwartwitte draad aan massa te leggen via het contact, maar door de signaaldraad van de ontsteking te onderbreken. Hierdoor krijgt het CDI geen signaal meer wanneer hij moet vonken en laat de spanning te lang op de bobine staan. Het CDI blaast daardoor de bobine op. Heb beiden vervangen omdat een CDIunit maar 40 euries kost!
Gr en bedankt voor de tips!
Gr en bedankt voor de tips!