kapotte bobine Yamaha Blaster

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
beersegek
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 jul, 2007 10:35

kapotte bobine Yamaha Blaster

Bericht door beersegek »

Ik heb een Yamaha Blaster uit 2000. Het licht etc is er van af gehaald door de vorige eigenaar. Bij mij gaat telkens de bobine kapot. Ik kan de bobines niet aangesleept krijgen. Heeft iemand een electrisch schema van zo'n machine? Hoort er een spanningsregelaartje in het circuit van de ontsteking te zitten? Zit nu niks meer. Ik vermoed dat de bobine door overspanning telkens kapot gaat.
Alvast bedankt! Groeten Maarten.
AlfA
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1783
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 08:21
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
beersegek
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 jul, 2007 10:35

Bericht door beersegek »

Ik heb de manual gedownload en bekeken. Nog bedankt hiervoor!
Op mijn quad zit er geen spanningsregelaar meer, en ook de TORS is er af gehaald. Nu zit volgens het electrisch schema de spanningsregelaar NIET in het circuit van de ontsteking, de TORS natuurlijk wel. Zou het kunnen dat er in de TORS een overspanningsbeveiliging zit?
GR Beersegek.
spoor!
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1285
Lid geworden op: do 19 okt, 2006 19:29

Bericht door spoor! »

bedoel je niet gewoon een zekering?
beersegek
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 jul, 2007 10:35

Bericht door beersegek »

Nee, ik bedoel de TORS. Deze legt de onsteking aan massa indien er iets mis is met de gaskabel. Misschien dat de TORS ook spanningspieken wegneemt uit het circuit. Bij mij ontbreekt het kastje, de quad loopt goed totdat de bobine stukgaat.
Ik heb al een extra massakabel van de bobine naar het blok gemonteerd. De ontstekingsspoel is niet opnieuw gewikkeld, dus die kan niet meer spanning geven dan normaal. En toch brand steeds mijn bobine door!
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2307
Lid geworden op: za 19 aug, 2006 17:22
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

die TORS zal het niet zijn.

zal eerder bij spanningsregelaar liggen. ofwel heb je ergens korstluiting in je circuit
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

zit er een killswitch op je blaster
en hoe is deze aangesloten
never drive faster then your angel can fly
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Een spanningsregelaar is ook geen overbodige luxe.
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

de spanings regelaar is alleen voor de lampen
deze heb je niet nodig voor het ignition systeem
never drive faster then your angel can fly
beersegek
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 jul, 2007 10:35

oplossing

Bericht door beersegek »

Ik ben eruit wat de oorzaak is. Er zat een ander contactslot op met meerdere draden dan orgineel. Ik denk dat degene die dat contactslot geplaatst heeft in de war is geraakt door de kleurcodes. De quad werd niet uitgezet door de normale zwartwitte draad aan massa te leggen via het contact, maar door de signaaldraad van de ontsteking te onderbreken. Hierdoor krijgt het CDI geen signaal meer wanneer hij moet vonken en laat de spanning te lang op de bobine staan. Het CDI blaast daardoor de bobine op. Heb beiden vervangen omdat een CDIunit maar 40 euries kost!
Gr en bedankt voor de tips!
Tony
Quadrider
Quadrider
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 22:08
Contacteer:

Bericht door Tony »

ken de weer bij ons door de straat rijden! :crosser: :crosser:
To finish first, you first have to finish
VLS KTM 560
Plaats reactie