Advies gevraagd: Raptor 700

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Hatznie
Toeschouwer
Toeschouwer

Advies gevraagd: Raptor 700

Bericht door Hatznie »

Hoi, kan iemand mij zeggen of dit normaal is?

Ik was wat aan het rond crossen in een bos. Heb op een bepaald moment toen een wegeltje ingereden die er nogal heel ruig bijlag dmv omgezaagde boomstronken, -takken, etc. Heb toen verschillende keren zo wat vast gezeten. Nooit echt doorgeduwd op mijn gas om er alsnog uit te geraken. Maw verschillende keren afgestapt om hem verduwen of weg te trekken.

Opeens begint dat lampke te branden dat hij te warm heeft. Ik dacht: ik heb dat al gehad en toen zei degene waar ik hem gekocht had dat waarschijnelijk normaal was, gewoon ergens een slecht contactje. Kzat toen nog altijd in het bos en het zag er niet naar uit dat ik daar rap ging uit geraken. Kortom terug nie echt zot gedaan en rustig geprobeerd die quad daar uit te krijgen.

Opeens begint dat daar vanonder dat zadel te roken dat het geen naam heeft. In dat potje van de koelvloeistof zie ik daar gelijk dat water borrelen dus waarschijnlijk aan het koken en precies allemaal water die vooraan uit dien motor sijpelt.
Jullie verstaan dat ik toen redelijk ben beginnen paniekeren. Had hem ondertussen afgelegd maar toen ik naar die persoon belde waar ik hem gekocht had zei em dat ik de sleutel op het contact moest laten zodat de radiator kon blijven werken dus heb ik dat toen ook gedaan.

Nadien heb ik die quad met veel trekken en sleuren samen met mijn schoonbroer uit dat bos gekregen. Eens terug op de weg heb ik heel kort geprobeerd de quad terug aan te leggen. Dat ging zonder probleem. Maar onmiddelijk terug afgelegd om geen risico's te nemen.

Volgens de persoon waar ik hem gekocht heb is dit redelijk normaal. Doordat ik teveel geprobeert heb (gas geven) zonder te bewegen zou de motor blijkbaar ergens gelost hebben ofzo, alleja ik weet het niet meer zo goed wat hij precies allemaal zei. Maar in't kort dus nie levensbedreigend voor mijn quad.

Nu mijn vraag: Is dit correct. Is em nog nie verloren. In dat geval denken jullie dat daar veel kosten zullen aan zijn?
Of was het zever en mag ik algauw een putje delven en hem begraven?

Ik had het dus graag eens van jullie geweten. Ik neem aan dat hier wel redelijk wat volk zal zitten die weet waarover ze spreken. Dus bij deze laat ik het woord aan jullie. Gelieve alleen niet teveel met mijn mizerie lachen want ik besterf het hier bijna... :cry:

Bij voorbaat dank,
Hatznie.
Sebastien
Quadracer
Quadracer

Bericht door Sebastien »

indien het een slecht binding is die uw lampje doet branden, zou ik dat onmiddelijk laten controleren (wat mij toch zou verwonderen)

maar waarschijnlijk werkt het goed aangezien je uw koelwater zag borrelen dus motor was super warm.
Je mag wel van geluk spreken dat je geen schade aan je motor hebt.
maar ik zou het allesinds laten controleren want blijkbaar wordt hij zeer vlug warm dus werkt de ventilator of iets anders mss niet.
grtz
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Hebt ge de ventilator horen op springen ?
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Hatznie
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Hatznie »

Om eerlijk te zijn ik denk van niet. Anderszijds moet ik eerlijk zijn en toegeven dat ik zelfs niet weet waar die ventilator zou moeten zitten?
Zou je dat goed moeten horen? Is dat zo'n gezoem zoals veel ventilatoren doen?
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

ventilator zit achter je radiator
en als je aan't rijden bent ga e die bijna nie horen
flyingquad
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door flyingquad »

nou niet lache met u miserie!
dat doe ik ni ma ni weten waar je radiator ventilator zit man man! :)
mss je bril is op tijd een poets beurt geven. nee is ma om te zwijnze he :wink:

dat de raptor begint te koken heb ik nog niet meegemaakt.
met de yfz wel. en zolang je radiator zen water door het koken niet alles heeft weg geblazen.
dus dat het water er bleef inzitten kan het geen kwaad hoor.
maar geef hem wel effe andere olie enz... mss effe ander koelwater erop doen die beter koelt
kan niet meer op de naam komen van het product.

nu is het zo, een motor die draait wanneer de quad stilstaat loopt WARMER dan een rijdende quad:
alleen maar omdat er geen verse lucht door je radiator komt.
het zelfde heb je wanneer de radiator dicht zit met modder enz...

met een trailtech vapor zie je dit. rijdent met deze dagen zit ik rond de 50° op de baan in het bos en znadwegen is dit rond de 70° stop ik effe en laat ik de motor draaien loopt die snel op naar de 90° (omdat er geen verse lucht door de radiator komt)
wanneer de quad terug rijdent is neemt de temperatuur meteen weer af.

maar als ik dan zou vast zitten als jij en met het gas begin te spelen zit het kookpunt 100° er niet ver af
en dan gebeurt dit. ventilator slaat wel aan maar zolang je niet rijdent bent en met het gas blijft spelen.
lost dat niets op de ventilator kan nu eenmaal niet dezelfde koeling geven.

dus olie verversen.

koel water nakijken effe de voorste kap er af stop boven aan eraf halen(zie wel dat je quad niet warm gedraait is) kijk of er nog koelwater inzit indien bij vullen of vernieuwen. met een beter product.

installeer een vapor niet om de looks maar is best wel handig bij het enduro rijden.

dat je lampje begint te branden is volkomen normaal dan! leg hem meteen stil en zet het contact terug op je hoort je ventilator wel draaien dan.
rook van onder het zadel?
zal van uit de luchtfilter bak komen? je koppeling teveel gebruikt enz? en mss opgesmoort!
fastrogeke
Quadrider
Quadrider

Bericht door fastrogeke »

hoi.kan zijn dat je ventilator niet aanspringt.dit is een kwaaltje van de eerdere 700.dit is simpel te controleren en te verhelpen.kijk maar op de volgende link:
http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=11814
http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=404

http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=408

mijn vriendin zei,de quad eruit of ik. soms mis ik haar

voor de MODS, kijk maar ff in de garage
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Is de quad trouwens nog standaard?
Of zijn er toevallig mods gedaan zonder de injectie bij te stellen?
Dan kan hij ook warmer worden dan normaal.

Bij mij is het lampje nog nooit aangesprongen en ik laat hem soms een aantal minuten stationair draaien terwijl ik mijn quadspullen aan het zoeken ben.

Toen het lampje brandde en je hem had uitgezet, begon de ventilator te draaien toen je het contact aanzette?
Dit hoor je zeer duidelijk en kun je niet missen.
Als je dat niet gehoord hebt dan is ofwel je ventilator niet juist aangesloten (losse kabel, los contact), stuk, of er is iets met de temperatuursensor aan de hand.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
DaZoe
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door DaZoe »

zou inderdaad zoals teunie zegt effe controleren of er geen defect aan je radiator is
als het dat is zijn de rest van je vragen ook opgelost :wink:

effe warm laten lopen en nadien afzetten dan luisteren ... is duidelijk te horen
~ Yamaha Raptor 2007 700cc R SpecialEdition ~
~ RIP Blaster 2003 200cc ~
Hatznie
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Hatznie »

Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn quad ondertussen binnengebracht. Ter plaatse heeft hij onmiddelijk eens de radiator gecheckt. Toen hij er wat koelvloeistof in deed liep het na 100ml al over. Dus veel was er nog niet uit. Op dat moment liep er terug wat koelvloeistof over mijn motor/begin van mijn uitlaat. Toen hij de quad eens aanzette hadden we natuurlijk net hetzelfde voor. Die witte rook met dezelfde reuk/stank.

Waarschijnelijk is dit dus hetgeen dat gisteren gebeurd is, correct me if i'm wrong: Zal wat warm beginnen lopen hebben, lampke opgesprongen. Toen zal de druk wat te hoog geworden zijn doordat al die koelvloeistof aan het koken was en is het er beginnen uitsijpelen op mijn motor waardoor ik die witte rook gekregen heb. Volgens de verkoper echt geen drama.

Het enige dat ik mij dan afvraag: dat is dan toch niet normaal dat vanaf hij het ietske te lastig krijgt al die koelvloeistof begint uit te sijpelen? Of wel?
Ik herinner mij nog dat ik eens met een kawasaki (nen 250) eens op zijn achterwielen rechtstond om een ford fiestatje uit de modder te trekken. Dat was daar ook ter plaatse staan trekken en gas geven zonder rond te rijden. En die is daar ook nie beginnen dom doen. Of is dit appelen mee peren vergelijken?

Anyway ik ben al blij dat hij niet naar de vaantjes is, want daar had ik wel het meeste schrik voor. Ik was redelijk boven mijn budget gegaan om deze quad te kunnen kopen en om hem na +- 4 weken in rook te zien opgaan... ik was er effe nie goe van.

Wat betreft de kennis over mijn quad, idd mss wat lachwekkend dat ik niet eens de ventilator niet weet zitten, maar juist daarom dat ik mij tot mensen zoals jullie wendt. Zo leert ne mens nog eens iets bij. Btw, ondertussen heb ik hem al zien zitten en weet ik dus waar em zit. Of em draait wanneer hij moet weet ik niet. Ik ga mijn reparateur voorlopig eens zijn werk laten doen en maken dat hij weer gans in orde staat.

Grtzzzzz,
Hatznie.
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door zilladude »

toch al goed dat er niets naar de vaantjes is , veel plezier nog verder
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

Welk koelwater gebruik jij eigenlijk ?
Je zegt dat het koelwater begint te borrelen, dus dan zou het ofwel 100°c (in geval van gewoon water) zijn ofwel zijn het luchtbelletjes omdat hij ergens lucht begint te trekken.
In het laatste geval zou ik de koppakking toch maar eens nakijken.
fastrogeke
Quadrider
Quadrider

Bericht door fastrogeke »

iderdaad.zoels jochnbeton al zei:kijk je koppakking maar eens na.het kan zijn dat die is doorgeslagen en dat er koelvloeistof in je verbrandingsruimte komt.dat zou de witte rook kunnen verklaren.en het borrellen in het expansiereservoir kan komen doordat er druk vannuit de verbrandingsruimte in je koelsysteem komt.dit kun je simpel testen door eens de compressie te meten.zou toch ff goed kijken wat er aan de hand is.voordat je dadelijk nog meer schade hebt.
MVG fastrogeke
http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=404

http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=408

mijn vriendin zei,de quad eruit of ik. soms mis ik haar

voor de MODS, kijk maar ff in de garage
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Een Raptor 700 is redelijk arm afgesteld vanuit de fabriek, ivm emissienormen.
Dus daarom dat hij ook eerder warm wordt wanneer hij weinig koeling krijgt door bijv. stil te blijven staan.

Belangrijk is om toch je ventilator te checken, beter nu checken dan later brokken krijgen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Plaats reactie