Elka system 3 steering stabilizer
-
- Quadrunner
- Berichten: 977
- Lid geworden op: di 25 okt, 2005 21:47
- Locatie: zuid-limburg
- Contacteer:
Elka system 3 steering stabilizer
ik heb een tijdje geleden een elka system 3 besteld en ben vandaag aan de slag gegaan om het geheel te monteren.
Eerste indruk
Wat klein! Op de foto's lijkt het een groot geheel maar in werkelijkheid is het echt maar een klein frummelig dingetje. Wat mij direct opviel wat de degelijkheid en afwerking.
De bevestigings platen zijn echt zeer degelijk en zijn van zeker 1cm dik alluminum met een mooie grijze annodisering als afwerking.
Montage
Het geheel kost ongeveer een 30min om te installeren met behulp van een zeer goede en duidelijke instructie. Je moet allereerst de voorkap demonteren waarna de bevestigings plaat op 2 plaatsen aan het frame bevestigd wordt. Met behulp van een klem om het frame en 2 bouten door 2 gaten die al in het frame aanwezig zijn. 1 klem om de stuurstang die verbonden wordt via een stangetje met 2 bailjoint erop bevestigd. En klaar is kees.
Min punt(en)
-Een nadeel aan de demper is de monage plaats. De demper zit vrij hoog (onder de lamp-unit) geplaats en is daardoor een beetje moeilijk te berijken om af te stellen.
Zelf heb ik hier gaan last van aangezien ik mijn kappen heb ingekort.
-De return to center moet afgesteld worden met een schroevendraaier (is het nu zo moeilijk om hier ook een draaiknopje op te plaatsen )
Afstelling en rijd impressie
Op elka system 3 zijn natuurlijk 3 instelmogelijkheden te vinden. High speed, lowspeed en de zogenaamde return to center afstelling.
Na de quad van de voorkant geheft te hebben om te controleren of alles naar behoren functioneerd ben ik er op uitgegegaan. Op de normale weg is de demper eigenlijk niet voelbaar. MAAR zodra je het off-road parcours opzoekt met vele lostigende stronken en uitgesleten groeven door het water DAN weet je niet wat je beleefd!
Bij hoge snelheden over deze opstakels zorgen de low-speed en return to center instelling er voor dat je je richting blijft behouden. Wanneer er dan een een flinke groef is waar je in terecht komt zorgt de high-speed ervoor dat het stuur een licht (langzaam) stootje krijgt en de quad vervolgens weer zijn weg vervolgd.
Al met al ben ik er super tevreden over, en vind het een van betere aankopen die ik heb gedaan.
Prijs
De prijs is niet mis en zal met transport en invoerrechten op een €450 uit komen. Ik vind het de prijs wel dubbel en dik waard zeker in vergelijking met een denton of pep demper.
The pictures
Eerste indruk
Wat klein! Op de foto's lijkt het een groot geheel maar in werkelijkheid is het echt maar een klein frummelig dingetje. Wat mij direct opviel wat de degelijkheid en afwerking.
De bevestigings platen zijn echt zeer degelijk en zijn van zeker 1cm dik alluminum met een mooie grijze annodisering als afwerking.
Montage
Het geheel kost ongeveer een 30min om te installeren met behulp van een zeer goede en duidelijke instructie. Je moet allereerst de voorkap demonteren waarna de bevestigings plaat op 2 plaatsen aan het frame bevestigd wordt. Met behulp van een klem om het frame en 2 bouten door 2 gaten die al in het frame aanwezig zijn. 1 klem om de stuurstang die verbonden wordt via een stangetje met 2 bailjoint erop bevestigd. En klaar is kees.
Min punt(en)
-Een nadeel aan de demper is de monage plaats. De demper zit vrij hoog (onder de lamp-unit) geplaats en is daardoor een beetje moeilijk te berijken om af te stellen.
Zelf heb ik hier gaan last van aangezien ik mijn kappen heb ingekort.
-De return to center moet afgesteld worden met een schroevendraaier (is het nu zo moeilijk om hier ook een draaiknopje op te plaatsen )
Afstelling en rijd impressie
Op elka system 3 zijn natuurlijk 3 instelmogelijkheden te vinden. High speed, lowspeed en de zogenaamde return to center afstelling.
Na de quad van de voorkant geheft te hebben om te controleren of alles naar behoren functioneerd ben ik er op uitgegegaan. Op de normale weg is de demper eigenlijk niet voelbaar. MAAR zodra je het off-road parcours opzoekt met vele lostigende stronken en uitgesleten groeven door het water DAN weet je niet wat je beleefd!
Bij hoge snelheden over deze opstakels zorgen de low-speed en return to center instelling er voor dat je je richting blijft behouden. Wanneer er dan een een flinke groef is waar je in terecht komt zorgt de high-speed ervoor dat het stuur een licht (langzaam) stootje krijgt en de quad vervolgens weer zijn weg vervolgd.
Al met al ben ik er super tevreden over, en vind het een van betere aankopen die ik heb gedaan.
Prijs
De prijs is niet mis en zal met transport en invoerrechten op een €450 uit komen. Ik vind het de prijs wel dubbel en dik waard zeker in vergelijking met een denton of pep demper.
The pictures
Laatst gewijzigd door Twan #33 op ma 10 dec, 2007 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
- Locatie: tienen, belgie
ziet er nice uit
banshee power !
http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Iemand de versie 5 al getest met nog meer instelmogelijkheden ?
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadracer
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 10 nov, 2004 20:11
- Locatie: atvland
-
- Quadrunner
- Berichten: 564
- Lid geworden op: ma 29 aug, 2005 17:44
- Locatie: Meulebeke
- Contacteer:
Dutje, gelieve met de E-ATV géén bert te raken om de stuurdemper te laten werken...
Christophe, er was een boutje losgekomen van het verbindingsstangetje, met de stuurdemper op zich scheelt er niets.
No Limit, heb systeem 5 al verkocht en schijnt heel goed te zijn.
Christophe, er was een boutje losgekomen van het verbindingsstangetje, met de stuurdemper op zich scheelt er niets.
No Limit, heb systeem 5 al verkocht en schijnt heel goed te zijn.
Bert's Racing Shop (http://www.bertmat.be/shop" onclick="window.open(this.href);return false;), dé one stop shop voor alle quadrijders! Van Achterassen tot Zadelhoezen.
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Heeft E-atv standaard geen stuurdemper ?Dutje#82 schreef:we rijden met de zelfde op de E-atv en die is echt heel goed, stuurt soepel je voelt nx, tot je een put of bert raakt en dempt hij ! heerlijk
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrunner
- Berichten: 564
- Lid geworden op: ma 29 aug, 2005 17:44
- Locatie: Meulebeke
- Contacteer:
No Limit, neen, standaard geen stuurdemper, voor baangebruik en/of enduro staan de fusees zodanig dat je zonder kan. MX en endurance is uiteraard een ander verhaal qua setup. Kan ook een voordeel zijn dat de klant een demper naar eigen keuze kan monteren.
Sharky, m'n E-ATV staat nog steeds ter beschikking voor testritten. We kunnen gerust eens afspreken met enkele geïnteresseerden op parcours naar keuze.
Sharky, m'n E-ATV staat nog steeds ter beschikking voor testritten. We kunnen gerust eens afspreken met enkele geïnteresseerden op parcours naar keuze.
Bert's Racing Shop (http://www.bertmat.be/shop" onclick="window.open(this.href);return false;), dé one stop shop voor alle quadrijders! Van Achterassen tot Zadelhoezen.