kettingspanning
als je de ketting beetpakt achterop het achtertandwiel en je kunt hem meer dan de helft van de tanden trekken is ie versleten, de rek is tegen het maximale aan! als de ketting breekt bij volgas in 3 versn. en hij schiet dubbel tussen je voortandwiel, heb je absoluut schade aan je carter/koppelingsas en onstekingsdeksel.
succes,
mark
motocross kettingen van goede kwaliteit zijn voorgerekt en hebben minder naspannen nodig.
overigens zijn wheelies en veel kettingvet "killers" voor kettingen.
500 cc motoren ook trouwens.
succes,
mark
motocross kettingen van goede kwaliteit zijn voorgerekt en hebben minder naspannen nodig.
overigens zijn wheelies en veel kettingvet "killers" voor kettingen.
500 cc motoren ook trouwens.
nou, eigenlijk niet, is onze ervaring.
voordeel van vet en olie is goede smering, maar het trekt zoveel vuil als zand aan, en dat slijt een ketting als een jekko!
Ronnieb en ik rijden de laatste tijd met droge ketting als probeersel en we hoeven minder te spannen.
en op onze tandwielen komt "wat" meer dan 20 pk's te staan.
mark
voordeel van vet en olie is goede smering, maar het trekt zoveel vuil als zand aan, en dat slijt een ketting als een jekko!
Ronnieb en ik rijden de laatste tijd met droge ketting als probeersel en we hoeven minder te spannen.
en op onze tandwielen komt "wat" meer dan 20 pk's te staan.
mark
Mijn ketting was niet heel erg vettig toen ik m'n quad kocht en ik heb er ook nooit meer olie op gesmeerd. Ik had er bij m'n brommer ook altijd allemaal vieze troep aan hangen. Allemaal vettig zand en grond. Vandaar dat ik het ook niet meer doe. Maar er beginnen zich wel kleine roestplekjes op m'n ketting voor te doen.
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
Wd 40 smeert en is droog anders grafietpoeder gebruiken dan smeer je toch en plakt er geen zand aan je ketting Ik doe meestal na het afspuiten ff wd40 op de ketting en andere roestgevoelige delen ben je weer klaar
Dat het niet de slimste manier is weet ik ook wel maar als je een nieuwe ketting hebt moet je em ook zo inkorten. En Al laatste redmiddel kan het best.
Je hebt inderdaad schade van je ketting als ie breekt een kennis van mij heeft zelfs zijn enkel verbrijzeld op de motor toen zijn ketting brak en bij mij is er een keer een hoekje van mijn carter gebroken toen ie er alleen achter afliep en dubbel klapte op de speling die daardoor ontstond.
dus tart het lot niet. E ninvesteer tijdig in een nieuwe zeg ik.
Dat het niet de slimste manier is weet ik ook wel maar als je een nieuwe ketting hebt moet je em ook zo inkorten. En Al laatste redmiddel kan het best.
Je hebt inderdaad schade van je ketting als ie breekt een kennis van mij heeft zelfs zijn enkel verbrijzeld op de motor toen zijn ketting brak en bij mij is er een keer een hoekje van mijn carter gebroken toen ie er alleen achter afliep en dubbel klapte op de speling die daardoor ontstond.
dus tart het lot niet. E ninvesteer tijdig in een nieuwe zeg ik.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
Als een ketting knapt, dan kan 'ie inderdaad je carter te barsten slaan. Lijkt me dan toch beter om tijdig in een nieuwe te investeren. Dan vallen de kosten een stuk lager uit.
Ik gebruik sinds een jaar een speciale kettingspray. Dat is een soort spuitwas (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) dat zich echt aan je ketting hecht. Hierdoor word er geen vet meer alle kanten opgeslingerd. Vuil hecht ook niet meer aan m'n ketting. Het kost wat meer, maar het smeert super en scheelt je ook poetswerk.
Ik gebruik sinds een jaar een speciale kettingspray. Dat is een soort spuitwas (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) dat zich echt aan je ketting hecht. Hierdoor word er geen vet meer alle kanten opgeslingerd. Vuil hecht ook niet meer aan m'n ketting. Het kost wat meer, maar het smeert super en scheelt je ook poetswerk.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
wanneer je alleen hardpack rijdt en gras etc. is smeren ok!
wij rijden voornamelijk zandbanen.
uit eigen ervaring is gebleken dat wanneer ik de ketting gesmeerd had voor het rijden, de ketting meer is gaan hangen na de rit. (spannen dus!)
zand en stof kleven aan de ketting met versnelde slijtage tot gevolg.
we rijden nu al een tijdje met een "droge"ketting en nu heeft de ketting nauwelijks naspanning nodig.
na het rijden met een staalborstel de tandwielen schoonmaken en klaar.
mark
wij rijden voornamelijk zandbanen.
uit eigen ervaring is gebleken dat wanneer ik de ketting gesmeerd had voor het rijden, de ketting meer is gaan hangen na de rit. (spannen dus!)
zand en stof kleven aan de ketting met versnelde slijtage tot gevolg.
we rijden nu al een tijdje met een "droge"ketting en nu heeft de ketting nauwelijks naspanning nodig.
na het rijden met een staalborstel de tandwielen schoonmaken en klaar.
mark
Hoi Daan,
probeer het zelf maar eens, ketting smeren wanneer je eens keer flink gaat "mx en" (crossen) en kijk maar naar de spanning van de ketting aan het eind van de dag.
volgende keer ketting niet vetten,(eventueel overtollig vet verwijderen) en nu hetzelfde "ritje"doen. je zult zien dat hij minder doorhangt dan de vorige keer.
ik rijd zelf een opgevoerde Yamaha blaster met een regina gold ketting (geen o-ring) mx versie. die zijn voorgerekt en van een betere staalsoort dan gewone o-ring kettingen.
behoorlijk tevreden.
mark
probeer het zelf maar eens, ketting smeren wanneer je eens keer flink gaat "mx en" (crossen) en kijk maar naar de spanning van de ketting aan het eind van de dag.
volgende keer ketting niet vetten,(eventueel overtollig vet verwijderen) en nu hetzelfde "ritje"doen. je zult zien dat hij minder doorhangt dan de vorige keer.
ik rijd zelf een opgevoerde Yamaha blaster met een regina gold ketting (geen o-ring) mx versie. die zijn voorgerekt en van een betere staalsoort dan gewone o-ring kettingen.
behoorlijk tevreden.
mark
mark en ronnieb, zouden jullie foto's kunnen posten op mij site?
jullie moeten dan ff lid worden, maar dat is 2seconden! als jullie dat willen doen aub, ik zou jullie blasters wel willen zien!!!
http://www.quadlife.tk dan afbeeldingen en dan nieuw album maken en dan weet je het wel...
jullie moeten dan ff lid worden, maar dat is 2seconden! als jullie dat willen doen aub, ik zou jullie blasters wel willen zien!!!
http://www.quadlife.tk dan afbeeldingen en dan nieuw album maken en dan weet je het wel...
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us