olie bijvullen/ verversen
-
- Toeschouwer
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 17 feb, 2008 16:48
- Locatie: Ronse ( Oost Vlaanderen )
- Contacteer:
Ik snap eigenlijk niet goed waarom de olie bij een quad om de 1000km moet vervangen worden.
Bij een auto is dat gem. om de 15000 km.
Of zijn de km langer bij een quad ?
Volgens mij niks anders dan om de garagist zijn winkel draaiende te houden.
Olie kan niet na 1000 km versleten zijn.
Bij een auto is dat gem. om de 15000 km.
Of zijn de km langer bij een quad ?
Volgens mij niks anders dan om de garagist zijn winkel draaiende te houden.
Olie kan niet na 1000 km versleten zijn.
Mijn website ? [ www.lievenlens.be ]
-
- Quadrunner
- Berichten: 518
- Lid geworden op: zo 06 mei, 2007 11:11
- Locatie: Maascoast Belgium
-
- Toeschouwer
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 17 feb, 2008 16:48
- Locatie: Ronse ( Oost Vlaanderen )
- Contacteer:
Een piston vervangen na 60 a 100 rijuren ?JohnBeton schreef:tja, waarom wordt bij een quad de piston vervangen naar 60 tot 100 rijuren (of meer, afhankelijk van model) en bij een auto zo goed als nooit...
Waarschijnlijk heb je het over 2 taktmotoren/quad's waar ze wedstrijden mee rijden ...
Want ik kan me niet inbeelden dat bij gewone 4 takt motoren de piston moet vervangen worden na 2500 km ( bv...25 km/per uur X 100 rijuur = 2500 km)... Dan moest ik al 2 pistons hebben met mijn quad !
Mijn website ? [ www.lievenlens.be ]
-
- Quadrunner
- Berichten: 518
- Lid geworden op: zo 06 mei, 2007 11:11
- Locatie: Maascoast Belgium
-
- Quad Expert
- Berichten: 2307
- Lid geworden op: za 19 aug, 2006 17:22
- Locatie: Aalst
- Contacteer:
-
- Quadrunner
- Berichten: 518
- Lid geworden op: zo 06 mei, 2007 11:11
- Locatie: Maascoast Belgium
-
- Quad Expert
- Berichten: 2209
- Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
- Locatie: ternat
- Contacteer:
zoals optical al aanhaalde: bij motoren en quads draait de koppeling en boit mee in dezelfde olie. bij autos is dit niet het geval (en sommige motoren ook niet) ook draait zo een 1 of 2cilindertje heel wat meer toeren als een auto. en zit alles heel wat fijner ineen dan een auto. In motorolie voor een motoblok zitten ook een heleboel additieven onderandere voor de koppeling en voor de boit waardoor de olie sneller zijn smeer-of andere eigenschappen verliest.
pistons worden ook afhankelijk van type tot type meer veranderd, zeker in vergelijking met een auto. en daar is maar 1reden voor, het toerental en het feit dat de meeste blokjes hoogtoerige 1cilinders zijn.
2takt en 4takt liggen tegenwoordig qua onderhoud niet ver van elkaar, ik in men 2taktje steek om de 100u een zuiger terwijl die van een yamaha yfz ook omtrend die draaiuren moet veranderd worden. daarbij komen dan nog eens kleppen stellen en distributie...
hoop hiermee toch een en ander opgeklaard te hebben.
greetz
pistons worden ook afhankelijk van type tot type meer veranderd, zeker in vergelijking met een auto. en daar is maar 1reden voor, het toerental en het feit dat de meeste blokjes hoogtoerige 1cilinders zijn.
2takt en 4takt liggen tegenwoordig qua onderhoud niet ver van elkaar, ik in men 2taktje steek om de 100u een zuiger terwijl die van een yamaha yfz ook omtrend die draaiuren moet veranderd worden. daarbij komen dan nog eens kleppen stellen en distributie...
hoop hiermee toch een en ander opgeklaard te hebben.
greetz
-
- Quadrunner
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43