Blok gaat niet dicht.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Blok gaat niet dicht.

Bericht door luukblaster »

Hallo,

Ik heb laatst het blok van mijn blaster gesplit omdat de zuiger was gebroken en alle stukjes in het blok lagen. Ik heb het blok nu helemaal schoon gemaakt van binnen en alle stukjes eruit gehaald. Maar nu is het probleem dat als ik de twee carterhelften weer naar elkaar toe wil brengen er een spleet tussen blijft zitten net of er een as niet in wil. Wie heeft dit probleem ook gehad of weet waarom hij niet dicht gaat. Hier zijn nog een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Re: Blok gaat niet dicht.

Bericht door epix no-fear »

heb je hem in z'n neutraal staan?
als je schakelklok in z'n versnelling staat krijg je hem never te nooit dicht!
CustomCoatingsHelvoirt
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Ik had hem in de 2 staan ik ga meteen proberen thanks.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Re: Blok gaat niet dicht.

Bericht door Robby »

epix no-fear schreef:heb je hem in z'n neutraal staan?
als je schakelklok in z'n versnelling staat krijg je hem never te nooit dicht!
je blok mag in versnelling staan als je hem toedoet, maakt geen bal uit...
maar @luukblaster, je blok gaat steeds spannen,je moet natuurlijk uitmaken wat een natuurlijke spanning is of een abnormale spanning.
normaal gezien spant je blok op zen stelpennen en op de krukas, een rubberen hamer zou hier vlot moeten overgaan, tenzij je echt ergens ijzer op ijzer zit. chek of je drijfstang bevoorbeeld niet tussen je carterhelften zit.
ik zie ook dat je koppelingklok enzo nog gemoneerd zit... is niet de natuurlijke wijze om je blok te splijten.
leg je buitenkant van je carter op houten blokken,zodat geen enkele as de onderkant van je bank raakt en probeer hem dan in te tikken met rubberen hamer. eventueel kan je er enkele vijzen indraaien en je blok toespannen, nadat het toe is wel zien dat alles vlot werkt, alle vitessen en of je krukas vlot rondraait.
geef ook met je rubberen hamer een goede slag op beide kanten van de krukas. dan zet deze zich goed.
vergeet ook geen vloeibare dichting tussen je blok te doen..
greetz
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Ik heb hem in de neutraal gezet (ging erg moeilijk), maar hij gaat geen milimeter verder dicht. Nog iemand andere ideeën.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

luukblaster schreef:Ik heb hem in de neutraal gezet (ging erg moeilijk), maar hij gaat geen milimeter verder dicht. Nog iemand andere ideeën.
chek mijnen uitleg,we hebben samen gepost :)
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

@Robby Ik heb je verhaal aandachtig zitten lezen maar wat bedoel je met spannen.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

spannen:komen vast te zitten maar nog wel verderglijden
doe zoals ik zegleg je motor op houten blokken met koppeling naar beneden,zorg dat geen enkele as en je koppeling ergens iets raakt,enkel je carter mag steunen. dan pak je de uitgande as van je tandwiel vast en zie dat alles vlot rond draait. pak je krukas vast en probeer hetzelfde,spuit kruipolie of vloeibaar vet op je tandwielen van je boit en probeer hem eens door de vitessen te laten gaan. dit moet zeer soepel verlopen (eventueel haal je je carterhelft er nogmaals af en chek je alles) vergeet geen vloeibare pakking op te doen en dan schuif je terug je carterhelft er op en moet alles vlot gaan tot de stelpennen. en de krukas. dan met rubberen hamer zou je alles moeten zo goed als dicht kloppen (blijft steeds 1mm ofzo openstaan)
dan vijzen erin,een goeie slag op beide einden van de krukas en alles overlopen dat het vlot gaat.

maar eerlijk gezegd zie ik het niet goedkomen,je schakelas zit er nog in en de veer op de schakelwals ook zou ik denken en deze zouden de schakelwals eens kunnen scheefduwen waardoor jijn je blok nu niet ineen krijgt. normale wijze is dat je eerst koppeling en dergelijke uitbouw en heel die kant leegvijst voor je begint te splitsen.
greetz
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Ja maar ik heb hem dus wel dicht gehad. Maar toen moesten er nog 2 tandwielen en een bus op de krukas. Toen had ik dus geen zin de koppelin weer te gaan verwijderen en ik dacht ik draai het blok los. Maar toen ging hij niet meer dicht.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

haja zie het,die moeten er 1st op en dan pas de koppeling... en je had gedacht ff blok openen en tandwielen er tussen schuiven...
dat wordt herbeginnen maat, want op die 2 tandwielen staan trouwes merktekens voor je balansas goed te zetten...
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

ohja natuurlijk :idea: maar ik was net weer even aan het prutsen en toen zag ik dat de schakelwals er niet in ging en daarom niet verder dicht ging.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

zorg wel dat die balansas op zen plek zit,anders gaat de boel daveren.
luukblaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Ok maar hoe kan ik het koppelingshuis het beste tegenhouden en losmaken. De vorige keer kreeg ik hem zo los maar dat gaat nu niet meer.
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

heb je nog oude koppelingsplaten liggen die niet meer gebruikt worden ?
Anders pak je een stuk of 2 kurken platen en 2 ijzeren platen en die lijn je mooi uit
dan boor je daar 2 gaatjes in en daar draai je een boutje en moertje door

Als die dan even installeert in je koppeling, dan blijft je binnen en buitenhuis mooi vast zitten :)

Heb ik zo ook gedaan voor de lt500 met oude platen van de lt250 :)

Wat je eventueel kan doen als de carters niet dicht willen en hij zou te fel spannen op de krukas, dat is de binnenring van de krukas lager een beetje verwarmen, maar oppassen met je dichting dat je die niet beschadigd.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

normaal heb je een speciale sleutel die rond je koppeling pakt, maar als je zo een sleutel hebt waarmee je een oliefilter loszet met een riem,die gaat er ook net rond. dan kan je hem ook tegenhouden.
Plaats reactie