Blaster motorprobleem!
maar wat dan ook, ik hoop dat het niet te erg is, ik ken niks van dit soort dinge, ik heb nog een werkplaatshandboek voor een blaster liggen, van clymer... contacteer me maar als je intresse hebt... jij kan het beter gebruiken als ik
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
wat ik bedoel met van rijker naar armer is het volgende:
na montage van carburatieonderdelen
(andere carb, andere naald, andere naaldschacht (needle jet) ander type filter, outerwear, wel geen airboxdeksel, etc.etc.)
of van uitlaatdelen,
(andere expansie, andere stinger, dikkere of dunnere buis, etc.etc)
het verstandig is een rijkere (lees grotere doorgang/grotere maat) sproeier te monteren en dmv "plug chops" armer te gaan sproeieren tot de gewenste afstelling bereikt wordt.
vergeet niet je luchtschroef (stationair sproeier) ook eventueel te verstellen
(schroef aan filterkant van de gasschuif betekent inschroeven een rijker mengsel en indien de schroef aan cylinderkant zit werkt het andersom)
indien er in zand gecrosst gaat worden is het aan te bevelen 1 maatje grotere sproeier te monteren dan op hardpack ondergrond.
dit ivm verlies van koeling vanwege meer wielspin en geringere snelheid in verhouding tot wielrotatie.(dus wielspin) (hoogdravend materiaal oei !!)
wat je ook kunt doen indien je op zand gaat crossen is iets schraler op de brandstof mengverhouding dus ipv 1:35 normaal naar 1: 40 dit geeft een wat koeler resultaat omdat de motor ook door de verdampte brandstof gekoeld wordt (klein gedeelte maar wel belangrijk).
dit soort problematiek is bij ons wekelijks aan de orde omdat hier veel verwarring over bestaat.
zelf heb ik bij diverse carburateurs (mikuni en keihin) van buitenaf verstelbare hoofdsproeiers gemaakt (superhandig).
zelf rijdt ik Castrol TTS 1:28 (98 oktaan) met 7 cc wynns octane boost per liter brandstof.(dit is zeer sterk afhankelijk van type motor, dus niet zomaar nadoen)
let op!!! de octane boost geeft niet echt meer vermogen, maar stabilisteert het schommelende oktaangehalte van moderne benzines en maakt bougielezen zeer eenvoudig.
je kunt ook bijvoorbeeld Howell racing fuel gebruiken maar dat is bijna onbetaalbaar. (bovenstaande werkt ook zeer goed)
succes,
mark
na montage van carburatieonderdelen
(andere carb, andere naald, andere naaldschacht (needle jet) ander type filter, outerwear, wel geen airboxdeksel, etc.etc.)
of van uitlaatdelen,
(andere expansie, andere stinger, dikkere of dunnere buis, etc.etc)
het verstandig is een rijkere (lees grotere doorgang/grotere maat) sproeier te monteren en dmv "plug chops" armer te gaan sproeieren tot de gewenste afstelling bereikt wordt.
vergeet niet je luchtschroef (stationair sproeier) ook eventueel te verstellen
(schroef aan filterkant van de gasschuif betekent inschroeven een rijker mengsel en indien de schroef aan cylinderkant zit werkt het andersom)
indien er in zand gecrosst gaat worden is het aan te bevelen 1 maatje grotere sproeier te monteren dan op hardpack ondergrond.
dit ivm verlies van koeling vanwege meer wielspin en geringere snelheid in verhouding tot wielrotatie.(dus wielspin) (hoogdravend materiaal oei !!)
wat je ook kunt doen indien je op zand gaat crossen is iets schraler op de brandstof mengverhouding dus ipv 1:35 normaal naar 1: 40 dit geeft een wat koeler resultaat omdat de motor ook door de verdampte brandstof gekoeld wordt (klein gedeelte maar wel belangrijk).
dit soort problematiek is bij ons wekelijks aan de orde omdat hier veel verwarring over bestaat.
zelf heb ik bij diverse carburateurs (mikuni en keihin) van buitenaf verstelbare hoofdsproeiers gemaakt (superhandig).
zelf rijdt ik Castrol TTS 1:28 (98 oktaan) met 7 cc wynns octane boost per liter brandstof.(dit is zeer sterk afhankelijk van type motor, dus niet zomaar nadoen)
let op!!! de octane boost geeft niet echt meer vermogen, maar stabilisteert het schommelende oktaangehalte van moderne benzines en maakt bougielezen zeer eenvoudig.
je kunt ook bijvoorbeeld Howell racing fuel gebruiken maar dat is bijna onbetaalbaar. (bovenstaande werkt ook zeer goed)
succes,
mark
Bedoel je de 'dial-a-jet' van Thunder Products?mark schreef: zelf heb ik bij diverse carburateurs (mikuni en keihin) van buitenaf verstelbare hoofdsproeiers gemaakt (superhandig).
Een sproeier een maatje groter voor koeling; geld dat niet alleen voor luchtgekoeld?
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Lijkt me inderdaad alleen nuttig voor luchtgekoelde motoren.
Enne die dial-a-jet is geloof ik een mainjet die ietwat variabel is en zichzelf zo automatisch bijstelt afhankelijk van omstandigheden. Maar dit is enkel een fine-tune middel, compenseerde dacht ik maar voor 3maatjes ofzo.
Een aan de buitenkant verstelbare sproeier, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Heb je daar wat meer info over?
Enne die dial-a-jet is geloof ik een mainjet die ietwat variabel is en zichzelf zo automatisch bijstelt afhankelijk van omstandigheden. Maar dit is enkel een fine-tune middel, compenseerde dacht ik maar voor 3maatjes ofzo.
Een aan de buitenkant verstelbare sproeier, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Heb je daar wat meer info over?
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
dial a jet ? nooit van gehoord.
je maakt een verstelbare naald die je dmv een doorvoer met inwendigdraad (m4 of zo) in een uitgeboorde (1.9 mm) sproeier kunt draaien, net zoals Bing carburateurs dat vroeger hadden, je sluit zo op deze manier langzaam de benzine toevoer af.
plugchop....te rijk een beetje indraaien tot gewenste resultaat wordt bereikt.
2 takt/ 4 takt/ luchtgekoeld /vloeistofgekoeld/ hoe meer benzine ze krijgen des te rijker ("vetter") en koeler ze worden, wat weer vermogensverlies met zich meebrengt....... het leven is niet eenvoudig.
tsja cylinder eraf etc., ik doe het bijna met mijn ogen dicht, maar waar te beginnen ?
verwijder tank/carburateur
verwijder uitlaatsysteem
draai cyl. kop bouten in een kriskras patroon los
verwijder kop en pakking
verwijder kriskras de 4 cyl bouten waar ook je koppeling aan vast zit
trek de cyl naar boven maar laat de zuiger erin totdat je een doek om de drijfstang hebt gedaan, dit voorkomt dat eventueel losse onderdelen (stuk veer of circlip) in de motor vallen.
verwijder de cylinder.
alles reinigen ook je blok en voetpakking resten, controleer de cyl wand op groeven op onregelmatigheden.
indien ok even inoliën indien niet ok hoor ik het wel
vervang de zuiger en smallend (top) lager je bent nu toch in de gelegenheid
opbouwen
doe een circlip in de zuiger aan de kant waar je de pistonpen NIET in gaat steken.
olie het toplagertje met mengolie en in plaats in drijfstang
monteer zuiger (met de pijl richting de voorkant van het blok )en pistonpen met circlip. klein beetje olie op de zuiger en veren
smeer de voetpakking aan beide zijden in met vet en leg op het blok
monteer cylinder waarbij je op moet lettendat de zuigerveren niet "happen" in een poort
oude koppakking uitgloeien en heel dun insmeren met kopervet
cylindermoeren met 2.2 kgs vast zetten (speciale sleutel voor nodig icm momentsleutel)
cyl kop monteren kriskras patroon bouten op 2.7 kgs zetten
indien mogelijk druktest uitvoeren
rest afmonteren, uitlaat, tank etc
er kan zich nog vanalles voordoen let dus op en neem de tijd!!
tip: duw een nieuwe zuigerveer in de cyl en duw deze met de zuigerkop 2 cm naar binnen, meet nu de opening van de zuigerveer en vergelijk met de andere, degene met de kleinste opening bovenin de zuiger steken.
(indien deze op een of andere manier niet passen in de zuiger, dan maar in de andere groef)
maten en derg. moet je controleren maar dit is zo'n beetje grofweg wat er moet gebeuren.
plus nu je de cyl open hebt kun je hem meteen wat opleuken dmv wat poortwerk!!!!
succes
mark
je maakt een verstelbare naald die je dmv een doorvoer met inwendigdraad (m4 of zo) in een uitgeboorde (1.9 mm) sproeier kunt draaien, net zoals Bing carburateurs dat vroeger hadden, je sluit zo op deze manier langzaam de benzine toevoer af.
plugchop....te rijk een beetje indraaien tot gewenste resultaat wordt bereikt.
2 takt/ 4 takt/ luchtgekoeld /vloeistofgekoeld/ hoe meer benzine ze krijgen des te rijker ("vetter") en koeler ze worden, wat weer vermogensverlies met zich meebrengt....... het leven is niet eenvoudig.
tsja cylinder eraf etc., ik doe het bijna met mijn ogen dicht, maar waar te beginnen ?
verwijder tank/carburateur
verwijder uitlaatsysteem
draai cyl. kop bouten in een kriskras patroon los
verwijder kop en pakking
verwijder kriskras de 4 cyl bouten waar ook je koppeling aan vast zit
trek de cyl naar boven maar laat de zuiger erin totdat je een doek om de drijfstang hebt gedaan, dit voorkomt dat eventueel losse onderdelen (stuk veer of circlip) in de motor vallen.
verwijder de cylinder.
alles reinigen ook je blok en voetpakking resten, controleer de cyl wand op groeven op onregelmatigheden.
indien ok even inoliën indien niet ok hoor ik het wel
vervang de zuiger en smallend (top) lager je bent nu toch in de gelegenheid
opbouwen
doe een circlip in de zuiger aan de kant waar je de pistonpen NIET in gaat steken.
olie het toplagertje met mengolie en in plaats in drijfstang
monteer zuiger (met de pijl richting de voorkant van het blok )en pistonpen met circlip. klein beetje olie op de zuiger en veren
smeer de voetpakking aan beide zijden in met vet en leg op het blok
monteer cylinder waarbij je op moet lettendat de zuigerveren niet "happen" in een poort
oude koppakking uitgloeien en heel dun insmeren met kopervet
cylindermoeren met 2.2 kgs vast zetten (speciale sleutel voor nodig icm momentsleutel)
cyl kop monteren kriskras patroon bouten op 2.7 kgs zetten
indien mogelijk druktest uitvoeren
rest afmonteren, uitlaat, tank etc
er kan zich nog vanalles voordoen let dus op en neem de tijd!!
tip: duw een nieuwe zuigerveer in de cyl en duw deze met de zuigerkop 2 cm naar binnen, meet nu de opening van de zuigerveer en vergelijk met de andere, degene met de kleinste opening bovenin de zuiger steken.
(indien deze op een of andere manier niet passen in de zuiger, dan maar in de andere groef)
maten en derg. moet je controleren maar dit is zo'n beetje grofweg wat er moet gebeuren.
plus nu je de cyl open hebt kun je hem meteen wat opleuken dmv wat poortwerk!!!!
succes
mark
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
Op mij komt het over alsof jij denkt dat we allemaal maar wat aankloten. Maar misschien heb ik dat wel mis....
Er is niks mis met info geven. Dat zorgt er voor dat een forum leeft. Maar ik blijf wel graag het gevoel houden dat ik in m'n waarde gelaten word.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je bijdrage maar via een forum kan het soms anders dan bedoeld overkomen (voornamelijk wanwege het feit dat emoties 'missen').
Er is niks mis met info geven. Dat zorgt er voor dat een forum leeft. Maar ik blijf wel graag het gevoel houden dat ik in m'n waarde gelaten word.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je bijdrage maar via een forum kan het soms anders dan bedoeld overkomen (voornamelijk wanwege het feit dat emoties 'missen').
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.