dial a jet ? nooit van gehoord.
je maakt een verstelbare naald die je dmv een doorvoer met inwendigdraad (m4 of zo) in een uitgeboorde (1.9 mm) sproeier kunt draaien, net zoals Bing carburateurs dat vroeger hadden, je sluit zo op deze manier langzaam de benzine toevoer af.
plugchop....te rijk een beetje indraaien tot gewenste resultaat wordt bereikt.
2 takt/ 4 takt/ luchtgekoeld /vloeistofgekoeld/ hoe meer benzine ze krijgen des te rijker ("vetter") en koeler ze worden, wat weer vermogensverlies met zich meebrengt....... het leven is niet eenvoudig.
tsja cylinder eraf etc., ik doe het bijna met mijn ogen dicht, maar waar te beginnen ?
verwijder tank/carburateur
verwijder uitlaatsysteem
draai cyl. kop bouten in een kriskras patroon los
verwijder kop en pakking
verwijder kriskras de 4 cyl bouten waar ook je koppeling aan vast zit
trek de cyl naar boven maar laat de zuiger erin totdat je een doek om de drijfstang hebt gedaan, dit voorkomt dat eventueel losse onderdelen (stuk veer of circlip) in de motor vallen.
verwijder de cylinder.
alles reinigen ook je blok en voetpakking resten, controleer de cyl wand op groeven op onregelmatigheden.
indien ok even inoliën indien niet ok hoor ik het wel
vervang de zuiger en smallend (top) lager je bent nu toch in de gelegenheid
opbouwen
doe een circlip in de zuiger aan de kant waar je de pistonpen NIET in gaat steken.
olie het toplagertje met mengolie en in plaats in drijfstang
monteer zuiger (met de pijl richting de voorkant van het blok )en pistonpen met circlip. klein beetje olie op de zuiger en veren
smeer de voetpakking aan beide zijden in met vet en leg op het blok
monteer cylinder waarbij je op moet lettendat de zuigerveren niet "happen" in een poort
oude koppakking uitgloeien en heel dun insmeren met kopervet
cylindermoeren met 2.2 kgs vast zetten (speciale sleutel voor nodig icm momentsleutel)
cyl kop monteren kriskras patroon bouten op 2.7 kgs zetten
indien mogelijk druktest uitvoeren
rest afmonteren, uitlaat, tank etc
er kan zich nog vanalles voordoen let dus op en neem de tijd!!
tip: duw een nieuwe zuigerveer in de cyl en duw deze met de zuigerkop 2 cm naar binnen, meet nu de opening van de zuigerveer en vergelijk met de andere, degene met de kleinste opening bovenin de zuiger steken.
(indien deze op een of andere manier niet passen in de zuiger, dan maar in de andere groef)
maten en derg. moet je controleren maar dit is zo'n beetje grofweg wat er moet gebeuren.
plus nu je de cyl open hebt kun je hem meteen wat opleuken dmv wat poortwerk!!!!
succes
mark
![Heel Blij :D](./images/smilies/icon_lach.gif)