Bashan start probleem

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bashan start probleem

Bericht door rogier16 »

Hallo allemaal.

Ik heb een probleem met mijn Bashan 200S-7
Ik heb hem ongeveer 3 weekjes stil laten staan en vandaag wou ik hem weer starten.
En omdat de accu zo nu en dan leeg loopt heb ik hem eerst een halve dag aan de oplader gelegd en vervolgens hem gestart. Maar ik heb eerst een poosje moeten wachten voordat hij aan sloeg. En toen hij liep heb ik hem 5 minuutjes stationair laten opwarmen en wou vervolgens een stukje rijden maar door verkeerd op laten komen viel hij weer uit. Hierna heb hem weer een meerdere malen geprobeerd te starten maar naar verloop van tijd leek op de start motor niet meer aansloeg. En nu lijkt het of de start motor helemaal niks meer aanslaat maar ik hoor hem alleen maar heel snel rondjes draaien zonder enige tegenwerking en de quad start dus ook niet meer.
Wat is hier het probleem en wat kan ik hier aan doen?

Mvg Rogier K.
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Re: Bashan start probleem

Bericht door Boncari »

Dit hoort eigenlijk bij werkplaats... ;)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

Boncari schreef:Dit hoort eigenlijk bij werkplaats... ;)
Foutje van mij :wink:
staat nu in werkplaats :afgestudeerd:
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Als de startmotor wel rond gaat, maar de motor niet dan is er in het blok iets kapot. Daar zit waarschijnlijk een "one-way bearing", en die zal dan wel kapot zijn.
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

SlOoT schreef:Als de startmotor wel rond gaat, maar de motor niet dan is er in het blok iets kapot. Daar zit waarschijnlijk een "one-way bearing", en die zal dan wel kapot zijn.
ik heb op een auto forum gelezen dat nadat te lang starten de motor verzuipt en dat de one way bearing dan onder het vet komt te zitten en het dan niet meer doet. Kan dit ook kloppen?
En waar in het blok van mijn bashan 200S-7 kan ik deze one way bearing vinden??
dieseltank
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door dieseltank »

kan ook zijn dat de start rondsel niet uit schiet, en de starterkrans niet raakt, waardoor de motor niet zal draaien...
Yamaha Blaster & Yamaha Blaster {gestolen}
chinese loncin {onding!, verkocht}
Yamaha Blaster {verkocht}
Yamaha Blaster { opgeknapt,verkocht}
Adly rs50 { gehobby't, geleerd en nooit een bromquad meer, verkocht}
Yamaha Blaster { the beast! lovely verkocht}

somthing comming soon...:roll:
QUADLOOS :shock: ( op 't moment)
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

kan iemand mij zeggen waar ik de one way bearing kan vinden in het blok van mijn bashan?
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

kan ik hierbinnen de one way bearing vinden?
http://jop115.hyves.nl/album/20321619/V ... 80/0/koqt/" onclick="window.open(this.href);return false;
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

rogier16 schreef:kan ik hierbinnen de one way bearing vinden?
http://jop115.hyves.nl/album/20321619/V ... 80/0/koqt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Achter die deksel zit het vliegwiel. Het kan zijn dat die "one-way bearing" daar achter zit (achter het vliegwiel), dat is bij mijn KTM iig zo. Anders kan het zijn dat er iets achter die deksel daar rechtsboven zit, die met 3 boutjes vast zit.

Wat ook nog kan zijn is dat de uitgaande as van de startmotor is afgebroken, of dat alle tanden eraf zijn.

Ik zou beginnen met de startmotor eraf te halen en die te controleren. Vervolgens zou ik die kleine zijdeksel eraf halen (die met 3 boutjes) en als laatste de vliegwiel deksel en vliegwiel eraf halen. Als je dat doet (in die volgorde) dan kom je als het goed is het probleem ergens tegen.

Want de startmotor zelf ging nog wel rond toch? Dan is er gewoon iets kapot in het mechanisme tussen de startmotor en krukas.
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

SlOoT schreef:
rogier16 schreef:kan ik hierbinnen de one way bearing vinden?
Achter die deksel zit het vliegwiel. Het kan zijn dat die "one-way bearing" daar achter zit (achter het vliegwiel), dat is bij mijn KTM iig zo. Anders kan het zijn dat er iets achter die deksel daar rechtsboven zit, die met 3 boutjes vast zit.

Wat ook nog kan zijn is dat de uitgaande as van de startmotor is afgebroken, of dat alle tanden eraf zijn.

Ik zou beginnen met de startmotor eraf te halen en die te controleren. Vervolgens zou ik die kleine zijdeksel eraf halen (die met 3 boutjes) en als laatste de vliegwiel deksel en vliegwiel eraf halen. Als je dat doet (in die volgorde) dan kom je als het goed is het probleem ergens tegen.

Want de startmotor zelf ging nog wel rond toch? Dan is er gewoon iets kapot in het mechanisme tussen de startmotor en krukas.
startmoter is nog goed en achter die deksel met 3 boutjes zit het overbrengen van de start motor naar de tandwielen in het blok. dus ik moet gaan kijken HOE ik het vliegwiel eruit ga halen en kijken of het probleem daar zit.
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

Heb wat verder gezocht naar het probleem
ik heb de zijkant er even af gehaald en kwam zo bij het vliegwiel
http://jop115.hyves.nl/album/37652303/I ... 33/0/aoo4/" onclick="window.open(this.href);return false;
en in de kap zat de magnetische ontsteking
http://jop115.hyves.nl/album/37652303/I ... _state__=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik het vliegwiel met de hand rechtsom draaide voelde ik dat de cilinder wel mee draaide en ik kon hem ook zien bewegen door het bougie gat.
Maar wanneer ik alles er weer op had gezet hoor ik alleen maar weer de start motor draaien met de aansluitende tandwielen en hoor ik geen compressie van de cilinder. Kan het zijn dat door het snelle draaien de aansluiting van het grote tandwiel met het vliegwiel niet goed meer is?(ik stel de mogelijke problemen maar voor :wink: )(ontbrekende tandwiel wel aanwezig :wink:
En hoe zit het precies met de ontsteking? Want in het vliegwiel komt dan de magnetische ontsteking maar hoe vordert zich de ontsteking dan verder? Kan het probleem dan ook in de onsteking zitten???

Vandaag dagje vrij genomen om alles nog eens goed onder de loep te nemen dus ik hoor graag wat :) :)

mvg Rogier.
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

En waarom zijn er 2 ontstekingen?(de bougie en de magnetische ontsteking)
Aan 1 heb je toch wel genoeg? of heeft de magnetische ontsteking een andere functie?
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

ik heb het probleem gevonden het tandwiel wat achter het vliegwiel zit zit niet meer met elkaar in verbinding dus ontstaat er geen ontsteking en word de cilinder ook niet aangedreven ik ga het vliegwiel eraf halen en kijken wat de schade is.
Nog tips om het vliegwiel eraf te halen?

Mvg Rogier
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Vliegwiel moet je eraf halen met een speciale vliegwiel trekker.

Als ik dat vliegwiel zo zie is die hetzelfde als bij de LC4 ongeveer, dus de "one-way bearing" zit achterin dat vliegwiel verwerkt, waarschijnlijk is die gewoon versleten waardoor hij doorslipt zodra je wilt starten.

Dat van die ontsteking, dat hoort zo. Vanaf de magneet gaat er een signaal naar de CDI, en vanaf daar naar de bobine en die geeft de vonk door aan de boegie.
En al die spoelen die je ziet (in de deksel) dat is voor het bijladen van de accu.
rogier16
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door rogier16 »

Weet iemand waar ik een vliegwiel trekker en een bougiezuiger stop kan halen voor mijn bashan200S-7
ik heb alg-motoparts al gemailed maar hoor niks terug...
Plaats reactie