van Sportquad naar 4x4
van Sportquad naar 4x4
Laatst gewijzigd door eddy1 op zo 17 okt, 2010 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: van Sportquad naar 4x4
Voor zover ik weet in ieder geval Paul Snip die van Chinese Bashan naar TGB Blade is gegaan van wat ik ooit eens ergens hier in een draadje heb gelezen. Weet niet of ie hier nog actief is. Zou je zelf even moeten uitzoeken
- Danny
- Quadrider
- Berichten: 453
- Lid geworden op: di 31 jul, 2007 16:54
- Locatie: ergens tegen de limburg
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik ben van een raptor 700 naar een can am outlander 800 gegaan.
Mijn ervaringen:
Sportquad kan je ook wel door de modder gaan maar natuurlijk niet zo diep.
voor gewoon over de baan te rijden vind ik een sportquad natuurlijk beter.
Ge kunt veel meer spelen met een sportquad.
4x4 quad zit je minder snel mee vast in de modder dus dan is de fun niet meer zo groot.
Hij is lomper om mee om te gaan (ik heb de max van de outlander dus dat is al een serieus lang machien).
Ik vind persoonlijk dat je er ook sneller mee omkantelt.
Moest ik nu opnieuw een quad kopen dan zou ik serieus beginnen twijfelen om terug een raptor 700 te kopen. Het enige wat me daarvoor zou tegenhouden is het feit dat je dan niet meer door de diepere modder kan gaan.
Mijn ervaringen:
Sportquad kan je ook wel door de modder gaan maar natuurlijk niet zo diep.
voor gewoon over de baan te rijden vind ik een sportquad natuurlijk beter.
Ge kunt veel meer spelen met een sportquad.
4x4 quad zit je minder snel mee vast in de modder dus dan is de fun niet meer zo groot.
Hij is lomper om mee om te gaan (ik heb de max van de outlander dus dat is al een serieus lang machien).
Ik vind persoonlijk dat je er ook sneller mee omkantelt.
Moest ik nu opnieuw een quad kopen dan zou ik serieus beginnen twijfelen om terug een raptor 700 te kopen. Het enige wat me daarvoor zou tegenhouden is het feit dat je dan niet meer door de diepere modder kan gaan.
2008 Can am outlander 800 max
Re: van Sportquad naar 4x4
verschillen :
hoogte, standaard zitten sportq's op 22" , een 4x4 staat standaard op 25" (3" verschil = 12.5cm = 6cm hoger op de ondergrond)
aandrijving, sportq's zijn 99% met versnellingen en koppeling ook met tandwiel en ketting, 4x4 is altijd Variomatic/automaat en cardanaandrijving (uitgezonderd de Polaris Scrambler)
aankoop, duurste sportquad is nog altijd goedkoper dan een deftige 4x4
sportquad stuurt makkelijker, kan makkelijker driften en heeft een "wegligging"
4x4 stuurt lomper, driften zit er sinds het wegvallen van de achterste starre as niet meer in (met IRS geen zak aan, just ne zwalpende boot)
soit, is gelijk met auto's, een "sportieve" wagen is geheel anders dan een terreinwagen of monovolume..
rij s een dagje met een 4x4quad
hoogte, standaard zitten sportq's op 22" , een 4x4 staat standaard op 25" (3" verschil = 12.5cm = 6cm hoger op de ondergrond)
aandrijving, sportq's zijn 99% met versnellingen en koppeling ook met tandwiel en ketting, 4x4 is altijd Variomatic/automaat en cardanaandrijving (uitgezonderd de Polaris Scrambler)
aankoop, duurste sportquad is nog altijd goedkoper dan een deftige 4x4
sportquad stuurt makkelijker, kan makkelijker driften en heeft een "wegligging"
4x4 stuurt lomper, driften zit er sinds het wegvallen van de achterste starre as niet meer in (met IRS geen zak aan, just ne zwalpende boot)
soit, is gelijk met auto's, een "sportieve" wagen is geheel anders dan een terreinwagen of monovolume..
rij s een dagje met een 4x4quad
Re: van Sportquad naar 4x4
Laatst gewijzigd door eddy1 op zo 17 okt, 2010 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Danny
- Quadrider
- Berichten: 453
- Lid geworden op: di 31 jul, 2007 16:54
- Locatie: ergens tegen de limburg
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik meen alles wat ik gezegd heb. De raptor was gewoon een bangelijk goede quad waar ik nooit stukken aan gehad heb en het onderhoud er zelf aan heb kunnen doen. En ook als je de aankoopprijzen vergelijkt. Met mijne quad nu is dat veel anders. Da ding zit vol met elektronica. Ze zien er alles op wat je ermee doet. De rpm, snelheid, temperaturen en de tijden dat hij in beveiliging gesprongen is van iets. Dus grote nadelen als je hem terug moet verkopen want ze zien alles wat ermee gebeurd is.
En de radiator is half kapot gespoten in de carwash. Daar zat een mega grote druk achter die hoge druk reiniger.
En in spanje op verlof is hij heeeel vaak heet gelopen doordat hij half dichtgespoten is en heb de tandjes proberen terug recht te zetten maar hij is lek geslagen. Dus maar nen nieuwe steken he.
En de radiator is half kapot gespoten in de carwash. Daar zat een mega grote druk achter die hoge druk reiniger.
En in spanje op verlof is hij heeeel vaak heet gelopen doordat hij half dichtgespoten is en heb de tandjes proberen terug recht te zetten maar hij is lek geslagen. Dus maar nen nieuwe steken he.
2008 Can am outlander 800 max
Re: van Sportquad naar 4x4
Laatst gewijzigd door eddy1 op zo 17 okt, 2010 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Danny
- Quadrider
- Berichten: 453
- Lid geworden op: di 31 jul, 2007 16:54
- Locatie: ergens tegen de limburg
Re: van Sportquad naar 4x4
Als ge modder wilt ploeteren en niet meer zo vuil wilt zien is nen 4x4 ideaal. Voor gewoon veldweggetjes met hier en daar een plas is nen sportquad beter. En op nen 4x4 kunt ge ook beter met 2 op gaan zitten (mijne is er ene met 2 zitjes).
En van de elektronica in de grizzly of de kingquad weet ik niks. maar ik hoop dat er wel wat minder sensorkes enzo opzitten.
En van de elektronica in de grizzly of de kingquad weet ik niks. maar ik hoop dat er wel wat minder sensorkes enzo opzitten.
2008 Can am outlander 800 max
Re: van Sportquad naar 4x4
Laatst gewijzigd door eddy1 op zo 17 okt, 2010 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- ChinaCrisis
- Easy Quadrider
- Berichten: 135
- Lid geworden op: za 24 mei, 2008 09:46
- Locatie: Drenthe
- Contacteer:
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik ben zelf van een LTZ 400 naar een 4x4 gegaan.
Wat je mist is de explosiviteit van een sportquad, het directe sturen en op de crossbaan heb je met een 4x4 weinig te zoeken.
Maar als je vaak tourt en redelijk zwaar onverhard opzoekt (zoals ik dat doe) is een 4x4 stukken beter. Je blijft allereerst veel schoner en door de onafhankelijke ophanging is mijn 4x4 vele malen comfortabeler dan mijn oude LTZ. Op zware paden waar ik met mijn LTZ nauwelijks 80 durfte te rijden, ga ik nu met 100 overheen (als het moet natuurlijk).
Daarbij loop vrijwel nooit vast, zijn diepe sporen en plassen geen probleem en als het dan toch nog te ruig wordt heb ik nog mijn lier om me verder te helpen.
Ik zweer er nu bij, maar het is en blijft zeer persoonlijk en afhankelijk van het gebruik.
Wat je mist is de explosiviteit van een sportquad, het directe sturen en op de crossbaan heb je met een 4x4 weinig te zoeken.
Maar als je vaak tourt en redelijk zwaar onverhard opzoekt (zoals ik dat doe) is een 4x4 stukken beter. Je blijft allereerst veel schoner en door de onafhankelijke ophanging is mijn 4x4 vele malen comfortabeler dan mijn oude LTZ. Op zware paden waar ik met mijn LTZ nauwelijks 80 durfte te rijden, ga ik nu met 100 overheen (als het moet natuurlijk).
Daarbij loop vrijwel nooit vast, zijn diepe sporen en plassen geen probleem en als het dan toch nog te ruig wordt heb ik nog mijn lier om me verder te helpen.
Ik zweer er nu bij, maar het is en blijft zeer persoonlijk en afhankelijk van het gebruik.
http://www.quadwise.nl
>> volg ons op facebook: www.facebook.com/quadwise <<
>> volg ons op facebook: www.facebook.com/quadwise <<
-
- Quadrider
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 09:14
- Locatie: Werchter
- Contacteer:
Re: van Sportquad naar 4x4
Ikzelf heb een raptor 700.
Maar hier thuis hebben we nog een grizzly 700 waar ik ook al heel dikwijls mee gereden heb.
Driften gaat wel met een grizzly maar enkel op onverhard in 4x2.
Met die grizzly heb ik al veel weg geweest.
Ik dacht een tijd terug ook om in plaats van deze raptor een grizzly te kopen maar heb dit toch niet gedaan.
Gewoon omdat een 4x4 echt vele zwaarderen groter is.
Dit stoort bij de offroadritjes dat ik doe.
Ik rij vaak over stukken rots enzo waar ik met mijn raptor naar boven schiet en waar ik dan met de grizzly moet oppassen om niet te kantelen of kappen te beschadigen.
De voordelen zijn dan weer.
Zeer comfortabel (zadel,zithouding) je word er minder moe op.
Je kan meer in je zadel blijven zitten op hobbelig terrein.
manouvreren doet een grizzly 700 enorm goed vanwege het EPS systeem.
Grote benzinetank.
Je kan er alles opzwieren dat je maar wilt.
Een aantal waterdichte opslagruimtes standaard voorzien.
Bij ons staat er zo'n bak op achteraan met een duozit.
Deze is zeer comfortabel zelfs verwarmde handvaten enzo achteraan.
Wel vind ik dat je als duo teveel wind pakt.
En het stoord meer voor de rijder omdat het de duo ver naar achteren zit en het topgewicht te zwaar word.
Ook vind ik dat deze bak stoord bij het terreinrijden.
Ik rij vaak door hele smalle weggetjes, daar blijft die bak al wel eens steken achter takken enzo.
Ik zou mijn raptor niet willen omruilen omdat ik te sportief rij en de wendbaarheid zo goed vind.
Maar wil je de sportiviteit achter je laten en voor puur comfort gaan dan kies je weer de grizzly.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
Maar hier thuis hebben we nog een grizzly 700 waar ik ook al heel dikwijls mee gereden heb.
Driften gaat wel met een grizzly maar enkel op onverhard in 4x2.
Met die grizzly heb ik al veel weg geweest.
Ik dacht een tijd terug ook om in plaats van deze raptor een grizzly te kopen maar heb dit toch niet gedaan.
Gewoon omdat een 4x4 echt vele zwaarderen groter is.
Dit stoort bij de offroadritjes dat ik doe.
Ik rij vaak over stukken rots enzo waar ik met mijn raptor naar boven schiet en waar ik dan met de grizzly moet oppassen om niet te kantelen of kappen te beschadigen.
De voordelen zijn dan weer.
Zeer comfortabel (zadel,zithouding) je word er minder moe op.
Je kan meer in je zadel blijven zitten op hobbelig terrein.
manouvreren doet een grizzly 700 enorm goed vanwege het EPS systeem.
Grote benzinetank.
Je kan er alles opzwieren dat je maar wilt.
Een aantal waterdichte opslagruimtes standaard voorzien.
Bij ons staat er zo'n bak op achteraan met een duozit.
Deze is zeer comfortabel zelfs verwarmde handvaten enzo achteraan.
Wel vind ik dat je als duo teveel wind pakt.
En het stoord meer voor de rijder omdat het de duo ver naar achteren zit en het topgewicht te zwaar word.
Ook vind ik dat deze bak stoord bij het terreinrijden.
Ik rij vaak door hele smalle weggetjes, daar blijft die bak al wel eens steken achter takken enzo.
Ik zou mijn raptor niet willen omruilen omdat ik te sportief rij en de wendbaarheid zo goed vind.
Maar wil je de sportiviteit achter je laten en voor puur comfort gaan dan kies je weer de grizzly.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
- Denus
- Quadrider
- Berichten: 420
- Lid geworden op: zo 07 sep, 2008 12:44
- Locatie: Grootebroek (West Friesland)
- Contacteer:
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik ben juist van een Honda Rincon TRX680 naar een Can-AM DS450 X gegaan (andersom dus).
Positieve ervaring met de DS450 is snelheid, wegligging en wendbaarheid.
Negatieve ervaring? Modder zit tot in je oren op een sportquad
Op een 4x4 quad zit je beter beschermd, en zal je bijna nooit vast lopen in de modder.
Het is maar wat je ermee wilt doen...
Positieve ervaring met de DS450 is snelheid, wegligging en wendbaarheid.
Negatieve ervaring? Modder zit tot in je oren op een sportquad
Op een 4x4 quad zit je beter beschermd, en zal je bijna nooit vast lopen in de modder.
Het is maar wat je ermee wilt doen...
Re: van Sportquad naar 4x4
Helemaal met je eens!!!tim1988 schreef:Ikzelf heb een raptor 700.
Maar hier thuis hebben we nog een grizzly 700 waar ik ook al heel dikwijls mee gereden heb.
Driften gaat wel met een grizzly maar enkel op onverhard in 4x2.
Met die grizzly heb ik al veel weg geweest.
Ik dacht een tijd terug ook om in plaats van deze raptor een grizzly te kopen maar heb dit toch niet gedaan.
Gewoon omdat een 4x4 echt vele zwaarderen groter is.
Dit stoort bij de offroadritjes dat ik doe.
Ik rij vaak over stukken rots enzo waar ik met mijn raptor naar boven schiet en waar ik dan met de grizzly moet oppassen om niet te kantelen of kappen te beschadigen.
De voordelen zijn dan weer.
Zeer comfortabel (zadel,zithouding) je word er minder moe op.
Je kan meer in je zadel blijven zitten op hobbelig terrein.
manouvreren doet een grizzly 700 enorm goed vanwege het EPS systeem.
Grote benzinetank.
Je kan er alles opzwieren dat je maar wilt.
Een aantal waterdichte opslagruimtes standaard voorzien.
Bij ons staat er zo'n bak op achteraan met een duozit.
Deze is zeer comfortabel zelfs verwarmde handvaten enzo achteraan.
Wel vind ik dat je als duo teveel wind pakt.
En het stoord meer voor de rijder omdat het de duo ver naar achteren zit en het topgewicht te zwaar word.
Ook vind ik dat deze bak stoord bij het terreinrijden.
Ik rij vaak door hele smalle weggetjes, daar blijft die bak al wel eens steken achter takken enzo.
Ik zou mijn raptor niet willen omruilen omdat ik te sportief rij en de wendbaarheid zo goed vind.
Maar wil je de sportiviteit achter je laten en voor puur comfort gaan dan kies je weer de grizzly.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
wil je sportief rijden: sportquad
wil je comfortabel rijden of door de echte modder: utility
Kun je niet kiezen, neem dan een combinatie zoals de renegade, wolverine oid
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
-
- Quadrider
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 09:14
- Locatie: Werchter
- Contacteer:
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik ga met mijn raptor ook door echte modder ze.Boncari schreef:Helemaal met je eens!!!tim1988 schreef:Ikzelf heb een raptor 700.
Maar hier thuis hebben we nog een grizzly 700 waar ik ook al heel dikwijls mee gereden heb.
Driften gaat wel met een grizzly maar enkel op onverhard in 4x2.
Met die grizzly heb ik al veel weg geweest.
Ik dacht een tijd terug ook om in plaats van deze raptor een grizzly te kopen maar heb dit toch niet gedaan.
Gewoon omdat een 4x4 echt vele zwaarderen groter is.
Dit stoort bij de offroadritjes dat ik doe.
Ik rij vaak over stukken rots enzo waar ik met mijn raptor naar boven schiet en waar ik dan met de grizzly moet oppassen om niet te kantelen of kappen te beschadigen.
De voordelen zijn dan weer.
Zeer comfortabel (zadel,zithouding) je word er minder moe op.
Je kan meer in je zadel blijven zitten op hobbelig terrein.
manouvreren doet een grizzly 700 enorm goed vanwege het EPS systeem.
Grote benzinetank.
Je kan er alles opzwieren dat je maar wilt.
Een aantal waterdichte opslagruimtes standaard voorzien.
Bij ons staat er zo'n bak op achteraan met een duozit.
Deze is zeer comfortabel zelfs verwarmde handvaten enzo achteraan.
Wel vind ik dat je als duo teveel wind pakt.
En het stoord meer voor de rijder omdat het de duo ver naar achteren zit en het topgewicht te zwaar word.
Ook vind ik dat deze bak stoord bij het terreinrijden.
Ik rij vaak door hele smalle weggetjes, daar blijft die bak al wel eens steken achter takken enzo.
Ik zou mijn raptor niet willen omruilen omdat ik te sportief rij en de wendbaarheid zo goed vind.
Maar wil je de sportiviteit achter je laten en voor puur comfort gaan dan kies je weer de grizzly.
Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
wil je sportief rijden: sportquad
wil je comfortabel rijden of door de echte modder: utility
Kun je niet kiezen, neem dan een combinatie zoals de renegade, wolverine oid
Je moet gewoon je spoor beter kiezen.
Verder kan je deze ook uitrusten met een winch als je wilt.
Re: van Sportquad naar 4x4
Ik heb ook de overstap gemaakt, en zo zie ik het:
als je veel de modder opzoekt / gebruikt voor professionele doeleinden: 4x4 met onafhankelijke achtervering
wil je de sensatie van snelheid en handling: sport met vaste achteras en versnellingen
Soms mis ik het manueel schakelen wel...
als je veel de modder opzoekt / gebruikt voor professionele doeleinden: 4x4 met onafhankelijke achtervering
wil je de sensatie van snelheid en handling: sport met vaste achteras en versnellingen
Soms mis ik het manueel schakelen wel...
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"