Voor zover ik weet is het het beste om verschillende soorten olie niet te mixen, maar gewoon dezelfde olie bij dezelfde olie gooien.
Dat er veel olie uit is wel een goed teken. De Blaster staat er namelijk bekend om dat na enkele jaren de oliepomp gaat weigeren. Er zijn dan ook veel Blaster-eigenaren die de oliepomp en het externe reservoir verwijderen (met een 'block-off kit') en mengsmering gaan gebruiken. Maar het feit dat er veel olie uit is betekend dat je oliepomp nog gewoon goed werkt.
Een beetje olie in de uitlaat is normaal. Dat heb je nu eenmaal met 2-takten
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_knipoog.gif)
.
Maar is de rook echt spierwit of is het iets grijs? Is je quad soms gaan roken na een temperatuursverandering? Zo ja, dan ligt het aan de instellingen van je carburateur.
Dat de 300EX makkelijker door de modder trekt komt doordat het een 4-takt is. Het is zelfs zo dat de Blaster en de 300EX maar 1,5 pk in piekvermogen schelen (ik kom trouwens met m'n Banshee ook lastig door dikke modder). Een 4-takt heeft in principe meer vermogen in de lage toeren en een 2-takt heeft meer vermogen in de hoge toeren.
Ook is het zo dat je in theorie bijvoorbeeld een 700cc 4-takt nodig hebt om hetzelfde vermogen te hebben als een 350cc 2-takt. Een 660cc Raptor heeft bijvoorbeeld net zoveel vermogen als een 350cc Banshee. Wat ook een voordeel aan een 2-takt is, is dat je meestal meer vermogen wint met zogenaamde 'bolt-on' onderdelen dan bij een 4-takt. Bij een 4-takt moet je vrij snel verder gaan met intern motorwerk als je meer vermogen wilt.
Een 4-takt heeft echter geen revisies nodig (alleen af en toe kleppen stellen). Een 2-takt moet eens in de zoveel tijd gereviseerd worden (gemiddeld eens in de 2 jaar).
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.