meer vermogen ?
meer vermogen ?
onstekingstijdstip vevroegen t.o.v. standaard afstelling geeft meer vermogen voor 2 en 4 takt.
voor blaster en andere quads is er een zogenaamde "degree key" te koop:
een spie met een verloop zodat je vliegwiel er iets "vroeger" op komt te zitten.
je kunt dit ook zelf doen:(onderstaande gedaan op YAMAHA BLASTER)
-demonteer vliegwiel op de korrekte manier met HET JUISTE passende gereedschap.
-maak eerst een sleuf aan de zijkant van de ontstekingsplaat en het carter om het huidige (standaard) onstekingstijdstip te markeren !!!
dit wordt je uitgandspunt.
-verwijder onstekingsplaat en maak "slobgaten" van de 2 ronde boutgaten dmv een vingerfreesje. (gat ca. 5 mm langer maken)
let op de gaten moeten verlengd worden tegen de klok in als je naar de voorkant van de plaat kijkt!!!!!!!!
dus niet groter maken in diameter maar "langer" maken, je schroeven moeten de plaat nog wel vast kunnen houden.
-onstekingsplaat monteren en de lijn van het eerder gemaakte standaard tijdstip op de onstekingsplaat 2 mm verder (met de klok mee) vastzetten. (je vliegwiel draait tegen de klok in als je er voor zit!)
-vliegwiel en onstekingsdeksel monteren.
let op dat je de juiste aanhaalmomenten gebruikt voor alle bouten moeren en schroeven. vliegwielmoer voor blaster is bijv. 7 kgs.
2 mm is een beginpunt en er moet voor gewaakt worden dat er detonatie (vroegtijdige verbranding) onstaat....... dus kontroleer je bougie na een plugchop!!!!!!!!
het mooiste is om voor je onstekingsplaat lange inbusbouten te gebruiken ipv de standaard lange kruiskoppen, dan hoef je je vliegwiel niet iedere keer tijdens het afstellen te verwijderen maar kun je dit zelfs ïn het veld"doen!!
zelf reden Ronnieb en ik onze blasters met 4-5 graden (is ongeveer 4 mm verder dan beginmarkering) vervroeging,maar dat was met pre-mix brandstof (1:38) dus zonder oliepompsysteem en heftig gevlakte cylinderkop!!!!!!!!
succes!
mark
doe dit alleen als je verstand hebt van de werking van de motor en sleutelen want ik ben niet verantwoordelijk voor andermans werkzaamheden/"tuning" en bovenstaande werkwijze. kontroleer de werking dmv plugchops in 3 gasstanden (stationair/halfgas en volgas)
voor blaster en andere quads is er een zogenaamde "degree key" te koop:
een spie met een verloop zodat je vliegwiel er iets "vroeger" op komt te zitten.
je kunt dit ook zelf doen:(onderstaande gedaan op YAMAHA BLASTER)
-demonteer vliegwiel op de korrekte manier met HET JUISTE passende gereedschap.
-maak eerst een sleuf aan de zijkant van de ontstekingsplaat en het carter om het huidige (standaard) onstekingstijdstip te markeren !!!
dit wordt je uitgandspunt.
-verwijder onstekingsplaat en maak "slobgaten" van de 2 ronde boutgaten dmv een vingerfreesje. (gat ca. 5 mm langer maken)
let op de gaten moeten verlengd worden tegen de klok in als je naar de voorkant van de plaat kijkt!!!!!!!!
dus niet groter maken in diameter maar "langer" maken, je schroeven moeten de plaat nog wel vast kunnen houden.
-onstekingsplaat monteren en de lijn van het eerder gemaakte standaard tijdstip op de onstekingsplaat 2 mm verder (met de klok mee) vastzetten. (je vliegwiel draait tegen de klok in als je er voor zit!)
-vliegwiel en onstekingsdeksel monteren.
let op dat je de juiste aanhaalmomenten gebruikt voor alle bouten moeren en schroeven. vliegwielmoer voor blaster is bijv. 7 kgs.
2 mm is een beginpunt en er moet voor gewaakt worden dat er detonatie (vroegtijdige verbranding) onstaat....... dus kontroleer je bougie na een plugchop!!!!!!!!
het mooiste is om voor je onstekingsplaat lange inbusbouten te gebruiken ipv de standaard lange kruiskoppen, dan hoef je je vliegwiel niet iedere keer tijdens het afstellen te verwijderen maar kun je dit zelfs ïn het veld"doen!!
zelf reden Ronnieb en ik onze blasters met 4-5 graden (is ongeveer 4 mm verder dan beginmarkering) vervroeging,maar dat was met pre-mix brandstof (1:38) dus zonder oliepompsysteem en heftig gevlakte cylinderkop!!!!!!!!
succes!
mark
doe dit alleen als je verstand hebt van de werking van de motor en sleutelen want ik ben niet verantwoordelijk voor andermans werkzaamheden/"tuning" en bovenstaande werkwijze. kontroleer de werking dmv plugchops in 3 gasstanden (stationair/halfgas en volgas)
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
ik ken iemand die voor white brothers onstekingen maakt en kan voor de blaster dit ook.mijn broertje zijn quad moet toch naar daar gebracht worden want hij heeft problemen met de electronica,en dan vragen als hij ook even iets aan die onsteking kan doen zoals vooronstekking mss vliegwil ballanseren..
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
Het is wel hetzelfde. Of je het nou digitaal programmeert of mechanisch doet, het maakt geen verschil. De voornaamste redenen dat mensen voor de mechanische oplossing kiezen zijn dat het
A - goedkoper is
B - makkelijker op te lossen is als er wat kapot gaat (veel mensen kunnen mechanische onderdelen repareren, maar heel weinig mensen kunnen CDI's aanpassen)
Hieronder staat een pic van mijn toekomstige timing plate (ik hoop dat m'n onderdelen deze week nog verzonden worden). Het is een standaard Banshee plate aangepast naar +4 graden. Je kunt bij de gaten voor de schroeven goed zien waar hij is aangepast.
A - goedkoper is
B - makkelijker op te lossen is als er wat kapot gaat (veel mensen kunnen mechanische onderdelen repareren, maar heel weinig mensen kunnen CDI's aanpassen)
Hieronder staat een pic van mijn toekomstige timing plate (ik hoop dat m'n onderdelen deze week nog verzonden worden). Het is een standaard Banshee plate aangepast naar +4 graden. Je kunt bij de gaten voor de schroeven goed zien waar hij is aangepast.
Laatst gewijzigd door Daan op ma 30 jun, 2003 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Compressie is inderdaad al verhoogd. Op het moment ligt hij nog bij Quicksand (deze foto's had de eigenaar naar me gemaild). Het wachten is nog steeds op de lokale onderdelendealer daar (er moeten nog een paar kleine dingen binnenkomen).
De bovenste foto is van m'n nieuwe cilinderkop, die daaronder is van een standaard Bansheekop. Het verschil is vooral bij de domes goed te zien. De laatste cilinderkop is overigens niet de kop die ze gebruikt hebben.
De bovenste foto is van m'n nieuwe cilinderkop, die daaronder is van een standaard Bansheekop. Het verschil is vooral bij de domes goed te zien. De laatste cilinderkop is overigens niet de kop die ze gebruikt hebben.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
Is een bedrijf in Arizona, VS. Ze maken A-armen, swingarms, golvende remschijven, etc. Ik had er eerst alleen maar aftermarket A-armen besteld, maar uiteindelijk komt er nog veel meer vandaan waaronder de kop (die is aangepast bij Patriot Racing). Ik kan niet wachten tot ik hem binnen krijg.ronnieb schreef:Quicksand die ken ik niet,waar zitten die?
Ik houd jullie op de hoogte.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Bij 4-takt geldt precies hetzelfde wat timing betreft. Ik weet alleen niet of ook de timingplate identiek is aan die van een 2-takt, maar het lijkt me bijna zeker van wel.staso schreef:En hoe zit de procedure dan voor 4takt? Idem of ?
Thx
S
B@ckbone kan je ongetwijfeld meer info geven over de modificatie bij een Raptor.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51