voor blaster en andere quads is er een zogenaamde "degree key" te koop:
een spie met een verloop zodat je vliegwiel er iets "vroeger" op komt te zitten.
je kunt dit ook zelf doen:(onderstaande gedaan op YAMAHA BLASTER)
-demonteer vliegwiel op de korrekte manier met HET JUISTE passende gereedschap.
-maak eerst een sleuf aan de zijkant van de ontstekingsplaat en het carter om het huidige (standaard) onstekingstijdstip te markeren !!!
dit wordt je uitgandspunt.
-verwijder onstekingsplaat en maak "slobgaten" van de 2 ronde boutgaten dmv een vingerfreesje. (gat ca. 5 mm langer maken)
let op de gaten moeten verlengd worden tegen de klok in als je naar de voorkant van de plaat kijkt!!!!!!!!
dus niet groter maken in diameter maar "langer" maken, je schroeven moeten de plaat nog wel vast kunnen houden.
-onstekingsplaat monteren en de lijn van het eerder gemaakte standaard tijdstip op de onstekingsplaat 2 mm verder (met de klok mee) vastzetten. (je vliegwiel draait tegen de klok in als je er voor zit!)
-vliegwiel en onstekingsdeksel monteren.
let op dat je de juiste aanhaalmomenten gebruikt voor alle bouten moeren en schroeven. vliegwielmoer voor blaster is bijv. 7 kgs.
2 mm is een beginpunt en er moet voor gewaakt worden dat er detonatie (vroegtijdige verbranding) onstaat....... dus kontroleer je bougie na een plugchop!!!!!!!!
het mooiste is om voor je onstekingsplaat lange inbusbouten te gebruiken ipv de standaard lange kruiskoppen, dan hoef je je vliegwiel niet iedere keer tijdens het afstellen te verwijderen maar kun je dit zelfs ïn het veld"doen!!
zelf reden Ronnieb en ik onze blasters met 4-5 graden (is ongeveer 4 mm verder dan beginmarkering) vervroeging,maar dat was met pre-mix brandstof (1:38) dus zonder oliepompsysteem en heftig gevlakte cylinderkop!!!!!!!!
succes!
mark
![Heel Blij :D](./images/smilies/icon_lach.gif)
doe dit alleen als je verstand hebt van de werking van de motor en sleutelen want ik ben niet verantwoordelijk voor andermans werkzaamheden/"tuning" en bovenstaande werkwijze. kontroleer de werking dmv plugchops in 3 gasstanden (stationair/halfgas en volgas)