Uitlaten (demper) keuze 4takt
Uitlaten (demper) keuze 4takt
omdat er de laatste tijd nogal wat aanvraag is naar welke de juiste uitlaat zou zijn voor hun, ga ik hieronder een beetje uitleg geven om je keuze te vergemakkelijken.
Als eerst ga je natuurlijk moeten uitmaken, is lawaai gewenst? Bv. als je enkel op een wei rijdt, je bent nog geen 18 of je rijdt bv enkel MX, dat is een groot verschil. wanneer je op de baan rijdt kan lawaai al wat meer aanvaard worden in het drukke verkeer van tegenwoordig, wanneer je gaan "blaffen" met je quad op een veld waar je elke zondag de hele dag zit te crossen, of in de bos, is dit gewoon vragen om moeilijkheden. en we hebben het tegenwoordig al moeilijk genoeg met het legaliseren van crossparcours.
Mag ik lawaai maken?
Zoja, dan heb je (bij 4takt) nogal een ruime keuze, je hebt bijvoorbeeld de yoshimura, een van de beste uitlaten die er te verkrijgen zijn voor een 4takt quad, niet alleen qua vermogen, maar ook qua design en uitzicht is dit echt een top uitlaat! Je betaald hier ook voor dus is het prijskaartje ook wel redelijk duur. Als andere keuze heb je ook nog een PC of Pro Circuit, ook een populaire uitlaat in amerika, geeft veel vermogen. De prijs ligt iets lager als de yoshimura. Je hebt natuurlijk ook nog een White Brothers, maar deze zijn (naar horen zeggen) minder qua kwaliteit.
Zo nee, dan heb je de keuze tussen een RINO of een FP uitlaat, ikzelf heb een RINO en ben er uiterst tevreden over. geeft veel vermogen en het geluid is gewoonweg LAAG. De FP zit ook qua vermogen in dezelfde richting als RINO, zijn ongeveer dezelfde uitlaten, geluid van een FP schijnt iets hoger te zijn, maar aangezien de rino weinig lawaai maakt, is dit ook wel te aanvaarden. De prijs van een RINO of FP ligt rond de 200-300euro (enkel de demper).
conclusie:
Wanneer je op de baan rijdt, en je wil nog steeds ongemerkt voorbij knallen, je rijdt in de bos en op veldjes, dan zou ik eerder voor een RINO of FP gaan, omdat deze de geluidsnormen nogal respecteren.
Wanneer je MX rijdt, of enkel op de baan, en je wil absoluut het beste van het beste hebben, dan zou ik eerder gaan voor een yoshimura of PC, of een van de andere keuze's.
Prijsverschil:
De prijs van een yoshimura of PC ligt natuurlijk stukken hoger dan die van bv. een rino. je hebt ongeveer 2 rino dempers voor 1 yoshimura demper...
Tip:
wanneer je ook de voorbocht gaat veranderen, zou ik persoonlijk voor een white brothers gaan, die voorbochten zijn super goed. Niet alleen voor een suzuki 400, ook voor een 300ex of raptor etc...
Let op:
ik heb deze tekst opgesteld naar eigen behoeften, de ene persoon vindt een rino de beste, de andere een white brothers, let hier dus mee op en ik probeer zo onnodige discussie's uit de weg te gaan.
Ik hoop dat dit helpt!
Als eerst ga je natuurlijk moeten uitmaken, is lawaai gewenst? Bv. als je enkel op een wei rijdt, je bent nog geen 18 of je rijdt bv enkel MX, dat is een groot verschil. wanneer je op de baan rijdt kan lawaai al wat meer aanvaard worden in het drukke verkeer van tegenwoordig, wanneer je gaan "blaffen" met je quad op een veld waar je elke zondag de hele dag zit te crossen, of in de bos, is dit gewoon vragen om moeilijkheden. en we hebben het tegenwoordig al moeilijk genoeg met het legaliseren van crossparcours.
Mag ik lawaai maken?
Zoja, dan heb je (bij 4takt) nogal een ruime keuze, je hebt bijvoorbeeld de yoshimura, een van de beste uitlaten die er te verkrijgen zijn voor een 4takt quad, niet alleen qua vermogen, maar ook qua design en uitzicht is dit echt een top uitlaat! Je betaald hier ook voor dus is het prijskaartje ook wel redelijk duur. Als andere keuze heb je ook nog een PC of Pro Circuit, ook een populaire uitlaat in amerika, geeft veel vermogen. De prijs ligt iets lager als de yoshimura. Je hebt natuurlijk ook nog een White Brothers, maar deze zijn (naar horen zeggen) minder qua kwaliteit.
Zo nee, dan heb je de keuze tussen een RINO of een FP uitlaat, ikzelf heb een RINO en ben er uiterst tevreden over. geeft veel vermogen en het geluid is gewoonweg LAAG. De FP zit ook qua vermogen in dezelfde richting als RINO, zijn ongeveer dezelfde uitlaten, geluid van een FP schijnt iets hoger te zijn, maar aangezien de rino weinig lawaai maakt, is dit ook wel te aanvaarden. De prijs van een RINO of FP ligt rond de 200-300euro (enkel de demper).
conclusie:
Wanneer je op de baan rijdt, en je wil nog steeds ongemerkt voorbij knallen, je rijdt in de bos en op veldjes, dan zou ik eerder voor een RINO of FP gaan, omdat deze de geluidsnormen nogal respecteren.
Wanneer je MX rijdt, of enkel op de baan, en je wil absoluut het beste van het beste hebben, dan zou ik eerder gaan voor een yoshimura of PC, of een van de andere keuze's.
Prijsverschil:
De prijs van een yoshimura of PC ligt natuurlijk stukken hoger dan die van bv. een rino. je hebt ongeveer 2 rino dempers voor 1 yoshimura demper...
Tip:
wanneer je ook de voorbocht gaat veranderen, zou ik persoonlijk voor een white brothers gaan, die voorbochten zijn super goed. Niet alleen voor een suzuki 400, ook voor een 300ex of raptor etc...
Let op:
ik heb deze tekst opgesteld naar eigen behoeften, de ene persoon vindt een rino de beste, de andere een white brothers, let hier dus mee op en ik probeer zo onnodige discussie's uit de weg te gaan.
Ik hoop dat dit helpt!
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Ik denk ééntje voor op de baan.
Snelheid is van minder belang,daar we het toch rustig houden.
Wat wel belangrijk is
Wegligging, vering en het oog wil ook wat.
Iemand een idee (ontwerp)voor een toffe bumber kfx/Z
Maken we in inox,..
Nerf and heels,had een idee om dit ook in inox te maken...
Alle foto's van selfmade zijn welkom.
Snelheid is van minder belang,daar we het toch rustig houden.
Wat wel belangrijk is
Wegligging, vering en het oog wil ook wat.
Iemand een idee (ontwerp)voor een toffe bumber kfx/Z
Maken we in inox,..
Nerf and heels,had een idee om dit ook in inox te maken...
Alle foto's van selfmade zijn welkom.
Als je MX rijdt hou dan wel rekening met feit dat er al parcours zijn waar er een Db limiet is van 92. Bv Hélécine
Rino heeft een FIM goedgekeurde uitlaat en deze geeft maar een max van 92db plus dat hij geen vermogen verlies heeft integendeel hij zou beter doen dan de cross versie.
op deze link vind je er meer info over
http://www.clubvictory.be/version_nl/objectief_92db.htm
Rino heeft een FIM goedgekeurde uitlaat en deze geeft maar een max van 92db plus dat hij geen vermogen verlies heeft integendeel hij zou beter doen dan de cross versie.
op deze link vind je er meer info over
http://www.clubvictory.be/version_nl/objectief_92db.htm
LTR-450
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
ah ja das waar, over "baantuning" is er idd minder te vinden.
wel euh, wat zou ik voorstellen:
1) baanbandjes (acunda?)
2) mss spoorverbreders of liever bredere achteras en a-armen (maar das duur hé)
3) vering, zelfs voor op de baan vind ik dit een enorme aanrader
nog tips?
wel euh, wat zou ik voorstellen:
1) baanbandjes (acunda?)
2) mss spoorverbreders of liever bredere achteras en a-armen (maar das duur hé)
3) vering, zelfs voor op de baan vind ik dit een enorme aanrader
nog tips?
White LTZ-450 - powered by MSD -