Uitlaten (demper) keuze 4takt

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Uitlaten (demper) keuze 4takt

Bericht door Hanzie »

omdat er de laatste tijd nogal wat aanvraag is naar welke de juiste uitlaat zou zijn voor hun, ga ik hieronder een beetje uitleg geven om je keuze te vergemakkelijken.

Als eerst ga je natuurlijk moeten uitmaken, is lawaai gewenst? Bv. als je enkel op een wei rijdt, je bent nog geen 18 of je rijdt bv enkel MX, dat is een groot verschil. wanneer je op de baan rijdt kan lawaai al wat meer aanvaard worden in het drukke verkeer van tegenwoordig, wanneer je gaan "blaffen" met je quad op een veld waar je elke zondag de hele dag zit te crossen, of in de bos, is dit gewoon vragen om moeilijkheden. en we hebben het tegenwoordig al moeilijk genoeg met het legaliseren van crossparcours.

Mag ik lawaai maken?

Zoja, dan heb je (bij 4takt) nogal een ruime keuze, je hebt bijvoorbeeld de yoshimura, een van de beste uitlaten die er te verkrijgen zijn voor een 4takt quad, niet alleen qua vermogen, maar ook qua design en uitzicht is dit echt een top uitlaat! Je betaald hier ook voor dus is het prijskaartje ook wel redelijk duur. Als andere keuze heb je ook nog een PC of Pro Circuit, ook een populaire uitlaat in amerika, geeft veel vermogen. De prijs ligt iets lager als de yoshimura. Je hebt natuurlijk ook nog een White Brothers, maar deze zijn (naar horen zeggen) minder qua kwaliteit.

Zo nee, dan heb je de keuze tussen een RINO of een FP uitlaat, ikzelf heb een RINO en ben er uiterst tevreden over. geeft veel vermogen en het geluid is gewoonweg LAAG. De FP zit ook qua vermogen in dezelfde richting als RINO, zijn ongeveer dezelfde uitlaten, geluid van een FP schijnt iets hoger te zijn, maar aangezien de rino weinig lawaai maakt, is dit ook wel te aanvaarden. De prijs van een RINO of FP ligt rond de 200-300euro (enkel de demper).

conclusie:

Wanneer je op de baan rijdt, en je wil nog steeds ongemerkt voorbij knallen, je rijdt in de bos en op veldjes, dan zou ik eerder voor een RINO of FP gaan, omdat deze de geluidsnormen nogal respecteren.

Wanneer je MX rijdt, of enkel op de baan, en je wil absoluut het beste van het beste hebben, dan zou ik eerder gaan voor een yoshimura of PC, of een van de andere keuze's.

Prijsverschil:

De prijs van een yoshimura of PC ligt natuurlijk stukken hoger dan die van bv. een rino. je hebt ongeveer 2 rino dempers voor 1 yoshimura demper...

Tip:

wanneer je ook de voorbocht gaat veranderen, zou ik persoonlijk voor een white brothers gaan, die voorbochten zijn super goed. Niet alleen voor een suzuki 400, ook voor een 300ex of raptor etc...

Let op:

ik heb deze tekst opgesteld naar eigen behoeften, de ene persoon vindt een rino de beste, de andere een white brothers, let hier dus mee op en ik probeer zo onnodige discussie's uit de weg te gaan.

Ik hoop dat dit helpt!
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
dms

Bericht door dms »

Zozie daar heb ik iets aan!!!
Maar welke neem ik nu?????

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dat ligt er dus aan wat je graag wil.
-> Veel vermogen en het lawaai doet je niks: PC, Yoshimura, etc...
-> Vermogen en een normaal geluid: Rino of FP
dms

Bericht door dms »

Ik denk ééntje voor op de baan.
Snelheid is van minder belang,daar we het toch rustig houden.
Wat wel belangrijk is
Wegligging, vering en het oog wil ook wat.

Iemand een idee (ontwerp)voor een toffe bumber kfx/Z
Maken we in inox,..
Nerf and heels,had een idee om dit ook in inox te maken...

Alle foto's van selfmade zijn welkom.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Mooie uiteenzetting Hans, zo willen we dat zien!
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

maar er een sticky van zou ik zo zeggen...
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
dms

Bericht door dms »

Ik zie weinig tuning van quads voor op de baan.
Enkel heb ik hier een Z gezien op het forum die mij
erg aanspreekt.
Dus ik wil één van de twee quads op de baan.

Zoals mijn vroegere monobike.(xr600)
Laat maar horen wat er kan of links naar sites...
thx
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ghoh, bezoek eens het tuning forum hier, daar kan je wel al redelijk wat vinden, om 'te beginnen' :lol:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Bijna alle quads hier worden getuned :)
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Als je MX rijdt hou dan wel rekening met feit dat er al parcours zijn waar er een Db limiet is van 92. Bv Hélécine

Rino heeft een FIM goedgekeurde uitlaat en deze geeft maar een max van 92db plus dat hij geen vermogen verlies heeft integendeel hij zou beter doen dan de cross versie.

op deze link vind je er meer info over

http://www.clubvictory.be/version_nl/objectief_92db.htm
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
dms

Bericht door dms »

Ik bedoel iets meer als
Afbeelding

Sorry fré maar op het forum vind ik er niet veel van terug.
Vandaar de vraag (sorry).
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Daar zit de standaard demper nog op.
Hans

Bericht door Hans »

Goed gedaan Hans! :lol:
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ah ja das waar, over "baantuning" is er idd minder te vinden.

wel euh, wat zou ik voorstellen:

1) baanbandjes (acunda?)
2) mss spoorverbreders of liever bredere achteras en a-armen (maar das duur hé)
3) vering, zelfs voor op de baan vind ik dit een enorme aanrader

nog tips?
White LTZ-450 - powered by MSD -
dms

Bericht door dms »

Klopt Ralph.

Ik spreek dan over een full tuning.


De bumper vindt iets minder.
Vandaar ook een home made nerfs and heels aan 1 stuk in inox
Of is alu beter dan??
Plaats reactie