Vergis je niet, het is heel lastig om geld te verdienen met custom onderdelen voor een niche markt. Ik heb dat al vaker gezien in de bigscale modelbouw, dat is engiszins vergelijkbaar met onze hobby. In het ontwerpen gaat veel tijd zitten bijvoorbeeld, stel dat je 2 uur aan het tekenen bent voor een onderdeel. Vervolgens maak je er eentje wat je ook 2 uur kost, dan pas je hem op een quad en blijkt dat je maatvoering niet helemaal klopt, aanpassen en nog eentje maken. Dan ben je al 10 uur kwijt en heb je er nog maar eentje. Ik weet niet wat je voor je eigen uren wilt rekenen, maar laten we het eens laag houden: 40 euro. Dan is de eerste 400 euro al uitgegeven en heb je nog geen artikel geproduceerd. Nu heb je de productie op orde en ga je een kleine serie laten maken, per stuk kun je er 25 euro op verdienen. Dan moet je er al 16 verkopen om alleen maar je ontwikkeltijd terug te verdienen. Website maken, factuurtjes sturen, verpakkingsmateriaal kopen, pakketjes klaarmaken, etc. Al die dingen komen er nog bij en daar gaat ook tijd in zitten.
Zoals je ziet wordt het dus erg lastig om dit te verkopen en ook nog eens goedkoper dan bestaande shops te zijn. De enige oplossing is om je eigen tijd niet te rekenen, maar dan geef je de spullen eigenlijk gewoon weg. En die liefde voor de hobby duurt nooit lang, uiteindelijk wil je toch liever iets doen met je tijd waar je ook wat voor terugziet.
Maar je schreef dat het product direct van de fabriek naar de klant gaat, dat is dus goedkoper. Gaat de fabriek dan de bestellingen aannemen, of gaan ze alleen verpakkingsmateriaal inkopen, de bestellingen klaar maken en verzenden? En waarom zou dat goedkoper zijn dan dat jij het moet doen? En wie doet aftersales dan, de fabriek of jij? Over aftersales gesproken, hou er rekening mee dat je vergaande verplichtingen hebt richting consumenten welke wettelijk zijn vastgelegd. Reserveer daar geld voor. Hoe ga je het eigenlijk financieren? En wat kost het om dat geld beschikbaar te krijgen?
En last but not least... Als je het dan moet hebben van de community, op welke manier denk je dat een arrogant bericht je helpt om spullen te verkopen?
Goed, dat zijn zo maar wat dingen die mij te binnen schieten. Succes met het haalbaarheidsonderzoek.
Crap, vergeet helemaal de originele vraag te beantwoorden. Ik zou mijn Raptor 350 graag voor en achter willen verlagen, maar bij de reguliere shops kost me dat snel 230 euro. Als jullie dat voor pakweg 150 euro kunnen maken dan heb ik wel interesse.