Hé,
om te schakelen
:
zet hem in eerste en volle gas geven, als hij zijn topsnelheid heeft bereikt naar 2° schakelen, enz...zo heeft mijn boma leren rijden met haar BMW318 en hij heeft het 10jaar volgehouden en ik denk nooit in 4° gezeten....
Even serieus: schakelen doe ik op gevoel. Kwestie van spelen met de gashendel en afhankelijk hoe snel ik wens op te trekken. Je kan weinig gas geven of langzaam gas blijven geven en dan schakelen, of je geeft direct volle gas en eventjes wachten en dan schakelen en weer volle gas. Hangt ook af van rijden op de baan of offroad rijden. Rijden als met een traktor of rijden als een crosse. De mijne, en de meesten, hebben geen snelheidsmeter of toerenteller...dus op gevoel. Als je schakelt en je merkt dat je in kracht verliest, dan ben je te snel geweest en moet je terugschakelen.
Terugschakelen heeft te maken met nood aan meer kracht of kunnen optrekken (dan moet je terugschakelen) of afremmen op motor (zoals met de auto) zodat je de remschijf spaart.
Gemakkelijk gezegd dan gedaan.... proberen maar of een ervaren rijder opzoeken en rijles volgen.
Veel geluk
B.