Leek wil quad kopen

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Leek wil quad kopen

Bericht door Mattijs »

Een goeiendag allemaal

Ik ben 20 jaar en samen met mijn ouders en broer in het bezit van 3 auto's. Mijn broer gaat dit jaar zijn rijbewijs behalen. De aankoop van een 4e auto komt veel te duur uit, maar toch zou ik een motorvoertuig willen aankopen om de lege momenten te vullen. Ik weet echter totaal niet in welke prijscategorie ik moet zoeken en welke praktische kosten erbij te pas komen.

Even een overzichtje:

Aankoop quad

Ik weet totaal niet welk model ik zou moeten kopen, en daarom vraag ik hier wat advies. Als goed forumlid zijnde :engel: heb ik dit topic al doorgenomen.

Als gevolg daarvan wat uitleg:
  • De quad is niet echt bedoeld ter vervanging van een auto (maar ik zal hem wel gebruiken om af en toe naar school (20km), containerpark, oma en opa, ... te rijden;
  • 4 x 4 is een vereiste (wonen op de boerderij, en zou wel handig zijn om op het veld te kunnen);
  • Er zou moeten een kar aan kunnen gehangen worden (standaard 1-assige autoremorque (MTM 500kg));
  • Bagageruimte is buiten een klein bakje niet echt nodig;
  • Snelheid is niet echt een vereiste*;
  • Passagiers worden normaal gezien niet meegenomen.
Zelf ken ik niet zoveel van quads, maar een goede maat uit de KLJ reed vroeger met een Yamaha Bruin 350 (denk ik), en dat leek mij een vrij handig machientje. Op de website van Yamaha vind ik echter het model niet meer terug? Zijn er evenwaardige vervangers van Yamaha, of andere merken, ik denk er wel aan (om de prijs te drukken (als arme student heb ik geen groot budget) om mijn quad tweedehands te kopen.
*Snelheid is geen vereiste, maar hoe sneller hij kan, hoe mooier dat is meegenomen :wink: (hangt ook af van inschrijving?)

Inschrijving

Ik ken er zeer weinig van, maar volgens wat ik heb verstaan zijn er twee mogelijkheden (klopt dit?):
  • De quad inschrijven als landbouwvoertuig, met als nadeel dat hij begrensd wordt op 40km/h;
  • De quad inschrijven als motor, met andere begrenzing? Is waarschijnlijk duurder;
Verzekering

Hier ken ik de ballen van...

Overige benodigdheden

Brandstof, helm (is dit altijd nodig? ik zie ook quadrijders zonder helm),...

Is het mogelijk om mij in dit topic zoveel mogelijk tekst en uitleg te geven?

Alvast bedankt!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Re: Leek wil quad kopen

Bericht door Jazzy »

Allereerst mijn complimenten voor de goede start, daar zouden meer 'leken' een voorbeeld aan moeten nemen. Goed om te zien dat je je voorbereid hebt. Ik mis nog één detail, in welk land je woont. :) Dat maakt namelijk nogal uit voor het aanbod en de prijzen.

Zelf ben ik geen expert op 4x4 gebied, maar je hebt bijvoorbeeld de Grizzly en de Wolverine nog van Yamaha. Zeker als je naar tweedehands kijkt dan is hier een behoorlijk groot aanbod in. Ik zou je aandraden om hem gewoon op kenteken te zoeken, dat is veruit het gemakkelijkst voor als je er ook eens mee de weg op wilt. Let dan vooral even op de topsnelheid, je hebt niets aan een quad die op top 75 loopt en je hem wilt gebruiken op een 80/90 km/h weg.

In dat geval kost verzekering zo tussen de 100 en 300 euro per jaar, afhankelijk van de dekking en maatschappij. Een helm is vereist wanneer je de weg op gaat, tenzij je er een gordel op hebt. Maar dat is erg onveilig en zou ik je niet aanraden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Mattijs »

Danku voor de complimenten. Ik woon in België.
De prijs van een verzekering valt nog vrij goed mee, ik had het erger verwacht :)
pointblanque
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door pointblanque »

De quad is niet echt bedoeld ter vervanging van een auto (maar ik zal hem wel gebruiken om af en toe naar school (20km), containerpark, oma en opa, ... te rijden;
4 x 4 is een vereiste (wonen op de boerderij, en zou wel handig zijn om op het veld te kunnen);
Er zou moeten een kar aan kunnen gehangen worden (standaard 1-assige autoremorque (MTM 500kg));
Bagageruimte is buiten een klein bakje niet echt nodig;
Snelheid is niet echt een vereiste*;
Passagiers worden normaal gezien niet meegenomen.
4x4 een vereiste? over wat voor veld heb je het dan? ;) moet wel verrekte modderig zijn? is een cf moto 500 niet iets voor je?
yamaha bruin vind je nog steeds sporadisch 2dehands...misschien de afweging waard?

Types:
Yamaha bruin 350
Yamaha grizzly 450
CF moto 500
TGB Blade 500
Honda fourtrax
Honda Rancher
Suzuki Quadmaster
Yamaha wolverine
Kymco MXU
Linhai Classic

Persoonlijk zou mijn voorkeur naar de grizzly 450 uitgaan, en bij minder budget de cf500. Vooral de linhai uit dit rijtje schijnt niet echt denderend te zijn.
Denk dat dit lijstje ongeveer is waar je tussen kan vergelijken, er is natuurlijk veel afhankelijk van wat je wilt besteden.

De quad inschrijven als landbouwvoertuig, met als nadeel dat hij begrensd wordt op 40km/h;
Is het in belgie 40km/u? dacht in nl 25km/u dus 40 is opzich wel mooi, moet hij dan ook begrenst zijn op 40km/u? en mag je alleen in landbouw gebieden rijden of is dat in belgie anders?

waarom op landbouwkenteken? verzekering en wegenbelasting is voor een normale quad niet echt noemenswaardig als je het met een auto vergelijkt. Persoonlijk in nl zit ik op 300e aan verzekering per jaar en 80 euro wegenbelasting...goed te doen!
Aan de andere kant, als je de quad toch voornamelijk in het veld gebruikt, dan is een landbouwkenteken een logische keus.

ben je trouwens van plan zelf het onderhoud te doen, of te laten doen?
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Mattijs »

4x4 een vereiste? over wat voor veld heb je het dan? ;) moet wel verrekte modderig zijn? is een cf moto 500 niet iets voor je?
Ik dacht dat 4x4 bijna altijd nodig was op iets modderigs, blijkbaar niet dus ;) Bedankt voor het lijstje, ik zal zeker eens een vergelijking maken!
Is het in belgie 40km/u? dacht in nl 25km/u dus 40 is opzich wel mooi, moet hij dan ook begrenst zijn op 40km/u? en mag je alleen in landbouw gebieden rijden of is dat in belgie anders?
40km/u is inderdaad de norm in België (25 is toch wel vrij laag: geld dit enkel voor quads, of ook voor andere landbouwvoertuigen als bijvoorbeeld traktoren?). Als je in België een voertuig inschrijft als landbouwvoertuig krijg je daar geen andere nummerplaat voor (als dat is wat je bedoelde met kenteken?), dus je mag er ook mee buiten landbouwgebieden rijden.
ben je trouwens van plan zelf het onderhoud te doen, of te laten doen?
Ik ken niets, nougabollen, rien van techniek, dus de bedoeling is om het onderhoud te laten doen. Daarom dat ik zeker goed wil uitkijken bij een tweedehandsaankoop: dat ik A. iets koop die nog iets waard, en me niet in het zak laat zetten, en B. dat ik voor het onderhoud bij iemand terecht kan.
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Mattijs »

http://www.deforceroeselare.be/fiche.asp?id=163" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat lijkt me wel wat. Er stond ook een tweedehands op hun website voor 4200 euro met één woordje teveel: "Verkocht" :verymad:

Ik vermoed dat het tussen bovenstaande, een van de Yamaha's of een Kymco zal gaan. Ik zal ook eens op het gemakjes Kapaza en marktplaats afschuimen, zijn er nog websites die aan te raden zijn?
Ik zal nog niet onmiddellijk tot aankoop overgaan: ik spaar liever nog even om in één keer een goede, degelijke quad aan te kopen, dan om binnen 1 jaar te moeten merken dat ik nog eens zoveel mag uitgeven aan een nieuwe quad. :crosser:
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Mattijs »

Ik heb gezien dat er bij Kymco naast de MXU 300 ook nog andere (en goedkopere) modellen bestaan:
  • Kymco MXU 50: waarschijnlijk is dit wat ik hier op het forum al heb tegengekomen als "brommerquad" en is dat iets te licht voor wat ik wil;
  • Kymco MXU 150
  • Kymco MXU 250
  • Kymco MXU 300
Wat is (in mensentaal) het grootste verschil tussen de laatste drie modellen, want als ik de specificaties opzoek zie ik buiten lichte verschillen in de topsnelheid niet echt vrij grote (voor mij verstaanbare) verschillen.

Dank!
cyberdrone
Quadracer
Quadracer

Bericht door cyberdrone »

Ik heb nog een suzuki King Quad 450 4x4 te koop staan .. als je interesse hebt mag je me steeds een bericht sturen, je kan hem vrijblijvend komen bekijken. Is in zeer goede staat, altijd bij de suzuki dealer onderhouden, met veel opties op, zie http://www.kapaza.be/detail/24088492/" onclick="window.open(this.href);return false; over de prijs valt nog te praten
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
pointblanque
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door pointblanque »

lijkt me dat de mxu 150cc geen 4x4 heeft, maar das een kwestie van de specs vergelijken.
bij 4x4 heb je voornamelijk meer koppel dan snelheid, voor zover ik weet kan je dat ook niet makkelijk verhogen ivm diff zoals je dat met tandwielen wel kan, but hey i dont drive a 4x4, dus miss kan iemand die 4x4 rijd je daar beter over informeren.

kingquad is ook een zeer goede keus, als je in be woont zou ik zeker eens gaan kijken!!

zowiezo als je 2dehands koopt, zorg dat dingen aangetoond kunnen worden door b.v. onderdelen bonnen / werkplaatsfactuur e.d.

en zoals je zelf al zegt, ga niet voor de snelle koop, laat je goed informeren, er is veel op de markt, dus zoek iets wat goed bij je past. en maak proefritjes, iets kan er prima uitzien en goede specs hebben, maar als je na een halfuur pijnlijke polsen hebt van het trillen, of b.v. rugpijn omdat je te lang bent (of te klein) schiet niet op.
cyberdrone
Quadracer
Quadracer

Bericht door cyberdrone »

Als je een beetje een quad wil op iets mee te ploeteren, een beetje mee te kunnen in het verkeer, en nu en dan een aanhangwagentje te trekken zou ik zeker niet onder de 400cc gaan, en best nog eentje nemen met een low gear.

Idd oppassen op de 2'de hands markt, er staan er veel te koop en tegen redelijke prijzen, maar toch uit de doppen kijken, want niet iedereen verzorgd zijn quad zo goed als het moet .. Idd vragen naar factuurtjes, zelfs eens met de dealer passeren waar hij in onderhoud is geweest kan ook geen kwaad.

Als je een echt werkpaard wil moet je al naar de 700 of 800cc quads gaan, maarja, die betaal je dan ook al snel een pak meer
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Mattijs
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Mattijs »

Bedankt voor die laatste tips. Ik denk dat ik dan inderdaad voor een nieuwe quad ga, ipv tweedehands. Na wat rondkijken zie ik dat het prijsverschil nu ook niet zo supergroot is.

Het wordt natuurlijk nog even sparen, en dat is jammer, want het prikkelt natuurlijk wel al...
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cyclonedriver »

Mattijs schreef:Ik heb gezien dat er bij Kymco naast de MXU 300 ook nog andere (en goedkopere) modellen bestaan:
  • Kymco MXU 50: waarschijnlijk is dit wat ik hier op het forum al heb tegengekomen als "brommerquad" en is dat iets te licht voor wat ik wil;
  • Kymco MXU 150
  • Kymco MXU 250
  • Kymco MXU 300
Wat is (in mensentaal) het grootste verschil tussen de laatste drie modellen, want als ik de specificaties opzoek zie ik buiten lichte verschillen in de topsnelheid niet echt vrij grote (voor mij verstaanbare) verschillen.

Dank!
Deze modellen hebben geen 4x4. Hiervoor moet je de MXU 400 of 500 nemen. De Maxxer 400 of 450 heeft ook 4x4, maar is een sportquad.
JBX
Quadrider
Quadrider

Bericht door JBX »

Mattijs schreef:Danku voor de complimenten. Ik woon in België.
De prijs van een verzekering valt nog vrij goed mee, ik had het erger verwacht :)
* De verzekering is sterk afhankelijk van je leeftijd, de cilinder inhoud en of je een auto bij dezelfde maatschappij verzekerd hebt. Ik betaal 750 Euro per jaar. :|
* Vergeet ook niet dat een 4x4 meestal automaat is en dat die veel meer verbruiken omdat ze altijd hoog in de toeren rijden. Die van mij verbruikt ongeveer 15l/100km :oops:
* Bijkomende kosten: een quad moet om de 1000 km een smeerbeurt hebben (25 Euro) en als je veel off-road rijdt kan je regelmatig nieuwe remblokken kopen. Van sommige quads kan je de boordcomputer niet zelf uitlezen of resetten zodat onderhoud alleen maar kan gebeuren bij een dealer.
* Je kan niet alle quads inschrijven als landbouwvoertuig, en je moet kunnen aantonen dat je landbouwer bent. Als je niet de kortste verplaatsing naar je veld rijdt, moet je een helm dragen.
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
libie
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door libie »

Ge moet niet kunnen aantonen dat ge landbouwer bent, mijne grizzly 450 is ingeschreven als landbouw.
Draag steeds een helm, denk aan uw veiligheid
JBX
Quadrider
Quadrider

Bericht door JBX »

libie schreef:Ge moet niet kunnen aantonen dat ge landbouwer bent, mijne grizzly 450 is ingeschreven als landbouw.
Draag steeds een helm, denk aan uw veiligheid
Hoe lang geleden is dat, want het is nog niet lang geleden veel moeilijker geworden. (Van horen zeggen...)
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
Plaats reactie